• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403052214746
  • خبرنگار : 50040

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تاکید کرد

فرصت ایده آل پرورش «راتون» در گیلان/ کشت ۷۵ هزار هکتاری در سال گذشته

فرصت ایده آل پرورش «راتون» در گیلان/ کشت ۷۵ هزار هکتاری در سال گذشته

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، از شالیکاران گیلانی خواست فرصت ایده آل برداشت دوم برنج یا «راتون» را با توجه به شرایط آب و هوایی به وجود آمده از دست ندهند و یادآور شد: نحوه آرایش ساختار نشاسته در درون دانه اندکی با محصول اصلی تفاوت داشته و میزان عطر این محصول هم بیشتر است.

صالح محمدی در گفت وگو با ایسنا، برداشت دوم برنج از پنجه‌های حاصل از جوانه‌های جانبی باقی مانده از برداشت محصول اصلی را راتون یا باز رویشی دانست و اظهار کرد: شیوه‌های مختلفی جهت افزایش تولید برنج وجود دارد که یکی از بهترین و به صرفه‌ترین روش‌ها با حداقل آسیب به اکوسیستم شالیزار، پرورش راتون است.

وی کوتاه بودن طول دوره رشد، کاهش هزینه مصرفی نهاده‌ها، صرفه‌جویی در آب مصرفی و استفاده بیشتر از نزولات آسمانی، صرفه‌جویی درصد کود نسبت به محصول اصلی و کشت مجدد و بالاتر بودن کیفیت پخت و عطر و طعم برنج راتون در مقایسه با محصول اصلی به دلیل تفاوت دمای شب و روز را از مزایای پرورش راتون دانست و افزود: راتون هزینه‌های جدید برای تهیه بذر، خزانه، شخم و آماده‌سازی زمین و نشاء‌کاری را به دنبال ندارد و صرفا مراقبت‌های لازم از جوانه‌ای که مجدد رشد کرده مورد نیاز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به حفاظت از آب و خاک با پرورش راتون، تصریح کرد: با توجه به هزینه پایین پرورش راتون در صورت پرورش این محصول، درآمد کشاورزان افزایش می‌یابد.

محمدی میزان عملکرد راتون در ارقام مختلف را وابسته به پتانسیل ذاتی هر یک از ارقام و شرایط محیطی و زراعی دانست و عنوان کرد: ارقام زودرس شامل هاشمی و علی کاظمی و ارقام جدید معرفی شده مانند آنام، گیلانه، توکا و کیان این توانایی را دارند که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از محصول اصلی، راتون‌زایی داشته باشند که با توجه به هزینه بسیار نازل آن، تاثیر مهمی در افزایش تولید و درآمد کشاورزان خواهد داشت.

وی با اشاره به تفاوت دمای روز و شب در طی پر شدن دانه در پرورش راتون و شرایط آب و هوایی این فصل از کشت، خاطرنشان کرد: نحوه آرایش ساختار نشاسته در درون دانه اندکی با محصول اصلی تفاوت داشته و میزان عطر این محصول هم بیشتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کیفیت پخت و عطر و طعم راتون از محصول اصلی بهتر است، گفت: فاصله کاشت، کوددهی و مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز تاثیر بسزایی در پتانسیل راتون زایی ارقام دارند.

وی پرورش راتون برنج را دارای محدودیت‌های اقلیمی و بیولوژیکی از جمله بارندگی‌های پاییزه و سرمای زودرش و طغیان کرم ساقه‌خوار و علف‌های هرز و... دانست و بیان کرد: میزان عملکرد راتون در ارقام محلی بین ۷۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلوگرم گزارش شده که به طور میانگین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ کیلوگرم است.

محمدی از شالیکاران گیلانی خواست فرصت ایده‌آل برداشت دوم برنج یا «راتون» را با توجه به شرایط آب و هوایی به وجود آمده از دست ندهند و یادآور شد: ارقام محلی و ارقام اصلاح شده زودرس جدید که قابلیت راتون زایی آنها بررسی شده برای کشت اصلی و پرورش نشاء پیشنهاد می‌شوند. در صورت مراقبت‌های بیشتر و عمل به توصیه‌های بهزراعی و شرایط آب و هوایی مناسب، امکان افزایش تولید در واحد سطح برای راتون تا دو تن در هکتار هم برآورد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه سال گذشته پرورش راتون در حدود ۷۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان انجام شده است، گفت: شاهد استحصال حدود ۷۰ هزار تن شلتوک از پرورش راتون در استان گیلان بودیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha