• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403052215040
  • خبرنگار : 71244

مسئول دبیرخانه هوای مادری اعلام کرد

صدور مجوز فعالیت برای مراکز و خانه‌های «مادر و کودک» توسط سازمان تعلیم و تربیت

صدور مجوز فعالیت برای مراکز و خانه‌های «مادر و کودک» توسط سازمان تعلیم و تربیت

مسئول دبیرخانه هوای مادری ضمن اشاره به رونمایی از مجوز بوم مادر و کودک، در این خصوص گفت: سازمان تعلیم و تربیت کودک، علاوه بر کودکستان‌ها، مراکز خانواده محوری را به رسمیت می‌شناسد لذا افراد، گروه‌ها یا مجموعه‌های مردمی که تمایل دارند در این زمینه فعال شوند می‌توانند با درخواست ثبت مجوز، کانون، خانه یا مرکز مادر و کودک خود را در سازمان ملی تعلیم و تربیت ثبت ‌کنند و از مزایای راهبری و آموزش‌های اختصاصی که برای مدیران و مربیان مادر و کودک در نظر گرفته شده است، استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، در مراسم رونمایی از دستاوردهای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، از مجوز بوم مادر و کودک مصوب هیأت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک رونمایی شد.

حسین علیزاده مسئول دبیرخانه هوای مادری با اشاره به ضرورت توجه به گروه‌ها و افرادی که در زیست بوم مادر و کودک فعالیت می کنند، مطرح کرد: در زیست بوم مادر و کودک، سازمان تعلیم و تربیت کودک تنها به کودکستان‌ها مجوز فعالیت می‌داد که کودکستان‌ها نیز کمتر از ۱۰ درصد از کودکان را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی اظهار کرد: در راستای اجرایی‌سازی بند ب ماده ۸۱ برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی که بر تنوع بخشی در الگوهای اوان کودکی و بسط عدالت آموزشی تاکید دارد، آیین‌نامه صدور مجوز فعالیت، اداره، حمایت و نظارت بر بوم مادر و کودک مصوب شد. بوم مادر و کودک به‌منظور زمینه‌سازی برای رشد و تعالی توأمان مادر و کودک و ارائه بستر تربیتی و فرهنگی برای مادران و کودکان زیر ۷ سال در هیأت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مصوب شده است.

به گفته وی، اکنون سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، علاوه بر کودکستان‌ها، مراکز خانواده محوری را به رسمیت می‌شناسد که با محور قراردادن مادر، برای توانمندسازی مادران به همراه کودکان زیر ۷ سال، برنامه‌ریزی کنند. در این کانون‌ها، مادرانی که کودکان زیر ۷ سال دارند، در محورهای مختلفی به صورت مشارکتی برای خود برنامه‌ریزی می‌کنند و از حمایت‌های سازمان تعلیم و تربیت کودک برای توانمندسازی و رشد مادران برخوردار می‌شوند.

وی در ادامه در خصوص رویکردهایی که بر مجوز در بوم مادر و کودک حاکم‌اند بیان کرد: از مهم‌ترین رویکردهایی که بر این مجوز حاکم‌اند: 
۱. رویکرد خانواده محوری با اولویت‌بخشی به نقش مادری و مسئولیت تربیتی توأمان والدین
۲. اولویت‌بخشی به مشارکت تشکل‌محور نسبت به مشارکت فرد محور
۳. تربیت و رشد توأمان مادران و کودکان در تعامل با هم و دیگران بر پایه الگوی اسلامی ـ ایرانی
۴. هویت‌بخشی و رسمیت دادن به گروه‌های مردمی و تشکل‌های تربیتی و فرهنگی فعال در زمینه تربیت، توانمندسازی و رشد توأمان مادر و کودک، هم‌افزایی و تجربه‌گردانی در تعاملات حضور محله‌محور و توانمندسازی و تسهیل‌گری در ایفای نقش مادری و فرزندپروری به ویژه برای نومادران و مادران دارای فرزند زیر ۷ سال، به‌منظور تربیت نسل صالح و کارآمد است.

مسئول دبیرخانه هوای مادری ادامه داد: همچنین از اهداف این مجوز، توسعه عدالت اجتماعی در دسترسی مادران و کودکان به خدمات تربیتی و بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های نهاهای فرهنگی و اجتماعی به ویژه مساجد، حسینه‌ها، مدارس و توجه به مناسبت‌های دینی و ملی در ارتقای کارکردهای خانواده است. از مهم‌ترین جهاتی که به عنوان وجه تمایز زیست بوم مادر و کودک است، پرهیز از رویکردهای منفعت محور و تجاری به مقوله تعلیم و تربیت است. با توجه به اینکه اصل تعلیم و تربیت زیر هفت سال در بستر خانواده رخ می‌دهد و نقش اصلی را در دوران زیر هفت سال والدین ایفا می‌کنند، پژوهش گسترده‌ای درباره الگوی‌های توانمندسازی مادر و کودک در سراسر کشور توسط دبیرخانه ملی هوای مادری صورت گرفت. پس از دو سال پژوهش و کار میدانی، آیین‌نامه‌ها و ضوابط حمایت از گروه‌های مادر و کودک تدوین شد.

به گفته وی، در نهایت در معاونت توانمندسازی خانواده و کودک، مجوز مراکز بوم مادر و کودک با هدف توانمندسازی مادران و گروه‌هایی که به رشد توأمان مادر و کودک می‌پردازند در دستور کار قرار گرفت در آخرین جلسه‌ی هیئت امنای سازمان تعلیم و تربیت کودک، آیین نامه مجوز فعالیت در بوم مادر و کودک به تصویب رسید و جهت اجرا ابلاغ شد.

وی در پایان گفت: افراد، گروه‌ها یا مجموعه‌های مردمی که تمایل دارند در این زمینه فعال شوند می‌توانند با درخواست ثبت مجوز، کانون، خانه یا مرکز مادر و کودک خود را در سازمان ملی تعلیم و تربیت ثبت ‌کنند و از مزایای راهبری و آموزش‌های اختصاصی که برای مدیران و مربیان مادر و کودک در نظر گرفته شده است، استفاده کنند. امید است این مجوز، فعالیت کنش‌گران دغدغه‌مند این حوزه را تسهیل کرده و مسیر جدیدی پیش روی خانواده‌های دارای کودک زیر ۷سال برای فرایند رشد و تربیت فرزندان و ارتقای فردی و اجتماعی مادران قرار دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha