• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403052315465
  • خبرنگار : 50649

مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

‌قدیمی‌ترین مدرسه فسا ثبت ملی شد

‌قدیمی‌ترین مدرسه فسا ثبت ملی شد

ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از ثبت ملی قدیمی‌ترین مدرسه در شهر فسا در فهرست ملی خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی امروز، ۲۳ مردادماه در نشست میراث فرهنگی فارس با اعلام این خبر گفت: دبیرستان ذوالقدر متعلق به ابتدای دوره پهلوی دوم است و خوشبختانه این بنا اصالت خویش را کاملاً حفظ کرده و تعمیراتی در سالهای مختلف در بنا انجام‌ شده است.

وی با بیان اینکه دبیرستان ذوالقدر با شماره ۳۴۲۰۹، در فهرست ملی ایران به ثبت رسید، افزود: این بنا به نام کاربری فعلی آن معروف است و در شهر فسا، خیابان جمهوری اسلامی به‌عنوان دومین و قدیمی‌ترین دبیرستان حال حاضر در این شهر است. دبیرستان روزبهان که قبل از این دبیرستان ساخته‌ شده بوده است؛ در گذشته تخریب‌ شده و در حال حاضر اثری از آن موجود نیست.

‌مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: دبیرستان ذوالقدر با وسعت ۳۸ هزار مترمربع که به شکل باغ – مدرسه طراحی و اجرا شده است و در سال ۱۳۲۰ ساخت‌وساز مدرسه شروع می‌شود و در سال ۱۳۲۶ اولین سری دانش‌آموزان وارد این مدرسه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دبیرستان ذوالقدر در سال ۱۳۱۷ به دست محمدتقی ذوالقدر (امین‌الشریعه) به آموزش ‌و پرورش فسا انتقال داده ‌شده است. بهره‌برداری قبلی اثر آموزشی و در حال حاضر موزه (تاریخی ـ فرهنگی) است.

۳ ورودی و خروجی از جوانب مختلف دسترسی به دبیرستان را تسهیل کرده است. ساختمان مرکزی مدرسه با ۲۰ اتاق و یک آمفی تئاتر مرکزی در جبهه شرقی مجموعه و روبروی ورودی شرقی و ساختمان فضاهای ورزشی گسترده شامل زمین بسکتبال، والیبال، پرش طول، پرش ارتفاع، بارفیکس، پارالل و درنهایت استادیوم فوتبال در مرکز و غرب مجموعه ساخته می‌شود که در کمتر دبیرستانی در ایران وجود داشته است.

به لحاظ معماری ساختمان مجموعه به‌صورت T شکل به سبک اماکن عمومی ویژه دوره پهلوی و مطابق طراح‌های ماکسیم سیرو با پیروی از سبک مدرن در معماری ایرانی با فضاهای بلندتر از فضاهای جانبی و در نما به‌صورت خطوط افقی همراه با تقسیمات پنجره‌ها با نورگیر در بالا ساخته می‌شود. نمونه بارز این بناهای آموزشی ساخت این دوره همچون دانشسرای فنی شیراز، دانشکده فنی دانشگاه تهران و دانشکده حقوق دانشگاه تهران است که دانشسرای فنی شیراز در حال حاضر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تمامی کلاس‌ها به‌صورت فضاهای آموزش عملی بوده که با ارتفاع سقف بلند و نیز دارای مبلمان مناسب دانشسرا از قبیل آزمایشگاه‌های شیمی و ...تجهیز شده بوده است که بسیاری از دستگاه‌ها در حال حاضر در موزه به نمایش درآمده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha