• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403052315600
  • خبرنگار : 71129

اسپوتنیک: آژانس انرژی اتمی، تروریسم هسته‌ای اوکراین را محکوم نمی‌کند

اسپوتنیک: آژانس انرژی اتمی، تروریسم هسته‌ای اوکراین را محکوم نمی‌کند

اسپوتنیک گزارش کرده است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به نظارت بر نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا ادامه می‌دهد، از محکوم کردن حملات اوکراین به این تاسیسات حساس خودداری کرده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته خبرگزاری روسی، رژیم کی‌یف در یکسری حملات دوره‌ای علیه بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا دست داشته است.

بر اساس این گزارش،‌ نیروهای روسی کمی پس از حمله به اوکراین در ۲۰۲۲ امنیت این تاسیسات اتمی را برعهده گرفتند. مسکو از آن زمان برای جلوگیری از آسیب رساندن به نیروگاه که می‌تواند منجر به یک فاجعه هسته‌ای شود، تلاش کرده، اما نیروهای اوکراینی به حملات بسیار تحریک آمیز علیه این تاسیسات ادامه داده‌اند.

به نقل از اسپوتنیک، روسیه بارها نسبت به خطر این نیروگاه اتمی هشدار داده اما حملات کی‌یف بی امان ادامه دارد و رسانه‌های غربی هم تحریکات اوکراین را پوشش می‌دهند.

«مارک اسلبودا»، کارشناس روابط بین‌الملل به بررسی این جنگ نیابتی علیه روسیه پرداخته و می‌گوید: «با در نظر گرفتن این که مقام‌های ارشد غربی هستند که ولودیمیر زلنسکی را مسلح و تسهیل می‌کنند، هیچ مقام واقعی در اتاق نخبگان سیاسی غرب وجود ندارد مگر ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان یا رابرت فیستو، نخست وزیر اسلواکی.»

وی ادامه داد: «قبلا یک حادثه رخ داده که در آن زنی که شوهرش به زور به خدمت سربازی رفته بود خود را در خارج از دفتر نظام وظیفه در یکی از شهرهای اوکراین به آتش کشید. چنین صحنه‌هایی دردناک است. ما شاهد مخالفت‌هایی هستیم. نشانه‌هایی از مقاومت دیده می‌شود اما اینها را کسی منتشر نمی‌کند. کی‌یف همچنان تعداد زیادی شبه نظامی فاشیست در داخل ارتش و یگان‌های غیر رسمی دارد که در کنترل کشور کمک می‌کنند.»

این کارشناس ادامه داد: «از زمانی که روسیه کنترل زاپوریژیا را به دست گرفته، کی‌یف چندین بار به این نیروگاه اتمی حمله کرده و هر روز ما شاهد تیراندازی، شلیک خمپاره و حملات پهپادی هستیم.»

این تحلیلگر مسائل امنیتی همچنین خاطرنشان کرد: «یکشنبه صبح یکی از پهپادهای اوکراینی به این تاسیسات اتمی برخورد کرد و یکی از دو برج خنک کننده آن را از کار انداخت. این برخورد به آتش سوزی و آسیب جدی مکانیسم این برج خنک کننده منجر شد. حمله پهپادی به یک نیروگاه اتمی هرگز خوب نیست.»

اسلبودا همچنین گفت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به نظارتش بر این تاسیسات هسته‌ای ادامه می‌دهد، حملات اوکراین را به این نیروگاه حساس محکوم نکرد.

این کارشناس همچنین مدعی شد که این نهاد بین‌المللی به دلیل فشارهای سیاسی از مقصر دانستن اوکراین در این حمله امتناع کرده است.

وی افزود: «طرف روسی می‌گوید چیزی بوده اما کی‌یف از خودش دروغ می‌بافد و رسانه‌های غربی هم به این داستان پینوکیویی دامن می‌زنند. رسانه‌های غربی داستان‌هایی را که کاملا باورنکردنی هستند، منتشر می‌کنند. آنها برای حفظ خط تبلیغاتی، انکار قابل قبولی را فراهم می‌کنند. به وضوح همین است. این یک تبلیغ است. انکار قابل قبول، تنها چیزی است که رسانه‌های غربی برای پوشش اقدامات رژیم کی‌یف لازم دارند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha