• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052416876
  • خبرنگار : 50549

معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی:

بازگشت ۹۴ درصد معتادان درمان شده به اعتیاد نگران کننده است

بازگشت ۹۴ درصد معتادان درمان شده به اعتیاد نگران کننده است

ایسنا/خراسان رضوی معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی گفت: بر اساس آمار جهانی تقریباً ۹۴ درصد افرادی که  مبادرت به ترک اعتیاد می‌کنند دوباره برگشت دارند و درمان اعتیاد فقط توانسته است ۶ درصد مؤثر باشد.

اسماعیل رحمانی، در نشست هم‌اندیشی با سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه اعتیاد  که امروز،۲۴ مرداد در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، در خصوص سمن‌ها افزود: مردم در طول انقلاب و بعد انقلاب میدان‌دار بودند و ولی‌نعمت هستند، مردم همواره پای کار بوده و هستند و نقش کلیدی مردم در خصوص مقابله با آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد قابل انکار نیست.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰۰۰ معتاد در استان داریم ابراز کرد: این افراد نیازمند کمک و درمان هستند ضمن اینکه بسیاری از آنان از سوی خانواده طرد شده‌اند و  اکنون در کف خیابان و ویرانه‌ها هستند.

رحمانی اظهار کرد: ما نباید معتاد را فرد مفلوک و مضر بدانیم و آن را از جامعه طرد کنیم. بعضی نگاه‌ها اینگونه است که از انسانیت دور بوده و با کرامت انسانی در تضاد است، این نگاه که معتاد را نمی‌توان درمان کرد و باید رها شود نگاه اشتباهی بوده و در دنیا این نوع نگاه مردود است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب استان  تصریح کرد: بر اساس آمار جهانی تقریباً ۹۴ درصد افرادی که  مبادرت به ترک اعتیاد می‌کنند  دوباره برگشت  دارند و درمان اعتیاد فقط ۶ درصد توانسته است مؤثر باشد.

وی ادامه داد: هر چند این آمار نگران‌کننده و ناامیدانه است، اما در بعضی از کشورها نیز تا ۴۰ درصد درمان اعتیاد موفقیت آمیز بوده، لذا باید به سمتی پیش رویم که  آمار بازگشت، کاهش یافته و معتادان بعد از درمان به زندگی عادی بازگردند.

رحمانی افزود: نباید ناامید بود، حتی نجات یک نفر هم اهمیت دارد و با توجه به اینکه احساس دل‌سوزی در بین مردم ما وجود دارد، می‌توانیم این افراد را نجات دهیم؛ ورود سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها به این حوزه ثابت کرده که همواره در این زمینه‌ها موفق عمل کرده است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب استان بیان کرد: یکی از معضلاتی که فرد را به سمت اعتیاد می‌کشاند بیکاری است، لذا در زمینه ایجاد اشتغال خیلی باید کار شود و  هر فرد و سازمان که تلاش دارد اشتغال برای این افراد آسیب‌دیده ایجاد کند باید حمایت و بستر برای فعالیتش فراهم شود و در راستای ایجاد اشتغال برای این افراد قانون باید حامی باشد.

وی بر کمک به خانواده‌های معتادان و توجه به آنان تاکید کرد و افزود: از دیگر موضوعاتی که سازمان‌های مردم‌نهاد باید در کنار متولیان امر داشته باشند حمایت از خانواده‌های  معتادان است، در واقع فرد معتاد، یک بیمار و یک نیازمند است که باید در کمال آرامش و بدون هیچ بی‌حرمتی درمان شود.

رحمانی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه، از درمان اهمیت بیشتری دارد، عنوان کرد: پیشنهاد ما تشکیل هر چه زودتر کمیته پیشگیری از اعتیاد با محوریت آموزش و پرورش به ‌خصوص در حاشیه شهر استف چراکه استفاده از این ظرفیت در حوزه پیشگیری از اعتیاد، بسیار مؤثر عمل خواهد کرد.

بسیاری از جرایم ریشه در اعتیاد دارد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان‌رضوی  نیز در ادامه این نشست افزود: اعتیاد از هر دری وارد شود از در دیگر با خود فقر و بی آبرویی به همراه خواهد آورد، ضمن اینکه بسیاری از جرایم ریشه در اعتیاد دارد.

علی زندی، اظهار کرد: امروز هیچ دستگاهی توان این را ندارد که به‌تنهایی به حل آسیب‌های اجتماعی و به‌خصوص حوزه اعتیاد بپردازد، و تشکل‌های مردم‌نهاد ، چه در حوزه پیشگیری و چه در حوزه درمان، نقش بسزایی دارند.

زندی گفت: امروز ما مفتخریم که بیش‌از ۸۰ درصد درمان اعتیاد، توسط سازمان‌های مردم‌نهاد انجام می‌شود. اعتیاد به مواد مخدر  هزینه‌های جبران‌ناپذیری را نیز بر جامعه تحمیل می‌کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌رضوی ادامه داد: حدود چهار هزار تن از افراد ناجا در عرصه مبارزه با مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند و ۱۲۰۰ نفر جانباز در این راه تقدیم امنیت و سلامت جامعه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha