• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052214939
  • خبرنگار : 50972

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس:

باید ارتباطی مناسب بین دو وزارت صمت و علوم شکل بگیرد

باید ارتباطی مناسب بین دو وزارت صمت و علوم شکل بگیرد

ایسنا/خراسان رضوی سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: حتما یکی از تلاش‌های کمیسیون آموزش در راستای ایجاد ارتباط موثر در سطح کلان بین دو وزارتخانه صمت و علوم خواهد بود.

احسان عظیمی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کمرنگی ارتباط بین صنعت و دانشگاه، اظهار کرد: مشکلی اساسی که در دولت‌های مختلف به چشم می‌خورد، این است که معمولا یکی از ضعیف‌ترین و  کم‌اثرترین وزاری کابینه، وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری اند. این باعث ایجاد مسائلی از جمله عدم شکل‌گیری ارتباط مناسب بین صنعت و دانشگاه شده است. لذا ما  در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم نیازمند حضور  وزرایی مدیر، شجاع و دغدغه‌مند هستیم تا بتوانند این مسائل را از پیش‌ رو بردارند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها اثرگذاری بسیار کمی در حوزه پیشبرد صنایع کشور داشته‌اند، ادامه داد: تا زمانی که نگاه مدیران مختلف مانند وزیر و رئیس کمیته علمی آئین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی توجه صرف به تعداد مقالات اساتید باشد و آئین‌نامه استخدام اعضای هیات علمی مقاله‌محور باشد، اساتید وظیفه اصلی خود را آموزش و سپس مقاله‌نویسی می‌دانند و هیچ اثرگذاری بر جامعه نخواهند داشت.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: از طرفی اساتید دیگر لزومی برای تلاش در جهت پرورش مهارت و اخلاق در دانشجو نمی‌بینند، زیرا آئین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی در حوزه فرهنگی برای جذب اساتید ۱۰ امتیاز در نظر گرفته که استاد با شرکت در چند دوره و کلاس به راحتی اخذ می‌کند.

عظیمی‌راد افزود: در رده‌های بالای مدیریتی برای استاد نقش موثری در جهت رشد فرهنگی و اخلاقی دانشجو در نظر گرفته نشده است و اساتید ده امتیاز خود در حوزه مسائل فرهنگی را  با شرکت در چند دوره کسب می‌کنند و لذا انگیزه‌ای برای ارائه خدمت صادقانه در بعضی دانشگاه‌ها کمرنگ شده است.

وی بیان کرد: یکی از دیگر نکات مهم این است که دانشگاه‌ها باید برای فارغ‌التحصیلان خود کارآفرینی کنند و در واقع اشتغال دانشجو باید توسط دانشگاه تضمین شود. این نگاه ماموریت‌محور باعث تعامل جدی و هدفمند دانشگاه با صنعت شده و همچنین دانشگاه مجبور به ورود  در حوزه کسب‌وکار فناورانه و دانش‌بنیان می‌شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز دانشجو بدون مهارت و سواد کافی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود و تامین شغل دانشجو برای دانشگاه و استاد از اهمیت زیادی برخوردار نیست. بایستی برای حل این مشکلات، نگاهی حاکمیتی داشته باشیم تا رویکرد ماموریت‌محور را در دانشگاه‌ها تقویت شود. 

عظیمی‌راد عنوان کرد: در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری برای وزرای علوم و آموزش و پرورش شاخص‌هایی در نظر گرفته شده که باید در ارائه گزارشات خود این شاخص‌های تحولی وجود داشته باشد و با توجه به اینکه تمام اعضای کمیسیون برای این سری از تغییرات موافق‌اند، امید است در دولت جدید نگاهی دقیق، جدید، تحولی و اثربخش حاکم شود.

وی اضافه کرد: نیازمند وزرایی شجاع در حوزه آموزش عالی هستیم تا حق وزارتخانه، اساتید و دانشگاه‌ها را از  دولت بگیرند. امروزه حجم بالایی از اعتبارات کمیسیون برنامه و بودجه صرف کارهای مختلفی از جمله پرداخت حقوق می‌شود، در حالیکه آموزش، پرورش، پژوهش و فناوری رکنی اساسی در هر کشور است.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه در سال تحصیلی پیش‌رو با کمبود ۲۰۰ هزار معلم روبه‌رو هستیم، گفت: اگر اقدامی عاجل برای حل این مشکل انجام نشود، بسیاری از کلاس‌های درس در سال تحصیلی آینده برگزار نخواهد شد. 

عظیمی‌راد با بیان اینکه حتما یکی از تلاش‌های کمیسیون آموزش در راستای ایجاد ارتباط موثر در سطح کلان بین دو وزارتخانه صمت و علوم خواهد بود، خاطرنشان کرد: تعامل وزرا با یکدیگر  از دیگر راهبردهای ارتباط بین دانشگاه و صنعت است و باید ارتباطی هدفمند بین دو وزارتخانه صمت، علوم و اقتصاد شکل گیرد. این روند به صورت تدریجی باعث تاثیرات مثبتی در ارتقای جایگاه تاثیرگذاری دانشگاه‌ها در جامعه خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha