• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403052315631
  • خبرنگار : 50042

گیلان، استان‌ ممنوعه برای اشتغال و اقامت اتباع خارجی غیرمجاز

گیلان، استان‌ ممنوعه برای اشتغال و اقامت اتباع خارجی غیرمجاز

ایسنا/گیلان برابر مصوبات شورای عالی امنیت ملی، اقامت و اشتغال اتباع خارجی غیرمجاز در برخی استان‌های کشور ممنوعه اعلام شده‌ که استان گیلان جزء استان‌های ممنوعه به شمار می‌رود و اقدامات و اطلاع رسانی‌های لازم هم در این راستا انجام گرفته است.

با دستورالعمل ابلاغی از شورای عالی امنیت ملی حضور، اسکان و اشتغال اتباع غیرمجاز افغانستان در ۱۶ استان کشور و از جمله گیلان ممنوع است، اما با این وجود شناسایی و برخورد قانونی با پدیده بکارگیری اتباع غیرمجاز در مشاغل مختلف مناطق مختلف استان را شاهد هستیم.

حضور اتباع غیرمجاز می‌تواند پیامدهای منفی در ابعاد مختلف در استان داشته باشد که از مهم‌ترین تبعات آن می‌توان به اشغال فرصت‌های شغلی، افزایش نرخ بیکاری، افزایش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی، گسترش پدیده حاشیه نشینی و تغییر بافت جمعیتی شهر اشاره کرد.

مهدی مهرجو، معاون امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص ممنوعیت حضور اتباع غیرمجاز در استان، اظهار کرد: همانگونه که مستحضرید مسئولیت ساماندهی و مدیریت کلیه امور اتباع خارجی در سراسر کشور در حال حاضر از طریق سازمان ملی مهاجرت به مدیران زیر مجموعه استانی ابلاغ شده، که وظیفه اجرای مصوبات دستورالعمل‌ها و غیره بر عهده ادارات کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری‌ها سپرده شده است.

وی افزود: سیاست‌گذاری متمرکز نسبت به اتباع خارجی، ایجاد اشراف بر اتباع خارجی و کاهش مخاطرات امنیتی ناشی از حضور آنان، سیاست گذاری و قانونمند کردن، ورود، تردد، اقامت، تحصیل، اشتغال و خروج اتباع خارجی جملگی بخشی از وظایف سازمان است.

مهرجو بیان کرد: در همین راستا در کل کشور برخی از استان‌ها برابر مصوبه جلسات ۵۲۷ و ۵۲۸ شورای عالی امنیت ملی در زمره استان‌های مجاز و برخی نیز جزء استان‌های ممنوعه برای اقامت و اشتغال اتباع خارجی مشخص شده‌اند که استان گیلان جزء استان‌های ممنوعه به شمار می‌رود.

معاون امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری گیلان در خصوص رصد حضور اتباع بیگانه غیرمجاز گفت: خوشبختانه در سال‌های گذشته بر اساس بانک اطلاعاتی به دست آمده از اتباع خارجی با همکاری مراجع قضایی امنیتی و انتظامی اشرافیت کاملی روی این قشر در سطح استان وجود دارد و مسئله قابل توجهی که بتواند باعث ایجاد چالش شود تاکنون مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: عمل به آموزه‌های انسانی و قرآنی و وظایف ملی و شرعی به همه ما مسلمانان متذکر شده چنانچه انسان‌هایی در رنج بوده و آلام گرفتار شده‌اند  به آنها کمک کنیم تا بتوانند به واسطه این کمک و مساعدت به زندگی خود در آرامش ادامه دهند و در این راستا تمام سعی و تلاش ما بر این است که در نهایت احترام و حفظ کرامت انسانی اتباع خارجی غیرمجاز به سرزمین و موطن خود بازگردانده شوند.

مهرجو تصریح کرد: در دو سال اخیر به دلیل ورود تعداد زیادی از اتباع غیرمجاز افغانستانی به خاک کشور به لحاظ تغییر در حکومت آنها، بلافاصله با برگزاری جلسات متعدد کشوری و استانی با مراجع ذیربط تمهیدات لازم برای پیشگیری از هرگونه اقدامات ضدامنیتی، اجتماعی، سیاسی و غیره انجام شده است.

معاون امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری گیلان در خصوص اقدامات انجام شده، اظهار کرد: ابلاغ هوشیار باش و خود مراقبتی و نیز خودداری از همکاری و مشارکت با عناصر و عوامل ناشناس از قبیل (اجاره دادن منزل یا مغازه اشتغال یا به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز و غیره) برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی از اتباع خارجی مقیم استان در خصوص اتباع خارجی غیرمجاز به کلیه مراجع و دستگاه‌های اجرایی از جمله اقدامات انجام شده است.

وی بیان کرد: همچنین در راستای کنترل تردد اتباع خارجی عادی کارشناس و دیپلمات‌های خارجی به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که هرگونه درخواست تردد این افراد باید ظرف مدت ۷۲ ساعت با این اداره کل مکاتبه شود تا هماهنگی‌های امنیتی و انتظامی انجام گیرد.

مهرجو در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه اشتغال اتباع غیرمجاز در استان افزود: به دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله صنعت و معدن و جهاد کشاورزی برای جلوگیری از به کارگیری و اشتغال اتباع خارجی در مشاغل حساس و مهم از جمله کارخانجات و امثال آن هشدار داده شده که به شدت و دقت مورد رصد قرار می‌گیرند، در صورت برخورد با بکارگیری اتباع خارجی غیرمجاز توسط کارفرمایان ایرانی متخلف در مرحله اول جریمه سنگین و مرحله دوم به مرجع قضائی معرفی می‌شوند، در این باره گشت‌های مشترکی نیز وجود دارد که به جد و مستمراً بر اساس گزارش‌های مأخوذه ز مراجع و دستگاه‌های اداری و نیز گزارشات مردمی نسبت به بررسی و رصد مراکز مختلف اقدام می‌کند.

وی بیان کرد: همچنین با همکاری فراجا استان در صورت مواجهه با اتباع خارجی غیر مجاز نسبت به دستگیری و طرد ایشان از استان به سمت مراکز تعرفه شده در دیگر استان‌ها اقدام می‌شود تا از آن طریق نسبت به خروج فرد غیرمجاز اقدام شود. در همین راستا نیز با توجه به اهمیت و حساسیت‌های موجود و نیز مطالبات مردمی گشت مشترک تقریباً به صورت روزانه برگزار می‌شود و اثرات آن در چند ماه اخیر ملموس است.

معاون امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری گیلان درخصوص موارد قانونی حضور اتباع گفت: از زمره خدماتی که برای اتباع خارجی مجاز شاغل به تحصیل یا دارای همسر ایرانی انجام می‌شود عبارت است از صدور کد یکتا جهت برخورداری از خدمات تحصیلی بانکی، بیمه‌ای و رسیدگی به امور حقوقی از جمله صدور پروانه ازدواج، شناسنامه و غیره .

مهرجو در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد که اتباع می‌توانند با حداقل سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون تومانی مجوز سکونت دریافت کنند؟ تصریح کرد: در رابطه با سوال شما مبنی بر امکان اخذ اقامت با سرمایه‌گذاری حداقلی ۱۰۰ میلیون تومانی باید اشاره کنم این موضوع صحت ندارد.

وی در پایان تأکید کرد: در مجموع با اشراف کامل اطلاعاتی نسبت به هرگونه تحرک مشکوک اتباع خارجی غیرمجاز در استان به شدت برخورد می‌شود و این استان رتبه قابل قبولی در میان دیگر استان‌های کشور به لحاظ برخورد با اتباع غیرمجاز دارد.

به گزارش ایسنا، اشتغال اتباع بیگانه فاقد مجوز کار از وزارت کار و امور اجتماعی به موجب مواد ۱۲۰ و ۱۸۱ قانون کار ممنوع و مستوجب مجازات حبس از ۹۱ تا ۱۸۰ روز برای کارفرما است. شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف به کارگیری اتباع بیگانه مراتب را به نیروی انتظامی و یا اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی جهت پیگیری اطلاع دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۴ ۰۹:۵۷

آفرین بر مردم و مسئولان با غیرت رشت ولی یه کار گاه ساختمانی بزرگ من سراغ دارم البته تو رامسر(کتالم)حدود 20 نفر کار گر داره که همه افغان هستند و مشخص هست که همه غیر مجاز هستند

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۴ ۱۰:۴۴

باید. پیشانی اون مسئول گیلان را بخاطر این تصمیم درست بوسید زنده باد

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۴ ۱۳:۰۷

آفرین و مرحبا به مسئولان تمامی شهرهایی که اتباع رو راه نمیدن به شهرشون .ای کاش یکی از این مسئولین تو شهر قزوین بود تا مردم شهر ما هم از این وضعیت نجات پیدا میکردن .قزوین پرشده از اتباع .حتی قسمت‌های بالی شهر و عیان نشین شهر

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۴ ۱۴:۳۱

باریکلا به غیرتتون ،خدا قوت، انشاءالله تا اخراج آخرین نفرشون ادامه دار باشه ،ایرانی ها اگر متحد باشند یک نفر از اینا تو مملکت ما جایی نخواهد داشت

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۴ ۱۵:۱۰

احسنت و درود و آفرین کاش کل کشور این کار را بکنند و فرصت شغلی را به جوانان ایرانی بدهند و اخراج اتباع خواست ملت ایران است کشور سروسامان بگیرد آفرین بر مردم گیلان

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۴ ۱۶:۵۱

لطفا به قانونی که تصویب کردید پایبند باشید

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۴ ۱۷:۰۴

اتباع چه غیر مجاز وچه مجاز نباید در گیلان زندگی کنند . متاسفانه کسانیکه ویلا سازی میکنند بخصوص افراد غیر بومی باعث شدند که این کارگرها ساختمانی اتباع را وارد شهرها وروستاهای مختلف گیلان بکار بگیرند وگاها دیده شده این افراد بعنوان چوپانهای گاو وگوسفن

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۴ ۱۹:۳۳

الان گیلان و مازندران پر افغانی هست بابا بندازید بیرون

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۴ ۲۳:۲۷

اخراج کنید

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۵ ۰۰:۴۷

احسن همه استان ها و شهر

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۵ ۰۱:۴۹

وای از دست این افغانستانیها رفتم نانوایی بربری فقط من ایرانی بودم یدونه بربری بگیرم یک خانم افغانی به من گفت من جلوتر بودم رفته بودم چیزی بخرم حتی تحمل یک ایرانی را هم ندارن اینجا وطن ماست مگه میشه،،، خیلی نرم افغانیها همه چیز را از دستمون درمیارن

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۵ ۰۱:۵۷

دوست عزیز هم تو میدانی هم ما کنترل اتباع به این سادگي نیست واگر اشرف دارید چرا مردم اینقدر ننگرانند کسانی می ایند که هیچ مدرکی ندارند

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۵ ۰۲:۱۳

کار ز عمل برآید به سخنرانی نیست!

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۵ ۰۲:۱۷

اخراج همه ی افغانهای مجاز و غیرمجاز مطالبه ی ملی ایرانیان است

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۵ ۰۲:۲۸

اخراج افغانها از ایران مطالبه همه مردم ایران فقط اخراج

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۵ ۰۲:۳۱

بعنوان خانواداده شهدا از دولت محترم تقاضا داریم که افغان و سریعا از کشور مقدس ایران اخراج کنن

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۵ ۰۶:۲۰

مجاز و غیرمجاز چیه که درست کردین.بندازین همرو بیرون.مجازشم دردسر درست میشه.مجازشم زاد و ولد میکنن باید خدمات رایگان بهش بدین.مجازشم ممکنه با ایرانی ازدواج کنه باعث نابودی نسل ایرانی میشه.مجازشم ممکنه تروریست باشه.چرا شما اینقدر بیخیالین

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۵ ۱۱:۰۹

افغان ها در ماشین کمپرسی که شن می برند انتقال پیدا می کنند من به چشمم دیدند سه هفته پیش در بازکیا گوراب لاهیجان خیابان اصلی پناجاه نفر افغانی از کمپرسب پریدند بیرون همه زیر ۲۰ سال . خدا به خیر بگردانه. بعد جوون گیلانی بدلیل بیکاری ..