• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052215218
  • خبرنگار : 50642

مدیر بین‌الملل انجمن سنگ ایران خبر داد

برگزاری سومین نمایشگاه سنگ با حضور بیش از ۱۲ استان کشور

برگزاری سومین نمایشگاه سنگ با حضور بیش از ۱۲ استان کشور

ایسنا/خراسان رضوی مدیر بین‌الملل انجمن سنگ ایران گفت: نمایشگاه سنگ سوم با ۶۰ شرکت در فضایی با مساحت ۱۰ هزار متر مربع و با حضور بیش از ۱۲ استان کشور برگزار خواهد شد.

محمد حلاجیان در نشست خبری سنگ که امروز، ۲۲ مرداد ماه در اتاق جلسات نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: فصل‌الختام حضور ما در نمایشگاه سنگ آسیای میانه، فرمایشات مقام معظم رهبری است که فرموده‌اند معدن را باید جایگزین نفت کنیم. بنابراین با توجه به استراتژی که در این حوزه دیده شده است، ما به دنبال توسعه سنگ ساختمانی هستیم.

وی گفت: ایران رتبه چهارم ذخایر سنگ ساختمانی دنیا و رتبه اول تنوع در دنیا را دارد و غنی‌ترین منطقه معدنی کشور، استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی هستند. لازم به ذکر است که ۴۰ درصد سنگ تولید شده کشور در خراسان رضوی استفاده می‌شود که رقم بسیار زیادی است. پتانسیل معدنی و مصرف سنگ در شهر مشهد بسیار مطلوب است و سالانه حدود ۸۰ میلیون متر مربع تولید سنگ در کشور وجود دارد که توسط ۷۰۰۰ واحد فرآوری سنگ در کل کشور تامین می‌شود. در ۲۲ استان کشور معادن سنگ ساختمانی وجود دارد و استان‌های اصفهان، مرکزی، تهران، لرستان، فارس و خراسان رضوی از مجموعه‌های فرآوری هستند.

حلاجیان در خصوص پیشینه تولید سنگ استان خراسان رضوی اظهار کرد: پیشینه مجموعه تولید سنگ استان خراسان رضوی به سال ۱۳۴۸ باز می‌گردد. در آن زمان یکی از پیشرفته‌ترین کارخانه‌های سنگ را در شاندیز داشته‌ایم که هنوز دستگاه‌های وارداتی آن موجود است. لازم به ذکر است که اکنون هم یکی از بزرگترین مراکز توزیع سنگ ساختمانی در مشهد وجود دارد و باتوجه به روند ساخت‌وساز مشهد و ورود زائران متعدد، باید پویایی ساخت‌وساز ساختمانی همیشه برقرار باشد. بیشترین مزیت نسبی برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه یعنی افغانستان و پاکستان برای کشور ایران به خصوص استان‌های خراسان است، پیشینه ارتباط ما با آسیای میانه به ۱۰۰ سال گذشته باز می‌گردد.

رویکرد ما، گسترش روابط تجاری است

مدیر بین‌الملل انجمن سنگ ایران ادامه داد: باتوجه به پتانسیل‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد و حمایت سازمان توسعه و تجارت ایران، کشورهای متعدد آسیای میانه به این نمایشگاه دعوت شده‌اند، همچنین رایزن‌های وزارت صمت و امور خارجه، تجار ویژه و تخصصی این حوزه شناسایی و دعوت شده‌اند و از کشورهای ترکمنستان، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان هیأت‌هایی دعوت شده‌اند. البته قزاقستان هم به این نمایشگاه دعوت شده بود، اما متاسفانه هیأت قزاقستان به دلیل تبلیغات منفی رسانه‌های معاند در این نمایشگاه شرکت نمی‌کند.

وی بیان کرد: برای اولین بار در نمایشگاه‌های شهر مشهد حضور ویژه اتاق بازرگانی ایران و ترکمنستان و اتاق ایران و قزاقستان تعبیه شده است، زیرا رویکرد ما در خصوص گسترش روابط تجاری است و باتوجه به اینکه این نمایشگاه جایگاه خود را پیدا کرده است، ما به دنبال گسترش روابط هستیم. همچنین اهالی افغانستان باتوجه به ظرفیت‌های ویژه افغانستان در حوزه معدنی به شدت به دنبال استخراج سنگ ساختمانی و فرآوری توسط ایران در کشور خودشان هستند، لذا نیروی متخصص و شرکت تولید کننده در استان خراسان رضوی به اندازه کافی وجود دارد و می‌تواند از این پتانسیل ویژه به نحو مطلوب استفاده کند.

برگزاری چند دوره تخصصی آموزشی در حوزه‌های استخراج و ایمنی در نمایشگاه 

حلاجیان در خصوص برنامه‌های این نمایشگاه گفت: با حمایت‌های سازمان نظام مهندسی معدن و ساختمان چند دوره تخصصی آموزشی در حوزه‌های استخراج و ایمنی در نمایشگاه برگزار خواهد شد. علاوه بر این موارد در حوزه ساختمان هم دوره آموزشی در خصوص اجرای نمای خشک بدون استفاده از سیمان برای نصب سنگ توسط متخصصان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: دهمین میز تخصصی سنگ کشور با حضور رئیس میز تخصصی سنگ کشور در اولین روز نمایشگاه برگزار خواهد شد که با هدف بررسی و احصاء مشکلات منطقه خراسان است و بحمدلله حضور تشکل‌های تخصصی سنگ را در نمایشگاه داریم. لازم به ذکر است که برای اولین بار از مجموعه رسانه‌ دنیای اقتصاد دعوت شده است که به صورت ویژه در نمایشگاه حضور داشته باشند و سه روز متوالی برنامه اکو ایران را با هدف بررسی مشکلات و چالش‌های موجود در صنعت سنگ به صورت کشوری برگزار کنند.

مدیر بین‌الملل انجمن سنگ ایران عنوان کرد: باتوجه به پیش‌بینی‌های انجام شده تقریبا از تمامی استان‌های کشور برای بازدید از حوزه تخصصی سنگ، بازدید کننده خواهیم داشت. نمایشگاه سوم با ۶۰ شرکت در فضایی با مساحت ۱۰ هزار متر مربع و با حضور بیش از ۱۲ استان کشور برگزار خواهد شد.

۵۰ درصد معادن سنگ خراسان رضوی غیرفعال است

وی در خصوص معادن استان خراسان رضوی گفت: حدود ۷۰ معدن سنگ ساختمانی در استان خراسان رضوی غیرفعال است، یعنی پروسه اکتشاف این معدن‌ها صورت گرفته است و پروانه بهره‌برداری را کسب کرده‌اند، اما رها شده است و سرمایه‌گذاری مطلوبی برای آن صورت نگرفته است. بنابراین باتوجه به اینکه حدود ۱۴۰ معدن در استان خراسان رضوی وجود دارد، ۵۰ درصد این معادن غیرفعال است و این موضوع نیازمند حمایت همه‌جانبه سرمایه‌داران است.

حلاجیان ادامه داد: این معادن به اشتغال و ارزآوری استان خراسان رضوی کمک بسیاری می‌کند و امیدوار هستیم که اهالی رسانه به این نکته توجه کنند و سرمایه‌داران در این عرصه ورود نمایند و جایگاه استان خراسان رضوی را بهبود بخشند. این نکته حائز اهمیت است که ممنوعیت واردات سنگ مرمر از کشور افغانستان در تاریخ ۲۵ فروردین از سوی وزارت صمت، معاونت سازمان توسعه و تجارت، و معاونت معدنی برطرف شده است، اما متاسفانه مجموعه گمرک دوغارون آن را نمی‌پذیرند و تاکنون اجرایی نشده است.

 ۳۰ درصد سنگ‌های ساختمانی در ایران قابلیت فرآوری دارند

مدیر بین‌الملل انجمن سنگ ایران در خصوص صادرات سنگ ساختمانی بیان کرد: در صنعت سنگ ساختمانی خام‌فروشی وجود ندارد و ۵۰ درصد فرآوری آن‌ها در مرحله اول در معدن انجام می‌شود. معادن سنگ ساختمانی در مطلوب‌ترین حالت ۲۵ تا ۳۰ درصد قابلیت فرآوری دارند و حدود ۷۰ درصد آن ضایعات است. البته این شرایط در میان کشورهای دیگر، شرایط خوبی است و ضایعات کشور ترکیه حدود ۹۰ درصد سنگ آن‌ها است.

وی افزود: ایتالیا، هند، چین، ترکیه و برزیل ۵ کشوری هستند که ۹۵ درصد بازار سنگ را در دست گرفته‌اند، البته بعد از کرونا بزرگترین فاکتور در قیمت تمام شده سنگ، هزینه حمل است و به همین دلیل کشورهای مختلف به دنبال تامین‌کننده نزدیک خود هستند که کرایه حمل کمتری را پرداخت کنند. اما در ایران هزینه حمل صادراتی ارزان است و برای کشورهای آسیای میانه به‌صرفه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha