• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403052315563
  • خبرنگار : 50189

ایسنا گزارش می‌دهد

احداث هلالی آبگیر با هدف بالابردن توان اقتصادی مرتعداران

احداث هلالی آبگیر با هدف بالابردن توان اقتصادی مرتعداران

ایسنا/کرمان مراتع به عنوان یکی از بزرگترین اکوسیستم‌های طبیعی کارکردهای فراوانی دارند؛ ولی امروزه با وجود بهره‌برداری بی‌رویه و سوءمدیریت دچار نابودی و کاهش پتانسیل شده‌اند.

در مناطق خشک و نیمه خشک کشور، معمولاً بارش‌ها به صورت رگباری، در زمان کم و با شدت زیاد اتفاق می‌افتند؛ همین امر دلیلی بر لزوم اجرای پروژه‌هایی در جهت کنترل رواناب و ذخیره‌سازی نزولات جوی، کاهش فرسایش خاک و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی است.

به گزارش ایسنا، یکی از روش‏های مهم اصلاح مراتع و افزایش تولید علوفه در آن‌ها، ذخیره نزولات آسمانی در خاک با استفاده از اجرای پروژه‌های گوناگون بیابان‌زدایی مانند احداث هلالی‌های آبگیر همراه با بذرکاری است.

از اثرات اجرای پروژه احداث هلالی آبگیر می‌توان به بالابردن سطح و توان تولید پوشش گیاهی، تنوع و غنای گونه‌ای، تاثیر مثبت بر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک و ترسیب کربن در خاک و گیاه اشاره کرد.

نقش مؤثر سازه‌های مکانیکی کوچک در جمع‌آوری آب باران باعث اجرای پروژه‌های احداث سازۀ مکانیکی هلالی آبگیر در سطح قابل توجهی از مراتع استان کرمان شده است.

در مناطقی که بارندگی سالانه آن کمتر از ۱۰۰ میلیمتر است، رطوبت خاک معمولاً حتی برای ایجاد پوشش گیاهی تنگ هم کفایت نمی‌کند. احداث هلالی آبگیر باعث جمع‌آوری هرزآب و افزایش رطوبت خاک شده و زمینه احیا و اصلاح مراتع را فراهم می‌کند.

داوود علی‌نژاد رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان انار گفت: پروژه احداث هلالی آبگیر که در سطحی بالغ بر ۱۵۰ هکتار با اعتباری بیش از سه میلیارد ریال از مرداد ماه سال جاری که در مراتع  تل سیاه شهرستان در حال اجراست، علاوه بر ایجاد بستری مناسب جهت رشد و نمو بذور و احیاء مراتع، نقش مؤثری را در افزایش مشارکت بهره‌برداران و ایجاد اشتغال و بالا بردن توان اقتصادی مراتعداران ایفا می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha