• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403052315774
  • خبرنگار : 71129

نخستین پرونده قتل علیه نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش به جریان افتاد

نخستین پرونده قتل علیه نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش به جریان افتاد

پرونده قتل علیه «شیخ حسینه» نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش و شش نفر دیگر بابت کشته شدن یک شهروند در جریان خشونت‌های ماه گذشته میلادی که به سقوط دولت او و فرارش از بنگلادش منجر شد، تنظیم شده است. بیش از ۲۰۰ تن در جریان این ناآرامی‌ها کشته شدند.

به گزارش ایسنا، این نخستین پرونده علیه شیخ حسینه ۷۶ ساله پس از کناره‌گیری از قدرت و فرار از بنگلادش است. او هم‌اکنون در هند به سر می‌برد. جرقه اعتراضات دانشجویان بنگلادشی، ابتدا مخالفت با نظام سهمیه‌بندی در مشاغل دولتی بود اما درگیری‌ها بالا گرفت و بعد از وقوع کشتار و خشونت علیه معترضان، آنها استعفای حسینه را مطالبه کردند.

روزنامه «داکا تریبیون» گزارش داد که این پرونده توسط یک شهروند بنگلادشی برای خونخواهی مالک یک فروشگاه مواد غذایی که در ۱۹ ژوئیه در پی تیراندازی پلیس در جریان راهپیمایی جنبش اصلاح سهمیه کشته شد، به جریان افتاده است.

به نوشته روزنامه هندوستان تایمز، متهمان دیگر عبارتند از دبیر کل لیگ عوامی، وزیر کشور سابق و بازرس کل سابق پلیس و همچنین چند نفر دیگر از مقام‌های ارشد پلیس و مقام‌های دولتی. در جریان اعتراضات گسترده که به برکناری و فرار شیخ حسینه منجر شد، بیش از ۲۳۰ نفر کشته شدند.

محمد یونس، برنده جایزه صلح نوبل که به عنوان رئیس دولت موقت بنگلادش سوگند یاد کرده است، گفت: «من از قانون اساسی حمایت و محافظت خواهم کرد» و افزود که وظایف خود را «صادقانه» انجام خواهد داد.

اکنون وظایف کلیدی محمد یونس بازگرداندن صلح در بنگلادش و آماده‌سازی برای انتخابات جدید است. محمد شهاب‌الدین، رئیس‌جمهور بنگلادش با حضور دیپلمات‌های خارجی، اعضای جامعه مدنی، تاجران برجسته و اعضای حزب مخالف سابق در کاخ ریاست‌جمهوری سوگند یونس را در سمت مشاور ارشد، که معادل نخست‌وزیری است، پذیرا شد. هیچ نماینده‌ای از حزب حسینه در این جلسه حضور نداشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha