• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403052315759
  • خبرنگار : 71496

از ترس حملات

اشغالگران مقرهای زیرزمینی برای ستاد کل ارتش و کابینه احداث کرده‌اند

اشغالگران مقرهای زیرزمینی برای ستاد کل ارتش و کابینه احداث کرده‌اند

سران نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ نگران حملات به ساختمان وزارت جنگ و مقر ستاد کل ارتش به ویژه در طول جنگ‌ها و درگیری‌ها و عملیات‌ها هستند. این هراس و نگرانی پس از چندین دهه درگیری با جنبش‌های مقاومت تشدید شده و آنها را ۲ بار به احداث مرکز فرماندهی عالی در زیر زمین سوق داده است.

به گزارش ایسنا، رسانه‌های این رژیم در طول چند روز گذشته به مساله تهدیدهای ایران و حزب‌الله و درخواست مصرانه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای انتقال همسرش «ساره» و پسرش «یائیر» به این پناهگاه زیرزمینی با وجود اینکه هیچ یک از آن 2 مسؤولیت رسمی ندارند، پرداختند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی  به نقل از برخی منابع، اطلاعاتی را درباره این پناهگاه زیرزمینی منتشر کردند.

بر اساس این گزارش‌ها، یک مرکز فرماندهی زیر زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در پایگاه رابین در مجتمع الکریاه واقع در شهر تل‌آویو وجود دارد.

طبق گزارش‌ها، از پناهگاه قدیمی از دهه پنجاه تا سال ۲۰۱۸ استفاده می‌شد و از آن سال به بعد از پناهگاه جدید که «دژ صهیون» نامیده می‌شود، استفاده می‌شود.

مساحت پناهگاه قدیمی بیش از ۱۰ هزار مترمربع بوده و رئیس ستاد کل ارتش در شرایط اضطراری از آن برای فرماندهی و کنترل ارتش استفاده می‌کند. از این مرکز در جنگ‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ و نیز جنگ علیه لبنان در سال ۱۹۸۲ و در عملیات‌های مختلف در طول جنگ‌ها علیه نوار غزه در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ استفاده شد.

اداره برنامه‌ریزی رژیم صهیونیستی ژوئن ۱۹۵۰ بر لزوم ایجاد مرکزی زیرزمینی دور از مقر ستاد کل ارتش برای استقرار تمامی مسؤولان مدیریت جنگ در شرایط اضطراری تاکید کرد.

پناهگاه جدید سال ۲۰۱۸ کمی پیش از عملیات مقابله با تونل‌ها در جنوب لبنان از ترس پاسخ‌های مقاومت اسلامی لبنان (حزب‌الله) ایجاد شد چراکه حزب‌الله در آن مقطع موشک‌های ویرانگر و نقطه‌زنی را در اختیار داشت.

این پناهگاه در عمق چند ۱۰ متری زمین قرار داشته و راه ورود به آن پلکانی در درون یک ساختمان یک طبقه در مرکز الکریاه بود. این پناهگاه شامل مقر مرکزی ارتش، دفاتر اضطراری رئیس ستاد کل، مسؤولان ارشد ارتش، نخست‌وزیر، وزیر جنگ، اتاق گفت‌وگو برای کابینه جنگ، مقر مشترک نیروی هوایی و دریایی ارتش، یگان‌های ویژه،‌ موساد و شین‌بت است.

تحلیلگر مسایل سیاسی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز با افشای اجرای تدابیر امنیتی شدید برای سران امنیتی و سیاسی این رژیم گفت: یکی از سناریوهای احتمالی که در نهاد امنیتی در حال بررسی است، تلاش حزب‌الله برای هدف قرار دادند «الکریاه» مقر ریاست ستاد کل ارتش واقع در شهر تل‌آویو و نیز هدف قرار دادن چهره‌های مهم رژیم است.

او افزود: نتانیاهو هفته گذشته به دلایل امنیتی بازدید از شهرک «متولا» (المطلة واقع در شمال فلسطین اشغالی) را که شبیه به شهر ارواح شده، لغو کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha