• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403052214654
  • خبرنگار : 50622

عدم رعایت بهداشت در استخرها چه پیامدهایی دارد؟

عدم رعایت بهداشت در استخرها چه پیامدهایی دارد؟

ایسنا/البرز یک کارشناس ارشد سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی و نگهداری، آب استخر محل مساعدی برای انتقال بیماری‌های پوستی، عفونی و گوارشی است. همچنین در اثر استفاده مکرر از استخرها خشکی و التهابات پوستی، شکنندگی و تغییر رنگ مو از شایعترین مشکلات شناگران است.

نگین والائی در گفت و گو با ایسنا درباره خطرات استفاده از استخرهای آلوده و عدم رعایت بهداشت در استخرها گفت: یک بخش از این خطرات مربوط به میکروب‌هاست و در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی و نگهداری، آب استخرها محل مناسبی برای انتقال بیماری‌های پوستی، عفونی و گوارشی خواهد بود. همچنین استفاده همزمان تعداد زیادی از افراد در یک مدت زمان محدود، خطرات بهداشتی استخرهای شنا را افزایش داده و حتی احتمال خطر عفونت، حتی با ورود مقادیر جزئی عوامل بیماری‌زا به آب وجود دارد.

وی ادامه داد: آب استخرها اگرچه به مصرف شرب نمی‌رسد، اما در صورت تماس با بدن یا بلع اتفاقی، موجب انتقال بیماری به انسان می‌شود. کودکان، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در خطر ابتلا به عفونت‌ بیماری‌های منتقله از آب استخرهای غیربهداشتی هستند.

این کارشناس ارشد سلامت محیط افزود: کلرزنی به آب از متداول‌ترین روش‌های گندزدایی آب استخر محسوب می‌شود، لذا احتمال افزایش خطر آلودگی آب استخر خصوصاً در موارد فقدان مواد گندزدا مثل کلر افزایش می‌یابد. چرا که مواد گندزدا در کاهش یا حذف عوامل آلاینده آب استخر به ویژه عوامل میکروبی تاثیر زیادی دارد.

والایی با اشاره به برخی از بیماری‌های میکروبی منتقله از آب استخرهای آلوده و غیر بهداشتی گفت: در این استخرها خطر بیماری‌های باکتریایی و ایجادکننده بیماری‌های تنفسی نظیر آنفلوآنزا، گلودردهای عفونی، تب شدید، سرماخوردگی، عفونت گوش میانی، اسهال، عفونت و خارش چشم، بیمارهای مقاربتی و ...‌ وجود دارد. در صورت وجود نوع خاصی از انگل‌ها مانند شیستوزوما ممکن است عارضه‌ای به نام خارش پای شناگران ایجاد شود.‌ از دیگر مخاطرات عدم رعایت بهداشت در استخرها، ابتلا به بیماری‌هایی با منشاء ویروسی مثل هپاتیت A ، زگیل پا و زخم‌های کف پا است.

وی در مورد بیماری‌های پوستی رایج در میان شناگران گفت: خشکی پوست از مشکلات شایع شناگران است که با پوسته پوسته شدن و خارش شدید همراه بوده و ممکن است بیماری با دوش آب گرم و ماندن در حوضچه آب‌گرم (جکوزی) تشدید شود. همچنین ممکن است شناگران با التهاب پوست هم مواجه شوند که ناشی از استفاده طولانی مدت از مایوی تنگ و چسبان یا واکنش به مواد گندزدای آب استخر است. جوش‌های پوستی که توسط نوعی باکتری در حوضچه آبگرم (جکوزی) ایجاد می‌شود نیز از واکنش‌های پوستی شناگران است.

والایی در مورد واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌های پوستی شناگران افزود: حساسیت نسبت به وسایل شنا، مانند عینک، کلاه، بینی گیر و نسبت به مواد مورد استفاده جهت گندزدایی آب استخر مانند کلر هم از واکنش‌هایی است که می‌تواند در شناگران دیده شود.

وی ادامه داد: عارضه شکنندگی و تغییر رنگ مو که به صورت تغییر رنگ موهای روشن به سبز در اثر زیاد شدن میزان مس در آب یا اسیدی بودن آب استخر ایجاد می‌شود، بین شناگران دیده می‌شود. همچنین قارچ‌های پوستی که باعث بیماری و عفونت پای شناگران می‌شود به دلیل پا برهنه راه رفتن شناگران و در صورت عدم رعایت بهداشت و موازین نگهداری استخرها می‌تواند باعث انتقال آسان این بیماری به دیگران شود.

وی در مورد عوامل موثر برکیفیت آب استخرهای عمومی افزود: با توجه به افزایش استفاده از استخر در فصل گرم سال عواملی مانند پوست بدن، چربی بدن، عرق، ادرار، کرم‌ها و مواد آرایشی می‌تواند بر کیفیت آب استخر تاثیر بگذارد. از عوامل محیطی هم مثل ورود باران به استخرهای روباز، آلودگی‌های هوا، وجود جلبک‌ها، قارچ‌ها، تابش نور خورشید و درجه حرارت بر کیفیت آب استخرها هم تاثیرگذار است. این عوامل می‌تواند با تغییرات کیفیت آب استخر، شرایط بهداشتی شناکردن را نامطلوب کند. همچنین عوامل ساختمانی مانند شیوه نگه‌داری، رعایت بهداشت، شستشوی منظم و اصولی و تصفیه آب استخر و استفاده از گندزداها هم بر کیفیت آب استخرها موثر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha