• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403052114281
  • خبرنگار : 71654

«خزر» در مسیر رسیدن به نقطه بدون بازگشت/مرگ بی‌صدای تالاب «هامون»

«خزر» در مسیر رسیدن به نقطه بدون بازگشت/مرگ بی‌صدای تالاب «هامون»

در سرویس علم و فناوری جهان، امروز میزبان اخبار گوناگونی از ایران و سراسر جهان بوده‌ایم که در اینجا نگاهی به خلاصه گزیده‌ای از این اخبار خواهیم انداخت.

به گزارش ایسنا،  سرویس علم و فناوری ایسنا امروز همانند روزهای گذشته میزبان اخبار قابل توجهی از جهان و ایران در بخش‌های دانش‌بنیان، علم، فناوری، فضا، رباتیک و انرژی هسته‌ای بوده است، اما دو مطلب خبری در مورد وضعیت دریای خزر و تالاب هامون نیز در میان اخبار امروز به چشم می‌خورد که می‌تواند نگران‌ کننده و ناراحت کننده باشد.  

کاسپین در مسیر رسیدن به نقطه بدون بازگشت/۳۰ رود منتهی به خزر قبل از رسیدن به دریا محو می‌شوند

به اعتقاد محقق پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی اکوسیستم دریایی خزر در گذشته در تراز بالا و در تراز پایین پایداری نسبی خود را نشان داده است و اکنون برخی فعالیت‌های انسانی مانند صید و شکار بی رویه و تغییر در رودخانه‌ها، مانع اصلی در بازیابی اکوسیستم در دریای خزر است و با ادامه وضعیت کنونی محیط دریای خزر به نقطه بدون بازگشت خواهد رسید.

مرگ بی‌صدای تالاب هامون در سایه نبود زبان دیپلماسی مشترک/خطر مرگ و انقراض ۲۸۴ گونه جانوری

در حالی کشور افغانستان نسبت به سدسازی بر روی رودهای منتهی به تالاب بین‌المللی هامون اقدام کرده است که این تالاب مایه حیات ۲۸۴ گونه جانوری است و به گفته رئیس پژوهشکده تالاب بین‌المللی هامون با شرایطی که پیش می‌رود، امیدی به احیای مجدد این حوضه آبریز نیست، ولی بر خلاف دریاچه ارومیه می‌توان با ایجاد زبان دیپلماسی مشترک آن را نجات داد.

کشف مجسمه ۳۰۰۰ ساله با اثر انگشت سازنده روی آن

یک مجسمه گِلی باستانی که اعتقاد بر این است که قدمت آن به قرن ۹ یا ۱۰ قبل از میلاد و عصر آهن باز می‌گردد، نگاهی اجمالی به زندگی اجداد ما ارائه می‌دهد.

ربات‌های آتش‌نشان پا به میدان می‌گذارند

یک ربات مجهز به دوربین حرارتی و حسگر دود، آتش را خاموش می‌کند و افراد گرفتار در آتش را پیدا می‌کند.

رونمایی شرکت چینی از فناوری شارژ اَبَر سریع

فناوری شارژ فوق سریع شرکت ریلمی چین قادر است یک باتری را تنها ظرف ۵ دقیقه ۱۰۰ درصد شارژ کند. کارشناسان این صنعت بر این باورند که این فناوری جدید می‌تواند تلفن‌های همراه را در کمتر از ۳ دقیقه از ۰ درصد به ۵۰ درصد شارژ برساند.

روند افزایشی دما در دریای خزر تا ۲۱۰۰

نتایج مدل‌سازی‌های محققان حوزه اقیانوس‌شناسی نشان می‌دهد دمای حوضه دریای خزر در حال افزایش است و این روند تا ۲۱۰۰ ادامه خواهد داشت.

چین «گردشگری هسته‌ای» راه می‌اندازد

چین در نظر دارد برنامه‌ای را تحت عنوان «گردشگری هسته‌ای» راه‌اندازی کند و در سایت‌های تولید برق هسته‌ای میزبان مردم باشد. انتظار می‌رود چنین بازدیدهایی مردم را از انرژی هسته‌ای و مسائلی مانند تشعشعات و کنترل‌های ایمنی آگاه کند.

ماموریتی که بلای جان فضانوردان ناسا شد

فضانوردان ناسا به خاطر گیر افتادن در فضا به دلیل نقص فنی فضاپیمای استارلاینر بوئینگ با تغییرات اساسی در بدن خود مواجه هستند.

مکانیسم جدیدی برای خنک کردن ساختمان‌ها بدون تلف شدن انرژی

پژوهشگران «دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس» از کشف یک راه حل برای خنک کردن ساختمان‌ها در فصل گرما و گرم کردن آنها در فصل سرما پیدا کرده‌اند که به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند.

کاهش صدای شکستن دیوار صوتی با طراحی جدید بال هواپیماهای مافوق صوت

مهندسان چینی با طرحی جدید برای طراحی بال‌های هواپیماهای مافوق صوت می‌خواهند ضمن کاهش صدای شکستن دیوار صوتی به بهبود هوانوردی این هواپیماها نیز بپردازند. راه‌حل این تیم شامل سوراخ‌هایی در بال‌ها می‌شود که تنها زمانی باز می‌شوند که هواپیما از سرعت صوت فراتر رود.

ساخت حسگر کوانتومی از جنس الماس با قابلیت تشخیص دما و مغناطیس

حسگرهایی از جنس الماس که برای تشخیص میدان مغناطیسی استفاده می‌شوند محدودیت‌های زیادی دارند، به تازگی حسگر کوانتومی از جنس الماس ساخته شده که بر این محدودیت‌ها غلبه کرده است.

استفاده از الیاف الکتروریسی‌شده در ساخت زیست‌الکترود

محققان نشان دادند که با الیاف الکتروریسی شده می‌توان غشاهایی ساخت که در تولید زیست‌الکترودهای مختلف کاربرد دارند. آنها چنین الکترودهایی را ساخته و آن را با موفقیت آزمایش کردند.

پیام تبریک دکتر دهقانی فیروزآبادی به معاون علمی دولت چهاردهم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان دولت سیزدهم در پیامی برای معاون علمی دولت چهاردهم آرزوی توفیق و بهروزی کرد.

برپایی پاویون دانش‌بنیان‌های ایرانی در نمایشگاه آب و انرژی دُبی

با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و سازمان توسعه همکاری‌های علمی معاونت علمی ریاست‌جمهوری شرکت‌های دانش‌بنیان دارای سابقه فروش محصولات خود می‌توانند در نمایشگاه آب و انرژی دبی حضور یابند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha