• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403052214689
  • خبرنگار : 71299

/گزارش/

نگاهی به زوایای ارزشی کنگره اربعین

نگاهی به زوایای ارزشی کنگره اربعین

ایسنا/ایلام یکی از رویدادهای مهم فرهنگی و مذهبی دنیای اسلام، بزرگداشت اربعین شهادت حضرت امام حسین (ع) است که با پیاده‌روی میلیون‌ها نفر از مسلمانان کشورهای مختلف جهان در کشور عراق به‌ویژه در مسیرهای منتهی به شهر کربلا به اوج خود می‌رسد.

میلیون‌ها انسان، عاشقانه، مخلصانه و بی‌پروا از تهدیدات سال‌های اخیر در کشور عراق، با پای پیاده، ده‌ها و برخی صدها کیلومتر را طی می‌کنند تا به سرزمین کربلا برسند.

ابعاد کمی و کیفی این رویداد به قدری گسترده است که آن را به یک رویداد منحصر به فرد بین‌المللی تبدیل کرده است، این رخداد مهم در شرایط و موقعیتی اتفاق می‌افتد که بخش عمده‌ای از برنامه‌ریزی‌های آن، مردمی است، چرا که دولت‌ها توان انجام و اجرای چنین برنامه‌ای را ندارند.

                                                                                                                      نگاهی به زوایای ازرشی کنگره اربعین

وحدت و یکپارچگی جهان اسلام

دکتر حبیب‌الله محمودیان پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ایلام و نویسنده چند جلد کتاب در خصوص پیاده‌اربعین با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد کنگره عظیم اربعین به ایسنا اظهار کرد: رویداد اربعین اساساً ساختاری اجتماعی دارد، به طوری که هیچ‌کدام از نظریات جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی، عمق نظری و معرفتی برای تحلیل و تبیین آن ندارند.

وی ادامه داد: این پیاده‌روی در قالب گروه‌ها، هیئت‌ها و سایر تشکیلات مذهبی با نظمی خاص اجرا می‌شود که یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی و وحدت میان مردم مسلمان در جهان تشیع است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این سنت معنوی شیعیان، در سال‌های اخیر پرنگ و فراگیر شده و عشق و ارادت مسلمانان دنیا به سیدالشهدا در مراسم زیارت اربعین برجسته و نمادین شده است.

محمودیان اظهار کرد: استقبال گسترده مردم در کشور عراق و همراهی و همکاری مردم متدین ایران و سایر کشورهای اسلامی در برگزاری باشکوه کنگره اربعین نشان‌دهنده وحدت و یکپارچگی امت اسلامی است، ارتباط مردم به‌دور از تقسیم‌بندی‌های قومی، فرهنگی و حکومتی موجب خلق یکی از بزرگترین اجتماعت انسانی شده است.

وی گفت: در این پیاده‌روی، اوج معارف و فرهنگ حسینی (ع) و اوج عاطفه و احساسی که شیعیان نسبت به هم دارند مشخص می‌شود، در جاهای دیگر سراغ نداریم که انسان‌ها این مقدار عاطفه و ازخودگذشتگی و تواضع در راه خدا اهل بیت علیهم‌السلام از خود نشان دهند.

این پژوهشگر اربعین بیان کرد: اربعین مانور رژه عظیم،  به‌منظور تبری جستن از از ظالمان و مستکبران و دشمنان اهل بیت است.

نگاهی به زوایای ازرشی کنگره اربعین

به میدان آمدن مردم برای حل مشکلات

در کنگره اربعین اتفاقات و علقه‌هایی به‌وجود می‌آید که ممکن است در هیچ سفر معنوی و غیرمعنوی دیگری شکل نگیرد چون این سفر از کشور ما به کشور دیگر است؛ که در این زمینه چالش‌هایی دارد که باید برای تسهیل تردد زائران تلاش شود و در این راه گروه‌های مردمی در قالب مواکب، هیئات، آشپزخانه‌های خانگی و زائرسراهای شخصی به میدان می‌آیند تا برخی از این چالش‌ها را حل کنند.

زمینه‌ساز درخشش پرفروغ اسلام ناب

 کارشناسان ایجاد علقه بین مردم کشورهای مسلمان حاضر در پیاده‌روی، تعامل فرهنگی، گسترش قدرت نرم افزاری انقلاب اسلامی، دوری از خط‌کشی‌های کاذب دنیای امروز نظیر قومیت، ملیت و نژاد، فراخوان بازگشت به فطرت الهی، زمینه‌ساز درخشش پرفروغ اسلام ناب، امیدواری و نشاط و حمایت از مستضعفین و پیام رهایی‌بخش اسلام از جمله دستاوردهای معنوی و عاطفی و روانی این کنگره برزگ می‌دانند.

نگاهی به زوایای ازرشی کنگره اربعین

اربعین موجب جهش مادی و معنوی استان ایلام

«سعید هژبری» معاون استادار ایلام نیز در این خصوص به ایسنا گفت: اربعین از برکات قیام حسینی (ع) برای جهان اسلام است که در این دوره نصیب مردم شریف ما شده است.

وی افزود: اربعین پنجره‌ای برای توسعه استان ایلام است و این برکت عظیم موجب جهش رو به جلو استان ایلام شده و مردم ما آن را سرمایه معنوی و مادی خود می‌دانند.

معاون استاندار ایلام خاطرنشان کرد: مردم استان با وحدت و همدلی و مشارکت در برنامه عظیم اربعین حماسه‌ساز هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha