• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403052214997
  • خبرنگار : 71415

آیا آتش ‌زیر خاکستر نزاع‌های فرقه‌ای در ایرلند شمالی بار دیگر شعله‌ور می‌شود؟

آیا آتش ‌زیر خاکستر نزاع‌های فرقه‌ای در ایرلند شمالی بار دیگر شعله‌ور می‌شود؟
تظاهرات ضد نژادپرستی در بلفاست

رسانه فرانسوی در گزارشی هشدار می‌دهد ساکنان ایرلند شمالی بعد از سرایت ناآرامی‌های ناشی از خشونت‌های راستگرایان مهاجرستیز و نژادپرست به این منطقه تحت قیمومیت بریتانیا، نگران تداوم و تشدید شکاف‌ها و گسترش هر چه بیشتر خشونت هستند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد: «فروکش کردن ناآرامی‌های نژادپرستانه یک هفته گذشته در ایرلند شمالی که در پی اغتشاشات مشابه در شهرهای کوچک و بزرگ انگلیس کلید زده شد هر چه بعیدتر به نظر می‌رسد و این نگرانی هست که شکاف‌های فرقه‌ای در این منطقه زیر مجموعه بریتانیا خشونت‌ها را تشدید کند.»

«بشیر»، یکی از ساکنان ایرلند شمالی است که سوپرمارکت او در شهر بلفاست به دلیل حملات روزهای اخیر راستگرایان مهاجرستیز به فروشگاه‌ها و اصناف متعلق به مهاجران در آتش سوخت. او به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «آنها هر چیزی که بود را سوزاندند.»

آیا آتش ‌زیر خاکستر نزاع‌های فرقه‌ای در ایرلند شمالی بار دیگر شعله‌ور می‌شود؟
خشونت‌های راستگرایان مهاجرستیز در ایرلند شمالی

اواخر روز جمعه مسجدی در یک شهر کوچک ایرلند شمالی در بلفاست نیز هدف حملات راستگرایان اسلام‌ستیز قرار گرفت.

بشیر ۲۸ ساله که اصالتا از شهر دبی‌ بوده و نام کامل خود را به دلیل نگران بودن نسبت به امنیتش فاش نساخت، گفت: «ما نگران این هستیم که در ادامه چه اتفاقاتی قرار است رخ دهند. آنها خصومت زیادی علیه جامعه مسلمانان دارند.»

ایرلند شمالی به ویژه در محلاتی که طرفدار وابستگی به بریتانیا هستند در یک هفته گذشته شاهد ناآرامی‌های شبانه‌ای بوده که عمدتا جرقه آنها بعد از تظاهرات مهاجرستیزانه سوم اوت در شهر بلفاست در واکنش به قتل سه دختر خردسال با سلاح سرد به دست یک جوان مهاجر رواندایی تبار در شهر ساوتپورت زده شد.

آیا آتش ‌زیر خاکستر نزاع‌های فرقه‌ای در ایرلند شمالی بار دیگر شعله‌ور می‌شود؟
خشونت‌های راستگرایان مهاجرستیز در ایرلند شمالی

خشونت‌های مهاجرستیزان در بریتانیا در حالی در ماه اوت تشدید شدند که شایعاتی درباره مسلمان بودن عامل قتل ۲۹ ژوئیه این سه دختر خردسال در رسانه‌های اجتماعی پیچید که بعدا توسط خود مقام‌های بریتانیا تکذیب شدند.

اداره پلیس ایرلند شمالی روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد دست کم ۳۱ تن در جریان ناآرامی‌های اخیر مرتبط با حملات راستگرایان افراطی در این کشور دستگیر شده‌اند.

«پیتر مک‌لافلین»، استاد علوم سیاسی دانشگاه کوئینز بلفاست به خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: «حملات اخیر در بلفاست به شکلی اساسی مشابه با اعتراضات ضد مهاجران در مناطق محل سکونت طبق کارگر سفیدپوست در انگلیس، جمهوری ایرلند و نقاط دیگر اروپا است. محرک این اعتراضات نژادپرستی و ارعاب است اما در ایرلند شمالی پای سیاست‌های فرقه‌ای نیز در میان است.»

به نوشته خبرگزاری فرانسه با وجود گذشته سه دهه از جنگ پرخشونت فرقه‌ای اواخر قرن بیستم بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها در ایرلند شمالی که در سال ۱۹۹۸ پایان یافت، همچنان اختلافات و مناقشات در این کشور مثل آتش‌ زیر خاکستر بین پروتستان‌های وفادار به بریتانیا و کاتولیک‌های طرفداری جمهوریخواهی و ملی‌گرایی ایرلند برقرار است.

آیا آتش ‌زیر خاکستر نزاع‌های فرقه‌ای در ایرلند شمالی بار دیگر شعله‌ور می‌شود؟
خشونت‌های راستگرایان مهاجرستیز در ایرلند شمالی

در برابر ویترین سوخته مغازه بشیر در محله «سندی روو»، از محله‌های عمدتا متعلق به طرفداران اتحاد با بریتانیا، راستگرایان پرچم‌های اتحادیه بریتانیا را نصب کرده و روی دیوارها در حمایت از این اتحاد شعار نوشته‌اند.

مک‌لافلین می‌گوید: «طرفداران وفاداری به بریتانیا این احساس را دارند که جامعه آنها در حال افول و هویت بریتانیایی تحت حمله است و آنها این احساس را در تمام طول فرآیند صلح ایرلند شمالی نیز داشتند. بسیاری از طرفداران اتحاد با بریتانیا احساس می‌کنند باید با ورود خارجی‌ها به منطقه خود مخالفت کنند چون آنها دارند خانه‌ها و شغل‌های پروتستان‌ها را غصب کرده و سلطه جامعه آنها را از بین می‌برند.»

شنبه هفته گذشته مهاجرستیزان راستگرا در خیابان‌های ایرلند شمالی عصیان و اغتشاش کرده و دیوانه‌وار به دنبال هر مغازه متعلق به یک خارجی می‌گشتند تا به آن حمله کنند.

«ییلماز باتو»، یک مهاجر اصالتا ترکیه‌ای ۶۴ ساله که از ۲ سال قبل در ایرلند شمالی زندگی کرده، به خبرگزاری فرانسه گفت: «اتفاقات هفته گذشته دیوانه‌وار بودند.» او که در کافه «ساهارا شیشا»، یکی از چندین مغازه متعلق به مهاجران اصالتا ترکیه‌ای و خاورمیانه‌ای در نزدیکی محل سندی روو نشسته بود، بیان کرد: «ما تا قبل از آن هیچ دردسری نداشتیم.»

شورای مسلمانان ایرلند شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عمده خشونت‌ها به دلیل اشاعه عمدی اطلاعات دروغ و تحریف شده در رسانه‌های اجتماعی تحریک شدند. انتشار ماجراهای غلط خطرناک درباره مسلمانانی که طرفا یک اقلیت کوچک در ایرلند شمالی هستند منجر به این حملات شد.»

آیا آتش ‌زیر خاکستر نزاع‌های فرقه‌ای در ایرلند شمالی بار دیگر شعله‌ور می‌شود؟
تظاهرات ضد نژادپرستی در بلفاست، ایرلند شمالی

این در حالی است که نرخ مهاجرت در ایرلند شمالی در مقایسه با دیگر مناطق بریتانیا و جمهوری ایرلند بسیار ناچیز است.

سرشماری انجام شده در سال ۲۰۲۱ نشان داده که تنها ۶ درصد جمعیت این کشور کسانی هستند که در خارج از بریتانیا و ایرلند به دنیا آمده‌اند و حدود ۹۷ درصد قومیت خود را سفیدپوست توصیف کردند.

«فیونا دوران»، رئیس گروه موسوم به «متحد علیه نژادپرستی» که روز شنبه به سازماندهی یک تجمع در همبستگی با مهاجران در بلفاست پرداخت، گفت: «ناآرامی‌ها شدیدا برای کلیت جامعه شوک آور بودند.»

او اظهار کرد، تظاهرات سازماندهی شده توسط گروه وی با شرکت هزاران نفر برگزار شد «تا به مردم این فرصت را بدهد که به خیابان‌ها بیایند و نشان دهند بلفاست شهری است که به نژادپرستی و فاشیسم نه می‌گوید.»

یک روز قبل از آن در بلفاست صدها مهاجرستیز پرچم‌های اتحادیه بریتانیا را نشان داده و علامت‌هایی به دست داشتند که رویشان نوشته شده بود:‌ «یا به کشور ما احترام بگذارید یا اینجا را ترک کنید!»

تعدادی از آنها نام یک شورشی بدنام ضد اسلام به نام «تامی رابینسون» که متهم به تحریک اغتشاشات در انگلیس با اشاعه پست‌های افراطی در رسانه‌های اجتماعی است را فریاد می‌زدند.

اما در مقابل این گروه بیش از ۱۰۰۰ معترض مخالف با آنها در پشت صفوف نیروهای پلیس ضد شورش فریاد می‌زدند: «نژادپرستان اینجا را ترک کنید!»

بشیر روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت هنوز نمی‌داند کی می‌تواند سوپرمارکتش را دوباره باز کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha