• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۳:۰۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403052416933
  • خبرنگار : 50040

سرپرست دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی:

تغییر کاربری تخریب خاک است/ لزوم تکمیل مطالعات خاک در ایران

تغییر کاربری تخریب خاک است/ لزوم تکمیل مطالعات خاک در ایران

ایسنا/گیلان سرپرست دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی، تغییر کاربری را تخریب خاک دانست و تصریح کرد: ریختن زباله و نخاله در اراضی کشاورزی نیز تخریب خاک محسوب می شود.

ناصر دواتگر امروز، ۲۴ مردادماه در گردهمایی مسئولان دفاتر خاک کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی منطقه یک کشور که به میزبانی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به قدمت مطالعات خاک در کشور، اظهار کرد: ریشه مطالعات آب و خاک به دهه ۴۰ و همزمان با ساخت سد در استان ها بر می گردد.

وی با بیان اینکه در آن زمان با کمک کارشناسان سازمان فائو تیم‌های آب و خاک را در استان‌ها تشکیل دادیم، افزود: بعد از دهه ۷۰، بخش عمده مطالعات خاک به وزارت نیرو واگذار شد.

سرپرست دفتر امور خاک معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به اتمام مطالعات خاک در کشورهای توسعه یافته از جمله اروپا و آمریکا، اضافه کرد: اولویت اول مطالعات خاک شناسی آمایش سرزمین است و کشاورزی به عنوان یکی از اهداف فرعی آن تعریف می شود.

دواتگر توسعه شهری و مدیریت پسماند و احداث شهرک های صنعتی و مسکن سازی و پروژه‌های زیرساختی و... را نیازمند مطالعات خاک دانست و بیان کرد: مطالعات خاک شناسی در ایران دارای اهمیت فراوان بوده و لازمه تصمیم گیری‌های توسعه پایدار است.

وی عمده تمرکز معاونت آب و خاک را در بخش آب دانست و عنوان کرد: از سال ۹۸ توجه به بخش خاک افزایش یافته و شاهد جهش مطالعات خاک هستیم.

سرپرست دفتر امور خاک وزارت جهادکشاورزی، با اشاره به انجام مطالعات خاک در دو فاز، اضافه کرد: فاز اول مربوط به مطالعات صحرایی و آزمایشگاهی و گمانه زنی و... است؛ در انجام مطالعات خاک به دو اصل اجرای پروژه‌های عمرانی و تعیین نظام بهره‌برداری توجه شود.

وی از ۱۸.۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور، یک چهارم معادل ۴.۵ میلیون هکتار را تحت پوشش تعاونی‌های تولید دانست و ادامه داد: باید عملکرد و تولید پایدار را در این اراضی افزایش دهیم.

دواتگر فاز دوم مطالعات خاک را استفاده کاربردی از داده ها دانست و تصریح کرد: خاک مانند انسان موجود زنده است و توان خاص خودش را دارد و باید توان خاک در بخش کشاورزی را بسنجیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به اقلیم و ذات خاک در بخش کشاورزی به ویژه در کشت دوم، یادآور شد: در شرایط کم آبی و خشکسالی باید براساس مطالعات خاک، درباره نوع کشت تصمیم گیری کنیم.

سرپرست دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وظیفه موسسه تحقیقات برنج و موسسه آب و خاک و موسسه تحقیقات کشاورزی در حوزه مطالعات خاک، گفت: سه محل اعتباری را برای مطالعات خاک تعریف کردیم که در بخش ملی شاهد تخصیص بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال جاری هستیم. استان ها نیز باید با اعتبارات استانی مطالعات خاک را آغاز کنند.

دواتگر سومین محل اعتبارات مطالعات خاک را درآمدهای ناشی از تخریب خاک دانست و بیان کرد: اقلیم ایران خشک و نیمه خشک بوده و خاک های اقلیم خشک و نیمه خشک عمدتا دارای فقر حاصلخیزی از جمله سنگریزه و بافت سبک و آهک و گچ و... هستند لذا بهترین خاک کشور متعلق به استان های شمالی و لکه هایی از مناطق زاگرسی است.

وی تخریب خاک و آلودگی خاک با پساب و فاضلاب و زباله و... را مستلزم پرداخت خسارت دانست و ادامه داد: یکی از محل های درآمد وزارت جهاد کشاورزی، درآمد حاصل از شناسایی نقاط تخریب شده و آلوده شده است.

سرپرست دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به ماموریت سازمان حفاظت محیط زیست در برخورد با آلودگی ها، افزود: معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی پیگیر تخریب اراضی کشاورزی است.

وی تغییر کاربری را تخریب خاک دانست و تصریح کرد: ریختن زباله و نخاله در اراضی کشاورزی نیز تخریب خاک محسوب می شود. معاونت آب و خاک با همکاری امور اراضی پیگیر تخریب خاک در اراضی کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری پیگر تخریب خاک در جنگل ها و مراتع است و پس از احصای تخریب، درآمد حاصل از خسارت بین استان‌ها جهت مطالعات خاک توزیع می‌شود.

دواتگر، خاک را دارای ارزش ذاتی دانست و بیان کرد: خاک هر منطقه از دنیا قیمت خودش را دارد و اگر معیار ما در خرید و فروش اراضی کشاورزی، مساحت و آب و هوا و فاصله از جاده است، در برخی از کشورها هرگونه قیمت گذاری پس از مطالعات خاک انجام می شود و در صورت تخریب خاک با کیفیت، باید خسارت پرداخت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha