• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۲:۱۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403052215146
  • خبرنگار : 71661

آمریکا توان برآورده‌ کردن نیازهای پهپادی دوران جنگ را ندارد

آمریکا توان برآورده‌ کردن نیازهای پهپادی دوران جنگ را ندارد

جنگ اوکراین نشان داده است که در جنگ‌های پهپادی، طرفی برنده خواهد شد که به انبوهی از پهپادهای ارزان‌قیمت دسترسی دارد، نه پهپادهای پبشرفته و گران‌قیمتی که ایالات متحده به آن‌ها متکی است.

به گزارش ایسنا، با وجود رواج پهپادهای کوچک در میدان‌های نبرد مدرن مانند جنگ اوکراین، ایالات متحده در حوزه فناوری توان برآورده‌کردن نیازهای تسلیحاتی در دوران جنگ را ندارد.

استفاده فراوان روسیه و اوکراین از هواپیماهای بدون سرنشین در میدان نبرد به سرفصل خبرهای تسلیحاتی و جنگی تبدیل شده و این فناوری ارزان‌قیمت، نقش پررنگی در عملیات‌های هر ۲ طرف داشته است.

به ادعای نشریه آمریکایی «دیفنس وان»، روسیه وابستگی شدیدی به پهپادهای ارزان قیمت دارد و اوکراین نیز عمدتاً از پهپادهای غیرنظامی استفاده می‌کند که با اعمال تغییراتی کاربری آن‌ها را تغییر داده است.

باتوجه‌به اهمیت بالای این جنگ‌افزارها در درگیری‌های مدرن، اوکراین و روسیه به دنبال افزایش قدرت تولیدی خود در این حوزه بوده و سعی دارند تولید انبوه این پهپادها را تسریع کنند.

آمریکا توان برآورده‌ کردن نیازهای پهپادی دوران جنگ را ندارد
پهپاد اوکراینی

اوکراین قصد دارد در سال میلادی جاری بیش از یک میلیون پهپاد تولید کند و به گزارش خبرگزاری تاس، «آندری بلوسف» وزیر دفاع روسیه نیز گفته است: «ما قصد داریم تا سال ۲۰۳۰ به‌صورت سالانه حدود ۳۲ هزار هواپیمای بدون سرنشین تولید کنیم که حدود ۷۰ درصد نیاز روسیه را برآورده می‌کند.»

بااین‌حال، کارشناسان نظامی به دیفنس وان گفتند که احتمالاً ایالات متحده پهپادهای زیادی از این نوع تولید نخواهد کرد و احتمالاً ماهانه تنها چند هزار پهپاد تولید کند.

این در حالی است که در جنگ‌های پهپادی، طرفی که قدرتمندترین فناوری را در اختیار دارد لزوماً پیروز نخواهد شد، بلکه پیروزی از آن طرفی است که بیشترین ذخایر را داشته و در تولید سریع و انبوه این پهپادها قدرتمند باشد.

این مسئله می‌تواند برای ایالات متحده مشکل‌ساز باشد، زیرا آمریکا مدت‌هاست که به جای توسعه این پهپادهای ارزان‌قیمت، مشغول ساخت سامانه‌های بزرگ و پیشرفته‌ای مانند پهپاد MQ-۹ Reaper بوده است؛ پهپادی که هزینه ساخت آن ۳۰ میلیون دلار است و بااین‌وجود، نه‌تنها در نبرد با نیروهای انصارالله در یمن به مشکل خورده، بلکه چندین مورد سقوط هم ثبت کرده‌اند.

آمریکا توان برآورده‌ کردن نیازهای پهپادی دوران جنگ را ندارد
پهپاد اوکراینی

بر اساس این گزارش، تولیدکنندگان هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی مانند Skydio می‌توانند سطح تولید خود را افزایش دهند تا به سطح بازی کمک کنند، اما آنها با رقابت فروش جهانی سختی از سوی شرکت‌های چینی روبرو هستند که تیم‌های تحقیقاتی بزرگی دارند و اغلب می‌توانند پهپادهای ارزان‌تری را به خریداران احتمالی ارائه دهند.

به گزارش دیفنس وان، ایالات متحده می‌تواند با گسترش توسعه پهپادهای ارزان‌قیمت که قابلیت دید اول‌شخص دارند، به این عرصه ورود کند، اما شرکت‌های آمریکایی با رقبای قدرتمند چینی طرف هستند که از مدت‌ها قبل در این حوزه فعالیت کرده و می‌توانند این پهپادها را با قیمت پایین‌تری تولید کنند.

گرچه مقامات آمریکا شرکت‌های تولید پهپاد در چین را به‌عنوان یک تهدید علیه امنیت ملی ایالات متحده ارزیابی کرده و سعی دارند پای آن‌ها را از بازار آمریکا کوتاه کنند، اما هنوز هم بسیاری از خدمات در آمریکا از جمله ارائه‌دهندگان خدمات اضطراری، مشتری این محصولات چینی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha