• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۳
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403052416117
  • منبع : نمایندگی کردستان

دومین دوره طرح ملی «یاد یار» در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی کردستان

دومین دوره طرح ملی «یاد یار» در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی کردستان

ایسنا/کردستان دومین دوره طرح ملی «یاد یار» (شناسایی و معرفی شهدای دانشجو و شهدای عرصه علم و فناوری) با حضور جهادگران کردستانی در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار شد.

اکبر اسدی، شامگاه گذشته ۲۳ مرداد در مراسم تقدیر از شهدای دانشجوی استان و اجرای طرح یادیار گفت: دانشجو نامی ماندگار با هویتی دیرین است که اگر با واژه مقدس شهادت عجین شود، ترکیب خوش دانشجوی شهید را می‌کند.

وی افزود: طرح ملی یادیار، در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با هدف صیانت و تجلیل از یاد و نام شهدای دانشجو و عرصه علم و آشنا کردن دانشجویان با سمبل‌های مبارزه و ایثار در جهت افزایش دانش و بصیرت آنان اجرا شده است.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان بیان کرد: در این راستا سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در مراسمی از خانواده شهید دانشجو مسلم جلالی‌زاده، از شهدای ترور استان کردستان تجلیل به عمل آورد.

زندگینامه شهید مسلم جلالی‌زاده

مسلم جلالی‌زاده، فرزند شهید ملا علی جلالی‌زاده چهارم فروردین ماه ۱۳۳۴ در روستای گلین سنندج به دنیا ‌آمد. علوم دینی را ابتدا نزد پدرش آموخت‌، پس از آن به روستای آویهنگ رفت و از محضر ملا حیدر فهیم بهره برد و بعد از آن در روستای بالک از فضل ملا باقر بالک برخوردار گشت‌.

در طلب علم به شهرهای سلیمانیه و حلبچه عراق سفر کرد، سال ۱۳۵۰ به ایران بازگشت‌، در شهر پاوه ضمن تکمیل معلومات دینی‌اش‌، به صورت متفرقه در امتحانات آموزش و پرورش شرکت کرد و مدرک ششم ابتدایی گرفت‌. سال ۱۳۵۲ به سنندج آمد دوره مدرسه علوم دینی را تا سال ۱۳۵۵ به پایان رساند. هم‌زمان در دبیرستان نیز تحصیل می‌کرد، از این روی سال ۱۳۵۶ موفق شد دیپلم بگیرد و همان سال در آزمون ورودی دانشگاه تهران در رشته حقوق قضایی پذیرفته شد. ملا مسلم جلالی‌زاده همگام با دانشجویان و قشرهای مختلف مردم به مبارزه با حکومت فاسد پهلوی روی آورد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگی و تعطیلی موقت دانشگاه‌ها به همراه تعدادی از جوانان کمیته انقلاب اسلامی سنندج را پی‌ریزی کرد و بدان پیوست‌، در این زمان ازدواج کرد و صاحب یک پسر شد.

در صدا و سیمای مرکز کردستان به تفسیر قرآن و ارشاد مسلمانان پرداخت‌. وقتی گروهک‌ها و افراد ضدانقلاب در منطقه کردستان دست به آشوب و فتنه‌گری زدند، ملا مسلم جلالی‌زاده به‌ مقابله با آنان برخاست و دسیسه آنان را برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان و بر هم زدن وحدت ملی کم‌رنگ کرد. منافقان تحمل سخنان منطقی و مستدل مسلم جلالی‌زاده و پدرش را نداشتند و نتوانستند آنان را وادار به تسلیم کنند.

بدین‌ سبب بود که شب نوزدهم تیر ماه ۱۳۶۰ آن دو را جلو حیاط منزلشان در محله قطارچیان سنندج به شهادت رساندند و این زمانی بود که آنان پس از برگزاری نماز از مسجد راهی خانه بودند و به خانه نرسیدند به بهشت رفتند. پیکر آنان در بهشت محمدی سنندج مدفون است‌.

خصوصیات اخلاقی و اجتماعی

شهید مسلم جلالی‌زاده، روحی جستجوگر و تشنه آگاهی داشت بدین سبب بود که پیوسته سفر می‌گزید و میان مدرسه و مسجد و دانشگاه در تکاپو بود. نسبت به دستورهای دینی سخت پایبند بود. اعمال و رفتار او الگوی مناسبی برای اطرافیان و آشنایانش بود. دوستانش از مصاحبت با او سیر نمی‌شدند و در حضور او احساس امن و آرامش می‌کردند.

با مردم و خانواده‌اش بسیار مهربان بود، حدیث خوش‌رویی او هنوز هم زبانزد است‌. نسبت به پدر و مادرش احترام زیادی قائل بود. نامه‌هایی که هنگام تحصیل از راه‌های دور برای خانواده‌اش فرستاده است و اکنون محفوظ است گواه احترام بسیار او نسبت به پدر و مادر و دوستی اعضای خانواده است‌.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha