• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۳:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052114467
  • خبرنگار : 50972

به مناسبت هفته حمایت از صنایع کوچک 

مزیت وجود منابع انرژی آب، برق و گاز نباید از شهرک‌ها حذف شود

مزیت وجود منابع انرژی آب، برق و گاز نباید از شهرک‌ها حذف شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی با بیان اینکه ۳۷ درصد اشتغال کل استان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی صورت گرفته است گفت: مزیت وجود منابع انرژی آب، برق و گاز نباید از شهرک‌ها حذف شود. به میزان هر مگاوات برقی که در شهرک‌های صنعتی تامین شده است، ۹۸ نفر مشغول به کار شده‌اند و به ازای هر لیتر آب مصرفی شهرک‌ها، برای ۸۳ نفر اشتغال ایجاد شده است.

جعفر فرشچی طوسی در تور خبری که به مناسبت هفته حمایت از صنایع کوچک در روز یکشنبه، ۲۱ مرداد ماه در شهرک صنعتی تازه تاسیس خادم‌الرضا برگزار شد، اظهار کرد: به صورت رسمی شرکت شهرک‌های صنعتی در سال ۱۳۶۴ تاسیس و سپس فعالیت‌های اجرایی آن آغاز شد. ۵۳ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در استان داریم که از این میزان  ۴۳ شهرک و ناحیه صنعتی در حال واگذاری و بهره‌برداری است. بیش از ۵۴۰۰ قرارداد با واحدهای صنعتی منعقد شده که از این میزان ۲۸۱۴ قرارداد به بهره‌برداری رسیده است، این قراردادها با اشتغال بیش از ۸۱ هزار نفر و سرمایه‌گذاری ۱۵۳ هزار میلیارد ریال اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی بیان کرد: تقریبا ۵۰ درصد واحدهای بهره‌برداری شده استان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است که این میزان نشان دهنده اهمیت استقرار واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی است، اما متاسفانه با روند پیش‌رو و مشکلات سد راه صنعتگر، علاقه تولیدکننده نسبت به گذشته برای فعالیت در این حوزه کمرنگ‌تر شده است.

فرشچی در مورد مشکلات صنعتگران گفت: تنها ۰.۲ درصد از آب استان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصرف می‌شود و نباید این واحدها مستحق مشکل تامین آب باشند. همچنین اگرچه تنها ۳ درصد گاز مصرفی استان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استفاده می‌شود، اما شهرک‌ها جز اولین بخش‌های مشمول قطعی گاز هستند، حال آنکه مزیت وجود منابع انرژی اولیه مانند آب، برق و گاز نباید از شهرک‌ها حذف شود.

وی اظهار کرد: علی‌رغم این مسائل و مشکل، با کمک مسئولان استان در سال گذشته اقدامات مفیدی انجام شد. کمبود زمین در شهر مشهد یکی از مشکلات اساسی تا قبل از سال ۱۴۰۲ بود. براساس آسیب شناسی صورت گرفته، سال گذشته شهرک صنعتی خادم‌الرضا با وسعت بیش از ۲۳۰۰ هکتار به‌عنوان بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور به بهره‌برداری رسید.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی افزود: در این شهرک صنعتی، بیش از ۱۵۰ قرارداد منعقد شده و واحدهای صنعتی شروع به ساخت و ساز کرده‌اند. امیدواریم امسال تعدادی از این واحدها به بهره‌برداری برسند. مشکلاتی مانند محدودیت مکانی و افزایش قیمت اجاره بها در شهرک‌ها وجود داشت که موجب بهره‌برداری سریع‌تر واحدها در این شهرک شده است.

مزیت وجود منابع انرژی آب، برق و گاز نباید از شهرک‌ها حذف شود

فرشچی ادامه داد: شهرک صنعتی خادم‌الرضا از موقعیت استراتژیکی بالایی برخوردار است. شهرک در مجاورت شهر ۵۰۰۰ هکتاری فرودگاهی، گمرک شهید مطهری، دهکده لوجستیک (زنجیره تأمین) و آزادراه حرم تا حرم قرار گرفته است، همچنین نزدیک‌ترین  شهرک در استان به مشهد است. از دیگر مزایای این شهرک صنعتی  می‌توان به حضور در محور شرقی اشاره کرد.
وی بیان کرد: با توجه به تجمع شهرک‌های صنعتی در محور غرب، احداث شهرک خادم‌الرضا در محور شرق باعث ایجاد اشتغال برای  افراد و ساکنان محور شرق شده است. طبق صحبت‌های انجام شده در تلاشیم از ظرفیت مکانی روستاهای اطراف برای تهیه مسکن کارکنان این شهرک استفاده کنیم و امیدواریم با کمک مدیران صنعتی شهرک، همزمان با ساخت واحدهای صنعتی، مسکن کارکنان نیز آماده شود.

صنایع کوچک نیازمند حمایت‌های ویژه‌ای هستند 

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی با اشاره به اینکه صنایع کوچک نیازمند حمایت‌های ویژه‌ای هستند، گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی، دو رسالت و وظیفه مهم در خصوص ایجاد و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی، همچنین توانمندسازی صنایع کوچک است. ۹۴ درصد صنایع کشور از صنایع کوچک تشکیل شده است که اشتغال ۵۵ درصدی را ایجاد کرده‌اند.

فرشچی اظهار کرد: ما به عنوان یکی از ارکان سازمان صنایع کوچک، حمایت‌هایی را در قالب برگزاری تورهای صنعتی برای واحدهای صنعتی، پرداخت تسهیلات در قالب وجوه درآمدی، برگزاری کلاس‌های آموزشی مورد نیاز واحدها، کمک مالی برای حضور و گرفتن غرفه در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی انجام داده‌ایم. از دیگر اقدامات مفید، کمک به دانش بنیان شدن شرکت‌ها با ارائه خدمات مشاوره‌ و شناسایی واحدها و صنایع مستعد دانش بنیان شدن است. 

وی در مورد قطعی برق صنایع بیان کرد: متاسفانه علی رغم افزایش تاسیس نیروگاه‌های تولید برق در استان همچنان قطعی برق نسبت به سال گذشته تا حدود ۳ برابر افزایش یافته، به ‌طوری که  قطعی برق در سال گذشته ۱۲ ساعت و امسال به بیش از ۲۴ ساعت رسیده است.

وی افزود: در تلاشیم به کمک شرکت‌های وابسته به برق کمک کنیم تا با استفاده از  ژنراتور و دیزل سوخت خود را تامین کنند و به‌عنوان مسکنی برای این واحدها باشیم، ولی در نهایت باید دولت و شرکت برق برای تامین برق شهرک‌های صنعتی چاره‌ای بیابند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی یادآور شد: براساس قانون باید برق، آب، گاز، راه و مخابرات برای واحدهای صنعتی فراهم و در دسترس باشد، اما به دلیل نبود اعتبار این اتفاق نمی‌افتد و شرکت شهرک‌های صنعتی به نمایندگی از واحدهای صنعتی در حوزه تامین برق، گاز و آب ورود پیدا کرده است. اعتبارات سال به سال کاهش یافته است و برای کاهش هزینه‌های شهرک‌های صنعتی باید اعتبارات افزایش یابد.

مزیت وجود منابع انرژی آب، برق و گاز نباید از شهرک‌ها حذف شود

حمایت، یعنی کمک به کاهش هزینه‌های ایجاد زیرساخت‌ها

فرشچی بیان کرد: اگر در سال‌های قبل شرکت برق منطقه‌ای برای تولید و تامین برق بدون مشارکت شهرک‌های صنعتی اقدام می‌کرد، هزینه ما حداقلی بود، به طور مثال هر کیلو وات برق ارزشی حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان بود، اما با مشارکت ۳۰ درصدی شرکت شهرک‌ها برای تامین برق، متوسط هزینه تولید هر کیلو وات برق ۲.۵ میلیون تومان شده است که این رقم افزایشی است و اگر یک واحد نیازمند  ۱۰۰ کیلو وات برق باشد، باید مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کند، در صورتی که این میزان مصرف معمول یک واحد صنعتی است.

وی ادامه داد: اگر واحدهای خدمات رسان رسالت خود را انجام دهند و تا ورودی شهرک‌های صنعتی خدمات را به صنایع ارائه کنند، هزینه‌ها کاهش می‌یابد و حمایت یعنی کمک به کاهش هزینه‌های ایجاد زیرساخت‌ها تا صنایع بتوانند راحت‌تر در خط تولید و تکنولوژی سرمایه‌گذاری کنند.  

مزیت وجود منابع انرژی آب، برق و گاز نباید از شهرک‌ها حذف شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی صنایع مستقر در شهرک‌ها این است که یک صنعتگر در شهرک با مصرف ۲۰۰ کیلووات برق، در حال تولید است، حال آنکه رقیب او در خارج از شهرک با مصرف ۸۰۰ کیلووات برق مشغول به فعالیت است و به دلیل استفاده از برق شهری و عمومی رقبای خارج از شهرک قطعی برق ندارند، در صورتی که تولیدکننده مستقر در شهرک در هفته دو روز قطعی برق دارد. این مشکلات باعث تمایل صنایع به استقرار در خارج شهرک می‌شود.

فرشچی افزود: با استقرار در خارج از شهرک برق، آب و گاز ارزان‌تری مصرف می‌کنند و توجه و تمرکز اداراتی مانند مالیات و دارایی بر روی آن‌ها نیست و هزینه‌های سنگین شهرک نیز از روی دوش آنها برداشته می‌شود. در نتیجه باید به دنبال راه‌حلی برای پایداری مصارف انرژی شهرک‌های صنعتی باشیم تا از کوچ صنایع از شهرک‌ها جلوگیری کنیم.

 وی در مورد جایگاه و نقش شهرک‌های صنعتی در جامعه بیان کرد: حضور شهرک‌های صنعتی  باعث اشتغال‌زایی بسیار خوبی شده است که از بیکاری، فساد و بسیاری از معضلات اجتماعی جلوگیری می‌کند. از همه متخصصان در حوزه اقتصاد خواهشمندم در مورد عارضه‌ها و آسیب‌های ایجاد شده از قطعی برق صنایع که به جامعه وارد می‌شود، مطالعاتی انجام دهند و من  آینده مبهمی برای مسائل اجتماعی در این خصوص می‌بینم.

 پیگیری بازگشت یک درصد ارزش افزوده برای نوسازی زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی گفت: بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های شهرک‌ها از دیگر مسائل بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود و این امر به شرکت‌های خدماتی واگذار شده است. زیرساخت‌های شهرک‌های قدیمی دچار مشکل شده و نیازمند هزینه‌های بالایی است.
وی ادامه داد: شهرک صنعتی توس بیش از ۱۰۰۰ واحد صنعتی فعال دارد و این واحدها در سال ۱۰ درصد ارزش افزوده پرداخت می‌کنند که ۳ درصد از این مبلغ برای ارائه خدمات به شهرداری تعلق می‌گیرد که در شهرک‌ها این خدمات از شهرداری دریافت نمی‌شود و در واقع پرداخت این ۳ درصد، هیچ برگشتی برای شهرک‌ها ندارد، دولت و مجلس باید پیگیر برگشت یک درصد از این پول برای بازسازی و نوسازی زیرساخت‌ها در شهرک‌ها باشند و اگر این یک درصد به شهرک‌ها بر نمی‌گردد، خدمات لازم از سمت شهرداری به شهرک‌ها ارائه شود.

فرشچی خاطرنشان کرد: ۴۹ درصد از واحدهای بهره‌برداری استان در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند و ۱۸ درصد سرمایه‌گذاری واحدهای بهره‌برداری در شهرک‌های صنعتی انجام شده است و ۳۷ درصد اشتغال کل استان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی صورت گرفته است. به میزان هر مگاوات برقی که در شهرک‌های صنعتی تامین شده است،  ۹۸ نفر مشغول به کار شده‌اند و به ازای هر لیتر آب مصرفی شهرک‌ها، برای ۸۳ نفر اشتغال ایجاد شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha