• پنجشنبه / ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403052517221
  • خبرنگار : 50975

خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری به مرز ۵۸ هزار تن رسید 

خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری به مرز ۵۸ هزار تن رسید 

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تا امروز میزان خرید تضمینی گندم به مرز ۵۷ هزار و ۴۰۰ تن رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۳۸ هزار تن بوده، ۵۰ درصد افزایش عملکرد داشته است.

سیروس بیک بکان ۲۵ مردادماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: تا امروز میزان خرید تضمینی گندم به مرز ۵۷ هزار و ۴۰۰ تن رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۳۸ هزار تن بوده، ۵۰ درصد افزایش عملکرد داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: افزایش عملکرد حاصل شده به دلیل آموزش، افزایش دانش بهره‌برداران و افزایش سطح مکانیزه گندم در سال گذشته است که علاوه بر دستگاه‌های قبل، از طریق طرح جهش تولید در دیم‌زارها با همکاری ستاد فرمان امام(ره) بالغ بر ۷۰ دستگاه کشت مستقیم و ۲۰ دستگاه زیرشکن و انواع کمباین‌ها جذب شد، همچنین۵۰ دستگاه از طریق خط اعتباری کشت مستقیم تهیه شد.

 وی با اشاره به عوامل افزایش عملکرد در خرید تضمینی گندم، افزود: تغذیه مناسب زمین و آموزش کشاورزان از مهم‌ترین فاکتورهای افزایش بهره‌برداری است، مصرف کودهای ازته به صورت پایه در دیم‌زارها در زمان مناسب نیز نتایج مطلوبی به دنبال داشته است‌.

بیک‌بکان ادامه داد: در پاییز سال گذشته میزان مصرف کودهای پتاسه و فسفاته که به صورت پایه هستند نسبت به سال ‌های گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی داشته که از فاکتورهای بسیار مهم در افزایش عملکرد بوده است، همچنین افزایش مواد آلی خاک و نگهداری ۳۰ درصد بقایای گیاهی نیز نقش خوبی در افزایش عملکرد دارد.

وی به عوامل دیگر افزایش عملکرد در خرید تضمینی گندم از جمله مبارزه با آفات و بیماری‌ها، مبارزه با سل، مبارزه با علف‌های هرز و نظارت بر عملیات برداشت، اشاره کرد و گفت: برداشت محصولات توسط ۲۱۲ کمباین انجام می‌شود که ۸۲ کمباین بومی و ۱۳۲ کمباین غیربومی هستند.

وی با بیان اینکه با برداشت و خرید تضمینی خوبی که انجام شده قدم بزرگی در بحث خودکفایی گندم صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: تمام مراکز خرید گندم در حال حاضر فعال است، همچنین ۵۰۰۰ تن بذر گندم آبی و دیم از کشاورزان خریداری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha