• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052416622
  • خبرنگار : 50253

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان:

طرح کوچک‌سازی دولت مانع ارتقاء میراث فرهنگی قوچان است

طرح کوچک‌سازی دولت مانع ارتقاء میراث فرهنگی قوچان است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قوچان گفت: چون تبدیل نمایندگی به اداره بار مالی برای دولت دارد و از سویی سازمان برنامه و بودجه و اداری استخدامی به دنبال کوچک‌سازی دولت هستند با ارتقاء میراث فرهنگی قوچان موافقت نمی‌کنند.

مهدی پروانه ۲۴ مرداد در نشست خبری، اظهار کرد: مهمترین معضل ما در میراث فرهنگی شهرستان قوچان نداشتن چارت و ساختار اصلی اداری است و تا زمانی که نمایندگی میراث فرهنگی به اداره میراث فرهنگی تبدیل نشود این معضل برطرف نخواهد شد.

وی افزود: طبق جدول‌هایی که شاخص‌های مورد نیاز برای تبدیل نمایندگی به اداره در آن ذکر شده است شهرستان قوچان از سال ۱۳۹۸ امتیازات لازم برای ارتقا به اداره را کسب کرده ولی متأسفانه سازمان برنامه و بودجه و اداری استخدامی به دلیل اینکه تبدیل به اداره بار مالی دارد و به دنبال کوچک‌سازی دولت هستند با این موضوع موافقت نمی‌کنند در حالی که این حق یک شهرستان است که اعتبار داشته باشد.

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قوچان راه حل این مشکل را پیگیری مسئولین شهرستانی و استانی دانست و گفت: کمبود نیرو در این نمایندگی مشکلات بسیاری در بر دارد.

وی افزود: در حال حاضر و برای رفع این مشکل جذب امریه در رشته‌های مرتبط همچون گردشگری، مرمت ابنیه، معماری و... می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان قوچان دارای ۱۳۸ اثر ثبتی است که از این میان ۴۸ اثر ثبت ملی و ۹۰ اثر شناسایی شده و حفاظتی است که از میان آثار ثبتی می‌توان به حمام‌های سه گانه شهرستان، بیمارستان طالقانی، خانه قدیمی بحرینی، حسینیه حاج کریمی و یخچال نمدمال‌ها اشاره کرد.

پروانه با اشاره به فعالیت ۲۵۰ هنرمند صنعتگر دارای مجوز در حوزه صنایع دستی، گفت: در شهرستان قوچان ۱۵ کارگاه دارای مجوز وجود دارد که چندین نفر در این کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند و پنج فروشگاه عرضه صنایع دستی و سوغات در سطح شهرستان ارائه خدمات می‌دهند.

وی افزود: همچنین ۱۲ اثر معنوی ناملموس در حوزه میراث فرهنگی شهرستان قوچان به ثبت رسیده است که بازی‌های بومی و محلی، تعزیه کردهای شمال خراسان، تعزیه ترک‌های شمال خراسان، موسیقی مقامی، گویش کردی کرمانجی و لالایی‌های کردی کرمانجی از جمله این آثار هستند.

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان قوچان با اشاره به اجرای مرمت «حمام سرکاری» که در مرکز شهر قوچان قرار دارد، اظهار کرد: برای مرمت این اثر تاریخی ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص داده شده است و در حال حاضر ۹۰ درصد کار انجام شده و مابقی تا ۱۰ روز آینده به اتمام می‌رسد. امیدواریم با کمک مسئولان اعتبار بیشتری برای مرمت تمام حمام‌ها اخذ کنیم.

وی اضافه کرد: گرچه مالکیت این حمام‌ها خصوصی هستند و از سویی برای هرگونه همکاری با مالک جهت تغییر کاربری و تبدیل به مکان‌هایی همچون رستوران سنتی، حمام سنتی و... که در خور شأن محیط با توجه به حفظ و نگهداری بهینه بنا باشد اعلام آمادگی کرده‌ایم اما متأسفانه نمی‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم و برای نتیجه‌گیری بهتر باید آن مکان به شهرداری یا شخص دیگری واگذار شود.

پروانه در ادامه از روند ساخت پروژه مرکز آموزش صنایع دستی شهرستان قوچان یاد کرد و افزود: این پروژه به مساحت بیش از ۲۲۰ متر در دو طبقه و در زمینی که متعلق به شهرداری قوچان است در حال ساخت هست.

وی اعتبار نهایی این پروژه را حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر فاز سوم این پروژه در حال اجراست که برای آن ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده و پیش‌بینی می‌شود تا آبان ماه تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: با تکمیل این پروژه ملی هنرمندان حوزه صنایع دستی دارای مجوز که مکانی برای ارائه محصولات خود ندارند در این ساختمان مستقر می‌شوند تا بحث تولید، نمایش و ارائه محصولات صنایع دستی را در این مکان داشته باشند.

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قوچان نبود اقامتگاه مناسب برای گردشگران را یکی از معضلات این شهرستان در حوزه میراث فرهنگی دانست و تصریح کرد: در حوزه گردشگری سه رستوران و دو مجتمع خدمات رفاهی بین راهی داریم و یک مجتمع جدید با اخذ مجوزهای لازم در حال احداث است.

وی افزود: علی‌رغم اینکه پس از کسب موافقت اصولی تعداد زیادی واحد اقامتی بومگردی در سطح شهرستان قوچان احداث شده است اما به دلیل عدم همکاری جهاد کشاورزی برای تغییر کاربری این اماکن دارای مجوز نیستند.

پروانه با انتقاد از عدم همکاری جهاد کشاورزی شهرستان قوچان در صدور مجوز گفت: علی‌رغم ظرفیت گردشگری عظیمی که شهرستان قوچان دارد نتوانسته‌ایم مجوز بومگردی صادر کنیم و در حال حاضر تنها یک واحد مهمان‌پذیر، یک واحد خانه مسافر و یک واحد اقامتگاه بومی در روستای دربادام دارای مجوز هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha