• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403052315602
  • خبرنگار : 50163

معاون استاندار زنجان:

ایجاد اشتغال را نباید فقط به تسهیلات بانکی گره زد

ایجاد اشتغال را نباید فقط به تسهیلات بانکی گره زد

ایسنا/زنجان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: نباید ایجاد اشتغال را فقط به تسهیلاتی که از بانک‌های استان گرفته می‌شود، گره زد.

حسین محمدی امروز (سه‌شنبه، ۲۳ مرداد ماه) در جلسه کارگروه رصد اشتغال استان زنجان با بیان اینکه در بحث اقتصادی چهار شاخص بسیار مهم وجود دارد، توضیح داد: اگر به این شاخص‌ها توجه نشود، همه فعالیت‌ها در حوزه‌های دیگر تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین این شاخص‌ها، بحث اشتغال و رصد نرخ بیکاری در استان است. 

وی با بیان اینکه آماری که در بحث اشتغال سال ۱۴۰۲ استان ارائه شد هم دارای نقاط قوتی بود و هم برخی نگرانی‌ها را درپی داشت، گفت: شاید اصلی‌ترین نقطه قوت این بود که بیشترین میزان اشتغال بر پایه نرخ مشارکت اقتصادی در کشور را داشتیم.

محمدی با بیان اینکه استان زنجان، استانی است که نرخ مشارکت اقتصادی آن نسبت به چند سال گذشته جهش مضاعفی پیدا کرده، به طوری که ۵۰.۹ درصد نرخ مشارکت اقتصادی است، ادامه داد: این امر در حالی است که آمار کشور در این‌ زمینه حدود ۴۱ درصد است، یعنی عملا اختلاف ۱۰ درصدی در نرخ مشارکت اقتصادی داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه متقاضیان ایجاد اشتغال در استان زنجان نسبت به استان‌های دیگر بسیار بالا رفته است، بیان کرد: عدد تعهدی اشتغال استان هرقدر هم در سال ۱۴۰۳ مطلوب برآورد شود، چون نرخ مشارکت اقتصادی استان بالا رفته، کار برای ما سخت است، یعنی باید مشاغل بیشتری ایجاد کنیم تا متقاضیان را بتوانیم پوشش دهیم.

او با توضیح اینکه امسال متعهد شدیم برای نزدیک به ۱۲ هزار نفر در استان شغل ایجاد کنیم، افزود: مکلف شدیم از این تعداد برای ۴۰ درصد فارغ‌التحصیلان که بالاتر از میانگین کشوری است، شغل ایجاد کنیم.

محمدی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۳ نزدیک ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول برای ایجاد اشتغال در استان کنار گذاشتیم، یعنی ۲.۲ همت کل منابعی است که باید در بحث اشتغال هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه سه منبع ایجاد اشتغال در شبکه بانکی فعلا در استان محقق شده و کمتر از یک ماه نیز است که ابلاغ شده است، ادامه داد: امیدواریم به همت شبکه بانکی استان با توجه به اینکه امسال خیلی زودتر از سال‌های قبل ابلاغ شده است، محقق شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با توضیح اینکه انتظار این است که صنایع بزرگ و مادر استان با راه‌اندازی هنرستان‌های جوار بخشی از ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان در استان را پوشش دهند، گفت: انتظار داریم صنایع بزرگ، نیروهای کار خود را با آگهی از بین فارع‌التحصیلان دانشگاهی استان انتخاب کنند.

محمدی با یادآوری اینکه در استان زنجان طرح‌ها و برنامه‌های اشتغال‌زایی همواره جزو مسائل اولویت‌دار بوده است و دستگاه‌های مختلف اجرایی هریک بنا به زمینه فعالیت و کارکردشان در این مسیر گام‌هایی را برداشته‌اند، ادامه داد: میزان تعهد ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان زنجانی ۴۴۹۰ نفر است که معادل ۴۰ درصد تعهد کل است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با یادآوری اینکه بیشترین درصد پیشرفت بین سازمان‌ها به ترتیب بسیج سازندگی ۱۵۸ درصد، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ۷۷ درصد، سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای ۴۲ درصد است، گفت: در مجموع گزارش ثبت‌شده اطلاعات شاغلان در سال ۱۴۰۳ در دستگاه‌های اجرای از تعداد ۱۰ هزار و ۸۸۰ تعهد ۳۱۵۲ نفر که ۲۸ درصد پیشرفت تعهدهاست.

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته در مقاطعی، نرخ بیکاری در استان به عدد ۵.۵ درصد رسید که زنجان از نظر پایین بودن نرخ بیکاری رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داد، افزود: با توجه به ورودی‌های جدید به بازار کار باید از همه ظرفیت‌ها برای ایجاد اشتغال در استان بهره بگیریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha