• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052416557
  • خبرنگار : 50105

از خاطرات اربعین بگو

اربعین؛ فرصتی برای بروز تجربه‌های دینی

اربعین؛ فرصتی برای بروز تجربه‌های دینی

ایسنا/خراسان رضوی این مطلب به تحلیل انگیزه‌ها و تجربیات زائران پیاده در سفر کربلای معلی (عراق) در زیارت اربعین می‌پردازد و پارادایم تفسیرگرایانه متشکل از رویکردی پدیدارشناختی را به کار می‌گیرد و جهان‌بینی اسلامی شیعه را برای مجموعه یافته‌ها ترکیب می‌کند. یافته‌ها نشان می‌دهد که انگیزه‌های زائر پیاده اربعین ناشی از شعائر همیشگی جامعه شیعه و توجه به جامعه است و مؤلفه تجربی مذهبی و جنبه‌های مهمان‌نوازی عناصر مهم تجربیات هستند.

زیارت پیاده به‌طور فزاینده‌ای به موضوع تحقیقات آکادمیک تبدیل شده است و به نظر می‌رسد که محققان جهانگردی و زیارتی به‌طور مداوم در مورد مطالعات زیارتی که در محیط های زیارتی پیاده انجام می‌شود، تأمل می‌کنند. فقدان دانش علمی در مورد زیارت‌های پیاده، منعکس‌کننده کاستی از دیدگاه این رشته است. فقدان مطالعات از سایت‌های زیارتی خطر تعمیم‌های حاصل را آشکار می‌کند.

این پژوهش به بررسی حرکت زائران پیاده در زیارت اربعین می‌پردازد که سالانه ۲۰ میلیون نفر را به خود جذب و آن را به بزرگترین اجتماع سالانه جهان در یک مکان تبدیل می‌کند.

انگیزه‌ها و تجربیات زائران پیاده در مسیر پیاده‌روی به سمت حرم امام حسین (ع)

هدف این است که انگیزه‌ها و تجربیات زائران پیاده در مسیر پیاده‌روی به سمت حرم امام حسین (ع) در کربلا بررسی شود. این تحقیق به کاوش در بزرگترین بازار زیارتی پیاده و در عین حال نادیده گرفته شده کمک خواهد کرد. با توجه به اینکه عراق دارای زیارتگاه‌های مقدس قابل توجهی است و هر سال میلیون‌ها نفر را به خود جذب می‌کند، این مطالعه به‌عنوان اولین پژوهش پتانسیل کمک به بینش‌های جدید را در گردشگری دارد.

در ادبیات معاصر، زیارت مذهبی به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از زیارت مدرن تلقی می‌شود که شامل سفری با انگیزه مذهبی به مکان مقدس است که می‌تواند شامل عناصر محیط طبیعی مانند کوه‌ها، رودخانه‌ها، غارها، بیشه‌ها یا حتی حیوانات، اماکن مذهبی مانند کلیساها، معابد یا زیارتگاه‌ها، محل برگزاری فعالیت‌های مذهبی، آیین‌ها یا جشنواره‌ها و ساختار زیارتی باشد.

ارائه خدمات و پذیرایی در زیارت اربعین

ارائه خدمات و پذیرایی در زیارت اربعین عمل اجتماعی است که در مناطق مرکزی و جنوبی عراق انجام می‌شود و از آنجا موکب‌های زائران به سمت شهر مقدس کربلا ارائه می‌شوند. این سنت، یک رویه اجتماعی با ریشه‌های عمیق در سنت مهمان‌نوازی عراقی و عربی و نمایش عظیمی از خیریه از طریق داوطلبانه و بسیج اجتماعی است و به‌عنوان عنصر تعیین‌کننده هویت فرهنگی عراق در نظر گرفته می‌شود. هر ساله حدود بیستم ماه صفر، استان کربلای عراق پذیرای میلیون‌ها زائر در یکی از پرجمعیت‌ترین زیارت‌های مذهبی جهان است.

بازدیدکنندگان از مناطق مختلف عراق و خارج از کشور، با پای پیاده به سمت حرم مطهر امام حسین (ع) می‌روند. تعداد زیادی از مردم زمان و منابع خود را برای ارائه خدمات رایگان به زائران در طول مسیر اختصاص می‌دهند. با شروع حداقل ۲ هفته قبل از اربعین، انجمن‌ها تأسیسات موقتی را در مسیرهای زیارتی از جمله نمازخانه‌ها، مهمان‌سرای‌ها و غرفه‌های ارائه‌دهنده خدمات مختلف راه‌اندازی می‌کنند یا مراکز دائمی بیشتری را در مسیرهای زیارتی بازگشایی می‌کنند.

بسیاری از مردم نیز خانه‌های خود را برای اقامت شبانه رایگان در نظر می‌گیرند. ارائه‌کنندگان خدمات شامل، آشپزها، خانواده‌های پذیرایی کننده، مدیریت حرمین شریفین در کربلا، راهنمایان داوطلب، تیم‌های پزشکی داوطلب و خیرینی هستند که کمک‌های سخاوتمندانه را ارائه می‌دهند.

پیاده‌روی اربعین

بزرگترین اجتماع مذهبی مسلمانان هر ساله به مناسبت اربعین با پیاده‌روی به سمت کربلا انجام می‌شود. این پیاده‌روی زیارتی در عین حال که جلوه‌ای شگفت‌انگیز از تجربه دینی است، حوزه متنوع خدمات خیریه به زائران و نیز مصداق بارز «صدقه دینی» است. تجربه دینی معمولاً در طول اعمال و مناسک مذهبی ازجمله در هنگام زیارت شکل می‌گیرد.

یافته‌ها نشان داد که تجربه شرکت در خدمات خیریه مذهبی و همچنین استفاده از این خدمات در پیاده‌روی اربعین می‌تواند زمینه‌ای برای ظهور و ویژگی‌های تجربه دینی باشد. با تعمیم نتایج به سایر موقعیت‌های اعمال دینی که در آن اعمال خیرات دینی امکان‌پذیر است، این بحث مطرح شده است که امکان تعریف انفاق دینی به عنوان یکی از زمینه‌های تجربه دینی در پیاده‌روی اربعین می‌تواند پاسخ مثبتی به این امکان باشد. این نوع تعریف از تجربه دینی باید در تمام موقعیت‌های تجربه دینی علاوه بر زیارت و اربعین باشد.

پیاده‌روی اربعین به ویژه در شرایط آب‌وهوایی خاص کنونی و گرما، نیازمند رعایت نکاتی بهداشتی ویژه‌ای است تا سلامت زائران در این سفر تضمین شود. یکی از شاخص‌های مهم پیاده‌روی اربعین مسافت پیاده‌روی در جاده ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلا است، اما پیاده‌روی در این جاده، مخصوص افراد زیر ۴۰ سال سالم و قوی است و به افراد بالای ۵۰ سال و دارای یک بیماری یا بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت، قلبی و عروقی، فشار خون، آسم و بیماری انسدادی ریه، توصیه می‌شود مسیری کوتاه برای پیاده‌روی انتخاب کنند.

منابع

ایسنا

ساینس

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha