• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۳
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403052114420
  • منبع : نمایندگی اردبیل

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان:

فعالیت حدود ۶۰ هزار واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی در اردبیل

فعالیت حدود ۶۰ هزار واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی در اردبیل

ایسنا/اردبیل مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در مجموع نزدیک به ۶۰ هزار واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی در استان اردبیل داریم که حدود ۳۰۰ هزار نفر در آن‌ها اشتغال دارند و در یک سال گذشته با حمایت‌ها و تلاش‌های صورت گرفته از وضعیت مناسب‌تری برخوردار شدند.

مسعود ایرانی عصر امروز، ۲۱ مرداد در جریان بازدید خبرنگاران از سه واحد تولیدی در شهرک صنعتی اردبیل و در نشست خبری با اشاره به وجود ۱۱۴ اتحادیه صنفی در استان اردبیل اظهار کرد: تنها ۴۶ هزار واحد در شهرستان اردبیل فعالیت دارند که عددی قابل توجه است و برای فعالیت‌های سایر حوزه‌های اقتصادی استان پشتوانه محکمی به شمار می‌رود.

وی همچنین گفت: حوزه صمت استان اردبیل همچنین دارای ظرفیت کم‌نظیری در بخش دست‌بافته‌هایی مانند فرش است و بافندگانی چیره‌دست در شهرستان‌های مختلف این استان فعال هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل افزود: در حال حاضر بر اساس آمارهای رسمی حدود ۴۵ هزار نفر در بخش فرش استان فعالیت دارند که سالانه نزدیک به ۱۱۰ هزار مترمربع از حاصل دسترنج آنها روانه بازار می‌شود.

وی تصریح کرد: این آمار تا حدودی کمتر از میزان اشتغال واقعی و تولید حقیقی در بخش فرش است، چرا که بسیاری از فعالان در پستوی خانه‌ها به دور از چشمان کارشناسان در حال فعالیت هستند و رقم دقیقی از میزان تولید آنها در دست نیست.

ایرانی عنوان کرد: بافندگان استان اردبیل سالانه انواع فرش‌های طبیعی و نفیسی را در کارگاه‌های نمور و دور افتاده تولید و انواع نقشه‌های موجود در کشور را بر روی دارها پیاده می‌کنند که شاید برای بسیاری قابل باور نباشد که آن تولیدات در اردبیل و به دست چنین بافندگانی رقم می‌خورد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در ادامه سخنان خود اضافه کرد: استان اردبیل در حال حاضر در زمینه‌های گوناگون حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد که از جمله می‌توان به تولید باتری و تامین ۸۵ درصد نیاز خودروهای سبک و سنگین کشور اشاره داشت که به طور قطع با سرمایه‌گذاری جدید در آن واحد تولیدی آمار فوق به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت و با تکمیل خط تولید جدید شاهد آن خواهیم بود.

ایرانی عنوان کرد: همچنین واحد تولیدی دیگری در اردبیل داریم که جدای از تامین نیاز استان نزدیک به ۱۵ درصد میزان لاستیک خودروهای سبک و ۲۰ درصد لاستیک خودروهای سنگین کشور را تولید و روانه بازار می‌کند.

وی با اشاره به تولید ۲۵ درصد آب معدنی کشور در اردبیل گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی این استان همچنین در زمینه تولید محصولات گوناگون سلولزی نیز در مقایسه با سایر نقاط پیشتاز هستند، به طوری که بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نیاز کشور از پارکت گرفته تا اچ‌.دی.ال را تامین می‌کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تولید ۸۰ درصد انواع توپ‌های ورزشی را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: استان در زمینه فولاد یک میلیون تن آهن اسفنجی مورد نیاز کشور را با واحدهای تولید شمش و ذوب، مقاطع فولادی تامین می‌کند و در حال حاضر تلاش برای تکمیل زنجیره تولید ادامه دارد.

وی افزود: واحدهای صنعتی استان اردبیل ظرفیت خوبی در تولید خودروهای سنگین دارند و کشنده کامیون با عمق ساخت حدود ۸۵ درصد لوازم یدکی، بدنه و قطعات فنی بخش زیادی از خودروهای سنگین مانند کامیون و لودر را تامین می‌کنند.

ایرانی بیان کرد: ماه گذشته برای نخستین بار لودر پنج تنی تولید و مونتاژ شد و قرار است با افزایش عمق تولید انجام خواهد شد.

وی تشریح کرد: استان اردبیل در مجموع با حمایت‌های دولت و سرمایه‌گذاری‌هایی که از سوی بخش خصوصی انجام شده، در حال حاضر به کارگاه بزرگ تولید و کسب و کار تبدیل شده که فرصتی مغتنم است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تاکید کرد: هم‌اکنون حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی مستقر در نقاط گوناگون استان اردبیل ظرفیت‌های بسیاری دارند و برخی با فعالیت سه تا چهار نوبتی در شبانه‌روز و تولید محصول و کالای باکیفیت و استاندارد، در حال خدمت رسانی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha