• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403052416520
  • خبرنگار : 50416

وقوع ۳ مورد حریق در اراضی منابع طبیعی ملایر از ابتدای سال تاکنون

وقوع ۳ مورد حریق در اراضی منابع طبیعی ملایر از ابتدای سال تاکنون

ایسنا/همدان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۳ مورد حریق منابع طبیعی در سطح شهرستان داشتیم، گفت: ملایر یکی از موفق ترین شهرستان های کشور در حوزه حریق منابع طبیعی است و سه سال متوالی هیچ حریقی نداشتیم.

جواد زنگنه روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه در حاشیه تور رسانه ای بازدید از نهالستان قدس ملایر، علت این حریق ها را عمدتا سهل نگاری انسانی دانست و افزود: با توجه به پوشش گیاهی پیش بینی می کردیم امسال بیش از ۱۵ حریق منبع طبیعی داشته باشیم اما خوشبختانه بدلیل کنترل شبانه روزی اکیپ های اطفاء حریق و کمک کارگروه های اطفاء حریق این مساله در روستاها کنترل شد.

زنگنه تاکید کرد: با وجود اینکه ملایر گسترده ترین شهر از نظر پراکنش روستایی است، تیم اطفاء حریق اداره در مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به محل حریق می رسد. همچنین تاکنون ۲۰ فقره تفاهم نامه با دهیاران روستاها منعقد و بسیاری از حریق ها در نطفه خفه شده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد اراضی کشور و ۵۶  درصد اراضی استان همدان، اراضی منابع طبیعی و بصورت غالب مرتع هستند، اظهار کرد: گرمای امسال نه تنها در ایران، بلکه در جهان بی سابقه بوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر مطرح کرد: حتی برخی شهرهای شمالی کانادا که تا پیش از این میانگین دمای تابستانه آن ها از ۲۴ درجه سانتی گراد بالاتر نرفته است، امسال دمای ۳۵ درجه سانتی گراد را تجربه کردند.

وی با تاکید بر اینکه علت ایجاد و شیوع بسیاری از بیماری های جدید و ناشناخته در اثر این گرمایش زمین است، افزود: مراتع با جذب دی اکسید کربن هوا و تولید اکسیژن، سبب خنک شدن کره زمین می شوند اما متاسفانه اقدامات بشر از جمله فعالیت کارخانجات و خودروها، در جهت تولید کربن دی اکسید است.

زنگنه با بیان اینکه از بین بردن پوشش گیاهی فاجعه ای بزرگی رقم می زند و سبب افزایش میزان گرما می شود، بر لزوم توجه به ظرفیت ورود دام به مراتع تاکید کرد و افزود: عدم رعایت این مهم، سبب حذف گونه های مرغوب و رشد گونه های نامرغوب در مراتع می شود.

وی با تاکید بر رعایت «تعادل در دام و مرتع» بیان کرد: ریشه سیلاب های سال ۱۳۹۸ و گرمایش امسال عدم توجه به منابع طبیعی است.

زنگنه خاطرنشان کرد: نهال های نهالستان قدس بدون اعتبار دولتی و با همکاری یک شرکت خصوصی با اهداف زیست محیطی، تولید می شود این در حالی است که هزینه تولید هر نهال ۱۵ هزار تومان است اما اسفندماه بصورت رایگان توزیع می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha