• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403052315559
  • منبع : نمایندگی کردستان

آموزش و مهارت آموزی۳۰۰ معتاد متجاهر در کردستان

آموزش و مهارت آموزی۳۰۰ معتاد متجاهر در کردستان

ایسنا/کردستان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان، با تاکید بر اهمیت مهارت آموزی و آموزش معتادان بهبود یافته در استان عنوان کرد که در حال حاضر ۳۰۰ نفر معتاد متجاهر در کمپ ماده ۱۶ استان در حال آموزش فنی و مهارت آموزی هستند.

علی محمد پناه امروز سه شنبه (۲۳ مردادماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان اظهار کرد: رسانه ها نماینده بخش عمده ای از جامعه هستند که درد و رنج آنها را منعکس خواهند کرد و فردی که درد اجتماع را رصد و حس کرده و آن را  از طریق رسانه و تریبون در اختیار خود، منعکس می کند، قابل تقدیر است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌ های اصلی رسانه ها کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه است و چگونگی انعکاس اخبار به نحو مطلوب و با هدف ارائه راهکار  کاهش آسیب اجتماعی از مهم ترین دغدغه رسانه ها است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، بیان کرد: حل آسیب‌های اجتماعی توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر،‌ برنامه ریزی های زیادی را می طلبد که این امر در سطوح کشوری در پنج کمیته تخصصی فرهنگی پیشگیری، اجتماعی، حقوقی، درمان و مشارکت‌های مردمی پایه ریزی شده است که این کمیته ها در استان هم تشکیل شده و جلساتو اقدامات مهمی را برگزار و پیگیری می کنند.

وی با بیان اینکه در کمیته مشارکت های مردمی استان که به ریاست معاونت سیاسی امنیتی استانداری کردستان اداره می شود، ۹۲ سمن در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی مجوز داشته و باید در این زمینه فعالیت کنند، تأکید کرد که مبارزه با مواد مخدر باید به سمت مردمی شدن سوق داده شود و مردم محور فعالیت کند تا عملکرد موثری داشته باشند.

به گفته محمد پناه، سمن ها در این زمینه باید توانایی‌های کافی را داشته و بتوانند به صورت حرفه ای تر عمل کنند و نظارت بیشتری هم بر عملکرد آنها صورت گیرد.

وی ادامه داد: در راستای پیشگیری از اعتیاد به عنوان اصلی‌ترین دغدغه شورای مبارزه با مواد مخدر، قراردادهایی با نهادهای فرهنگی از جمله آموزش و پرورش و مراکز تولیدی منعقد شده و طی آن کانون یاریگران راه اندازی شده است. همچنین محله های آسیب و خرده فروشان شناسایی شده و جمع آوری خواهند شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، به راه اندازی کانون یاریگران در روستاها هم اشاره و بیان کرد: بر اساس برنامه ابلاغی باید تا پایان سال ۱۴۰۴ در همه روستاها کانون یاریگران زندگی راه اندازی شده و در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی فعالیت کنند.

وی، افزود: طرح یاریگران زندگی در محلات ‌آسیب‌پذیر و برای اقشار مختلف جامعه نیز برنامه‌های فرهنگی متنوع و اثرگذاری صورت گرفته است که از ارگان‌های ذیربط در این بخش تقدیر و تشکر می‌کنیم.

محمدپناه، اعلام کرد که "همه یاریگر هم باشیم" شعار اصلی این کانون ها است و در این راستا کارگاه ها و کلاس های آموزشی در مدارس برگزار شده است.

وی، اولین اقدام در زمینه مبارزه با مواد مخدر را پیشگیری دانست و افزود: بعد از انجام اقدامات پیشگیرانه مباحث درمان و توانمندسازی بهبودیافتگان مورد توجه بیشتری قرار دارد.

محمدپناه به بحث اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: به منظور انجام اثرگذاری هرچه بیشتر اقدامات شورای مبارزه با مواد مخدر باید امر مبارزه با مواد مخدر به یک مبحث اجتماعی تبدیل شود که در این زمینه نیز کارهای خوبی صورت گرفته است.

فعالیت ۱۶ مرکز ترک اعتیاد در کردستان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان، از فعالیت ۱۶ مرکز ترک اعتیاد در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر در همه شهرستان های استان کمپ ترک اعتیاد فعال است.

وی با اشاره به سازمان دهی معتادان متجاهر در کشور بر عهده کمپ های ماده ۱۶ است که باید بر اساس رسالت خود بعد از جمع آوری معتادان، از آنها نگهداری کند.

محمدپناه گفت: علاوه بر این، اقداماتی در حوزه درمان انجام شده و طرح صیانت از معتادان متجاهر با هدف جلوگیری از برگشت مجدد اجرایی می شود. در این زمینه سامانه سرایی از مجموعه شهرداری گرفته شده تا طرح صیانت اجرایی شود و برخی از مددکاران اجتماعی هم در راستای پذیرش معتادان متجاهر در جمع خانواده بعد از پاکی در حال فعالیت هستند و موفق به برگشت ۴۳ نفر معتاد متجاهر به جمع خانواده شده اند.

وی با تاکید بر اهمیت مهارت آموزی و آموزش معتادان بهبود یافته در استان عنوان کرد که در حال حاضر ۳۰۰ نفر معتاد متجاهر در کمپ ماده ۱۶ استان در حال آموزش فنی و مهارت آموزی هستند.در این راستا دولت مصوبه ای برای حمایت از بهبود یافتگانی که تمایل به کار داشته باشند، دارد و اعلام کرده که ۱۵ درصد مشاغل خانگی به این قشر اختصاص یابد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان، تریاک و مشتقات آن را با  ۳۵ درصد بیشترین مواد مخدر مصرفی در کردستان اعلام کرد و افزود: مصرف  شیشه با ۲۴ درصد، هرویین ۲۱ درصد، هشیش ۱۲ و سایر مواد نیز با ۸ درصد در رده‌های بعدی مصرف مواد مخدر در استان قرار دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha