• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403052416551
  • خبرنگار : 50214

مدیر کل اقتصادی استانداری یزد مطرح کرد؛

تغییر معادلات بازار به نفع مردم از طریق سکوهای تنظیم بازار

تغییر معادلات بازار به نفع مردم از طریق سکوهای تنظیم بازار

ایسنا/یزد مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد با اشاره به راه‌اندازی تاکنون ۱۳۰ سکوی تنظیم بازار در استان، این سکوها را یک شبکه معین برای عرضه کالا با مطلوب‌ترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت به مردم که نقش رهبری در قیمت گذاری کالاهای اساسی در بازار را در دست می‌گیرد، خواند.

«محمدرضا پاکدل» در گفت‎وگو با ایسنا ضمن اشاره به راه اندازی تاکنون ۱۳۰ سکوهای تنظیم بازار در استان و پیگیری افزایش آنها تا ۲۰۰ سکو، گفت: این سکوها در چند دسته شامل سکوهای عرضه میوه، سکوهای عرضه اقلام پروتینی، سکوهای عرضه اقلام لبنی و سکوهایی که تمامی اقلام و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را عرضه می‎کنند، تقسیم بندی شده‎اند.

وی تاکید کرد: در نظر داریم در راستای ساماندهی وانت‎بارهای سطح شهر و نظارت بر قیمت و کیفیت عرضه کالا توسط آنها، به زودی سکوی استقرار وانت‎بارها را نیز راه اندازی کنیم.

وی  گفت: طرح سکوهای تنظیم بازار در واقع ایجاد یک شبکه معین برای عرضه کالا با مطلوب‌ترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت به مردم است که نقش رهبری قیمت گذاری کالاهای اساسی در بازار را در دست می‌گیرد چرا که می‌تواند با مدیریت عرضه و تقاضا با قیمت مطلوب، بخش زیادی از معادلات بازار را به نفع مردم تغییر دهد.

این مسئول متذکر شد: حتماً در هنگام نوسانات بازار از طریق این طرح و تزریق کالا به این شبکه معین می‎توان تعادل در بازار را رقم زد.

وی در رابطه با نحوه ایجاد این سکوها خاطرنشان کرد: در وهله اول فروشگاه‎هایی که قیمت مناسبی در مناطق مختلف داشتند را به منظور راه اندازی این سکوها در استان، شناسایی و پس از بازرسی‎ها و بازدیدهای مکرر از آنها و بررسی قیمت و کیفیت عرضه کالا، مشوق‎ها و شرایط ویژه‎تری برای این فروشگاه‎ها لحاظ کردیم تا کالاها را با قیمت مناسبتری نسبت به بازار در اختیار مردم قرار دهند.

به گفته وی، هم اکنون عموم این فروشگاه‎ها بر طبق پروتکل‌های تنظیم شده نسبت به ارائه کالاهای اساسی مردم به قیمت عمده اقدام می‎کنند و حتی برخی از این سکوها با توجه به حجم بالای فروش، کالاهای اساسی مردم را به قیمت کارخانه عرضه می‎کنند.

پاکدل با بیان این که یکی از اصول مورد تاکید جهت اجرای این طرح، انتخاب فروشگاه‌های کاملاً بومی استان به عنوان سکوی تنظیم بازار بوده است، گفت: این اقدام در راستای حمایت از فروشگاه‌های بومی داخل استان انجام و به همین دلیل از ورود فروشگاه‎های زنجیره‎ای و کشوری به این چرخه جلوگیری شده است.

وی گفت: بنا بر تصمیم استان در همین راستا نیز مقرر شد تا تمام اقلام تنظیم بازار بین این سکوها توزیع و به مردم عرضه شود تا ضمن حمایت از سکوها، مردم نیز در این باره کمتر ذچار سردرگمی شوند.

این مسئول در ادامه با اشاره به تولید بیش از ۸۰۰ نوع کالا تمام شده در استان که بخشی از آنها در زمره کالاهای اساسی و مصرفی مردم هستند، گفت: در راستای حمایت و کمک به تامین کالاهای اساسی عرضه شده در سکوهای تنظیم بازار استان نیز با برخی از واحدهای صنعتی استان رایزنی‎هایی صورت گرفت تا براساس حمایت‌هایی که استان از آنها دارد، تولیدات خود به این سکوها با شرایط ویژه‎تری عرضه کنند.

وی عنوان کرد: علاوه بر این نظارت دائمی و دقیق بر فعالیت این سکوها نیز به طور جدی دنبال می‎شود که با توجه به تعداد کمتر آنها نسبت به گستردگی واحدهای صنفی فعال در استان، تاکنون موثر و رضایتبخش بوده است.

مدیر کل دفتر اقتصادی استان در این رابطه یادآور شد: بنا بر آمارها هم اکنون ۶۰ هزار واحد صنفی رسمی و تا ۹۰ هزار واحد صنفی با افزودن واحدهای صنفی غیررسمی در استان مشغول به فعالیت هستند که نظارت مستمر بر آنها را بسیار دشوار کرده و علی‌رغم اعمال انواع روش‌های نظارتی نتوانسته موجب رضایت مطلوب مردم شود ولی خوشبختانه در مورد سکوهای تنظیم بازار شرایط نظارتی خوبی برقرار شده است.

وی با اشاره به رتبه بندی سکوهای تنظیم بازار بر اساس ارزیابی بازرسان و ناظران، گفت: ملاک حمایت‌های استان از این فروشگاه‎ها براساس رتبه بندی و ارزیابی‎ها اعمال می‎شود.

پاکدل در پایان نیز اظهار کرد: مردم عزیز می‌توانند از طریق سامانه نظارت‌های مردمی ضمن گزارش هر گونه تخلفی در این رابطه، آدرس دقیق این سکوها را جستجو کنند. ضمن این تلاش داریم با همکاری مناطق شهرداری آدرس این سکوها را از طریق بیلبوردهای شهری راحتتر به اطلاع مردم برسانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha