• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052315917
  • خبرنگار : 30147

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی خبر داد

اجرای طرح آمایش و ادغام واحدهای کوچک دانشگاهی در واحدهای بزرگ‌تر

اجرای طرح آمایش و ادغام واحدهای کوچک دانشگاهی در واحدهای بزرگ‌تر

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی  با اشاره به اجرای طرح آمایش در دانشگاه پیام نور استان، اظهار کرد: بنا داریم در طرح آمایش واحدهای کوچک‌تر پیام نور که فاقد ساختمان و اعضای هیات علمی هستند را در واحدهای بزرگ‌تر و نزدیک‌تر ادغام نماییم.

دکتر علی منظم در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه در راستای سیاست‌های دولت موضوع آمایش و ادغام دانشگاه‌ها مطرح است، افزود: اکنون در خراسان رضوی ۲۳ مرکز دانشگاه پیام نور فعالیت دارند که ۱۱ مرکز در شهرستان‌های بزرگ و ۱۲ واحد نیز در سایر شهرستان‌ها فعالند.

وی تصریح کرد: در راستای سیاست‌های دولت که از چند سال قبل، موضوع ادغام و آمایش مطرح و به این دانشگاه ابلاغ شده است، برخی از واحدهای کوچک طی سال‌های گذشته ادغام شده‌اند، به طوری که در خراسان رضوی ۳۱ مرکز داشته‌ایم که اکنون به ۲۱ مرکز رسیده است.

منظم با اعلام اینکه در طرح آمایش جدید بنا داریم که این تعداد به ۱۴ تا ۱۵ کاهش یابند، خاطرنشان کرد: اولویت با واحدها و مراکزی است که در نقاط کم برخوردار و مرزی هستند.

وی بابیان اینکه تلاش داریم این واحدها دایر شوند و از این نقاط دانشجو جذب کنیم، اذعان کرد: اولویت با خدمات‌رسانی به دانشجویان به‌خصوص خانم‌هایی است که در نقاط مرزی مشتاق تحصیل هستند.

اولویت با دانشجویان مناطق مرزی

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی  اظهار کرد: جذب دانشجویانی از مناطق محروم و کم برخوردار به‌خصوص نواحی مرزی مانند تایباد، باخرز، کلات، سرخس و... در دانشگاه پیام نور در اولویت قرار دارند.

منظم با بیان اینکه برخی از این شهرستان‌ها علاوه بر مرزی بودن تلفیقی هم هستند یعنی دانشجویان شیعه و اهل سنت دارند، بیان کرد: بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم، دانشگاه پیام نور با دانشگاه فرهنگیان، فنی حرفه‌ای و تاد تفاهم‌نامه‌ای برای تبادل اعضاء هیات علمی و ساختمان‌ها داشتند که تقریباً این تفاهم‌نامه‌ها انجام‌ شده ولی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

وی افزود: به برخی استان‌ها از جمله خراسان رضوی ابلاغ شد که برخی از اعضاء هیات علمی به فنی و حرفه‌ای، فرهنگیان و تاد بروند و در استان، با توجه به شرایط تعدادی از اعضاء هیات علمی، انتقال آنان صورت گرفته است.

اعضاء هیات علمی پیام نور می‌توانند به دانشگاه ملی مهارت بروند

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی با بیان اینکه امیدواریم هرچه زودتر ساماندهی و طرح آمایش را انجام دهیم، افزود: بر اساس نامه‌ای که اخیرأ ابلاغ شده اعضاء هیات علمی پیام نور می‌توانند به دانشگاه ملی مهارت نیز بروند.

منظم با تأکید بر اینکه قرار نیست مرکزی تعطیل شود بلکه مأموریتشان فقط تغییر می‌کند، گفت: تا زمانی که در مراکز و واحدهای پیام نور دانشجو داشته باشیم خدمات ارائه خواهد شد.

وی بابیان اینکه واحدهایی در باخرز، بردسکن، کلات تا سه سال آینده هم دانشجو خواهند داشت و ما موظف به ارائه خدمات هستیم، افزود: اگر قرار به ادغام باشد با مرکز هم‌جوار و نزدیک انجام خواهد شد.

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی  با اشاره به اینکه بر اساس سیاست دولت سیزدهم بنا بود تا سال ۱۴۰۵ ادغام انجام شود، گفت: برخی واحدها چون دانشجویی دیگر ندارند ادغام با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

تحصیل ۲۶ هزار دانشجو در ۲۱ مرکز پیام نور در خراسان رضوی

وی در ادامه با اعلام اینکه ۲۶ هزار دانشجو در ۲۱ مرکز پیام نور در استان خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند، افزود: در تکمیل ظرفیت هم ۳۸۰۰ نفر دیگر به این آمار اضافه خواهد شد.

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی بابیان اینکه چون رشته‌های پیام نور بیشتر رشته‌های علوم انسانی است و خدمات این مراکز در نقاط کمتر برخوردار ارائه می‌شود برای همین برخلاف سایر دانشگاه‌ها حتی افزایش دانشجو داشته‌ایم، بیان کرد: درمجموع حدود ۳۰ هزار دانشجو در خراسان رضوی داریم که در ۸۸ رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.

فعال شدن امور بین الملل در دانشگاه‌های تایباد و سرخس

منظم خاطرنشان کرد: بنا داریم در آینده به‌ خصوص برای شهرستان تایباد، امور بین‌الملل را فعال کنیم که مکاتبات و درخواست‌ها انجام‌شده تا بتوانیم دانشجویانی از سایر کشورها به ‌خصوص افغانستان و پاکستان جذب کنیم، همچنین برای مرکز سرخس و مشهد هم درخواست واحد بین‌الملل را داده‌ایم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه آموزش‌های دانشگاه پیام نور به‌صورت مجازی و حضوری است همچنان پذیرش دانشجو انجام می‌شود و این ظرفیت راداریم که دانشجویانی در رشته‌های مختلف جذب کنیم.

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی به پتانسیل‌های این واحد دانشگاهی اشاره کرد و  افزود: دانشجویان دانشگاه پیام نور می‌توانند به‌عنوان‌مثال در مرکز مشهد قبول شوند درحالی‌که تغییر آزمون به یکی از شهرستان‌ها و حتی خارج از استان بدهند.

مجوز هر رشته‌ای که بخواهیم بگیریم باید پیوست اشتغال داشته باشد

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود رشته‌هایی در دانشگاه پیام نور دایر شود که تقاضامحور باشند و اشتغال‌زایی داشته باشند، در خصوص اقداماتی که برای ارتباط این دانشگاه با صنعت انجام‌ شده است، گفت: نماینده و مدیر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌های پیام نور داریم و اخیراً نیز مجوز هر رشته‌ای که بخواهیم بگیریم باید پیوست اشتغال داشته باشد.

منظم افزود: جدیداً در خراسان رضوی توانسته‌ایم مجوز راه‌اندازی مرکز رشد و نوآوری را بگیریم، برخی مراکز و واحدها از این مراکز برخوردارند که ارتباط مستقیم با صنایع، معادن و شرکت‌های بزرگ بازرگانی، صادرات و واردات دارند و دانشجویان برای کارورزی به آنها مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تمامی رشته‌هایی که مجوز آنها اخذ می‌شود حتماً باید پیوست اشتغال داشته و متناسب با نیاز منطقه باشند، گفت: اخیر کارگروهی در دانشگاه فردوسی تشکیل‌ شده تا بتوانیم فارغ‌التحصیلان مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه‌های پیام نور، فردوسی، آزاد و ... ساماندهی شوند تا بتوانیم کمک‌هایی برای اشتغال آنان داشته باشیم.

جذب شدن ۹۰ درصد دانشجویان پیام نور در بازار کار

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی با بیان اینکه خوشبختانه ۹۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور پس از فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار می‌شوند، افزود: بخش عظیمی از دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور خانم‌های کارمند ادارات، فرهنگی و کارمند هستند و درصد بسیار کمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه پیام نور به فکر مهاجرت هستند.

وی با اشاره به اینکه درصد قابل‌توجهی از جمعیت دانشجویی خراسان رضوی در دانشگاه‌های پیام نور مشغول تحصیل هستند، افزود: خوشبختانه آینده دانشگاه پیام نور روشن است و این ادغام و آمایش به نفع آموزش عالی کشور خواهد بود.

منظم با اشاره به اقداماتی که در دانشگاه پیام نور برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سه و چهار انجام‌شده است، گفت: مأموریت دانشگاه این است که در کنار رشته‌های علوم انسانی که دارد پیوست اشتغال و مهارت‌آموزی و توانمندی فرد برای ورود به جامعه از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری که داریم صورت گیرد و دانشجو توانمند و مهارت محور باشد تا وقتی فارغ‌التحصیل شد نگران اشتغال خود نباشد.

وی افزود: امیدواریم دانشگاه پیام نور با توجه به رسالت و مأموریتی که دارد خدمات خود را بهتر از گذشته ارائه دهد و به سمت عدالت آموزشی و عدالت اجتماعی حرکت کنیم.

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی افزود: بعضاً دانشجویانی داریم که نمرات بسیار خوبی دارند و مستعد هستند ولی با توجه به شرایط زندگی و محل کار و ازدواجی که داشته‌اند ترجیح می‌دهد در پیام نور ادامه تحصیل دهند و ما هم معتقدیم باید شرایط تحصیل و ارتقاء این افراد را فراهم کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha