• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403052214617
  • خبرنگار : 71567

رئیس دانشگاه شاهد:

رتبه‌بندی‌های جهانی پژوهش «دام» است/ دانشگاه‌های بزرگ جهان خودشان را از این ارزیابی خلاص کردند

رتبه‌بندی‌های جهانی پژوهش «دام» است/ دانشگاه‌های بزرگ جهان خودشان را از این ارزیابی خلاص کردند

رئیس دانشگاه شاهد با تاکید بر اینکه رتبه بندی‌های جهانی پژوهش قبله این دانشگاه نیست و توجه بیشتر به آن دام و تله است، گفت: کجای رتبه بندی های علمی جهانی دیده شده است که اگر ما برای ملت مظلوم یمن صد نفر پزشک و صد نفر دندانپزشک تربیت کنیم، امتیاز داریم. متاسفانه این اقدامات نه تنها امتیاز ندارد بلکه تنبیه هم دارد.

احمد چلداوی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب اشاره ای به وضعیت پژوهشی دانشگاه شاهد کرد و گفت: در حال حاضر مبلغ گرنت های پژوهشی این دانشگاه ۲۰ برابر افزایش یافته است که این رقم بسیار خوبی در مقایسه با دو سال گذشته شده است. در واقع بحث گرنت جزو ضرورت غیرقابل حذف پژوهش یک استاد است و هیچ نوعی نمی شود استادی بدون گرنت پژوهشی را انجام بدهند.

رییس دانشگاه شاهد تاکید کرد: ما تلاش کردیم با توجه به محدودیت مالی و مشکلات عدیده ای که در این زمینه وجود دارد، مبلغ گرنت را افزایش بدهیم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه رتبه بندی اعلام شده هر سال دانشگاه برای سه سال گذشته می باشد، بنابراین عملا فعلا رتبه بندی دوره فعالیت ما در سال ۱۴۰۴ اعلام خواهد شد. هنوز نتایج اقدامات و سیاست های پژوهشی ما در دانشگاه شاهد مشخص نیست. اگر چه وضعیت خوبی خواهیم داشت.

چلداوی با تاکید بر اینکه رتبه بندی های جهانی پژوهش قبله دانشگاه شاهد نیست، گفت: برخی از دانشگاه های بزرگ جهان خودشان را از این رتبه بندی ها خلاص کردند تا بتوانند مسیر خود را طی کنند. در واقع رتبه بندی های جهانی تا یک حدی خوب است؛ اما بیشتر از آن به نظر من دام و تله ای است که می خواهد دانشگاه ها را در کانالی قرار دهند که مجبور شویم همان مسیر را پیش ببریم.

استاد دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: ما در دانشگاه شاهد مسیر خاص تعریف شده خود را داریم؛ اگر چه معتقد نیستیم که نباید هیچ توجهی به رتبه بندی های علمی نکنیم اما مسیر اصلی دانشگاه نباید لطمه بخورد. ضمن اینکه پایش علمی دانشگاه ها می تواند داخلی باشد متاسفانه رتبه بندی های داخلی ما نیز بر اساس معیار رتبه بندی های خارجی است.

وی تاکید کرد: حرف های بزرگی باید در آموزش عالی زد که متاسفانه جرات آن را نداریم روش فعلی آموزش عالی غلط است که دانشگاه ها را در کانالی انداخته که نظرات مراکزی را تامین کنند تا رتبه بالایی را کسب نمایند. اما جایی که نیازهای جامعه و کشور را تامین می کند، مورد توجه قرار نمی گیرد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: کجای رتبه بندی های علمی جهانی دیده شده است که اگر ما برای ملت مظلوم یمن صد نفر پزشک و صد نفر دندانپزشک تربیت کنیم امتیاز داریم. متاسفانه این اقدامات نه تنها امتیاز ندارد بلکه تنبیه هم دارد.

رییس دانشگاه شاهد افزود: ما در این دانشگاه در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، مهندس، مهندسی کشاورزی برای مردم یمن که نیاز دارند ولی امکان و پول ادامه تحصیل در کشور خودشان را ندارند، دانشجو تربیت می کنیم این اقدام در کجای امتیازبندی های جهانی دیده می شود. بنابراین نباید تحت تاثیر این رتبه بندی ها کانال فعالیت خود را تغییر بدهم اگر چه برای حمایت از مقالات اساتید گرنت ها را افزایش دادم.

چلداوی تاکید کرد: مبلغ گرنت های پژوهشی در دانشگاه شاهد به تعداد مقالات و امتیازات پژوهشی اساتید بستگی دارد و این مبلغ بین عدد ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون متغیر است. البته اساتیدی که سال اول جذب دانشگاه می شوند به دلیل اینکه سال های قبل تحقیقاتی را ندارند ما ۴۰ میلیون گرنت مخصوص پرداخت می کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha