• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403052114264
  • خبرنگار : 71628

برنامه آمریکایی‌های فلسطینی‌تبار برای تظاهرات گسترده مصادف با گردهم‌آیی بزرگ دموکرات‌ها

برنامه آمریکایی‌های فلسطینی‌تبار برای تظاهرات گسترده مصادف با گردهم‌آیی بزرگ دموکرات‌ها

ساکنان و فعالان یکی از شهرهای آمریکا که بزرگ‌ترین جمعیت آمریکایی‌های فلسطینی‌تبار را در خود جای داده، قصد دارند در اعتراض به حمایت‌های گسترده دولت بایدن از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، تظاهراتی گسترده را هم‌زمان با گردهم‌آیی کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در شیکاگو برگزار کنند.

به گزارش ایسنا، با توجه به حمایت‌های تمام‌عیار دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه از ابتدای آن، فعالان فلسطینی در آمریکا می‌گویند، جایگزین کردن «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد پیشین حزب دموکرات با «کامالا هریس» معاون اول او به عنوان نامزد رسمی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، تاثیری بر برنامه‌های آن‌ها برای ابراز خشم و نارضایتی‌شان نخواهد داشت.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی با این مقدمه، نوشت: عبدالقادر، یکی از پرستاران و ساکنان شهر «فلسطین کوچک»، یکی از شهرهای حومه شیکاگو که بزرگ‌ترین گروه آمریکایی‌های فلسطینی را در خود جای داده است، پس از تماشای ویدیوهای کودکانی که در غزه رنج می‌کشیدند و جان می‌باختند، داوطلب شد. اما او می‌گوید، هیچ چیزی نمی‌توانست او را برای آنچه شاهدش بود، بیمارستان‌های مملو از جمعیت، افراد نیازمند آواره در خیابان‌ها و اردوگاه‌های وسیع آوارگان آماده کند.

عبدالقادر درباره مشاهداتش از جنگ غزه می‌گوید: از پنجره به بیرون نگاه می‌کردی و انگار در یک فیلم پساآخرالزمانی بودی. ما صابون نداشتیم. وسایل اولیه بهداشتی هم موجود نبود. واقعا مجبور بودیم برای جراخات انفجار و سوختگی‌ها تایلنول (قرص مسکن) تجویز کنیم.

این تجربه که با 10 ماه عصبانیت از عملکرد دولت بایدن در جنگ همراه شد، عبدالقادر و بسیاری دیگر از ساکنان فلسطین کوچک را مصمم ساخته است که خارج از محل گردهم‌آیی کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در ۱۹ تا ۲۲ اوت در شیکاگو دست به اعتراض بزنند. برگزارکنندگان می‌گویند ده‌ها هزار نفر شرکت خواهند کرد و در موقعیتی که دموکرات‌ها تلاش خواهند کرد از خود اتحاد نشان بدهند، صحنه‌هایی از خشم و نارضایتی را به نمایش خواهند گذاشت.

در ادامه این مطلب آمده است: رهبران دموکرات‌ها امیدوار بودند که رسیدن هریس به این درجه موجب فروکش کردن اعتراضات خواهد شد، چراکه او معمار سیاست‌های رئیس‌جمهور بایدن درباره  غزه نبوده و در به چالش‌ کشیدن اسراییل و ابراز هم‌دردی با فلسطینی‌ها فعال‌تر بوده است. اما برای بسیاری از فعالان، اقدامات هریس کافی نبوده است.

برنامه آمریکایی‌های فلسطینی‌تبار برای تظاهرات گسترده مصادف با گردهم‌آیی بزرگ دموکرات‌ها
نمایی از شهر «فلسطین کوچک»

«حاتم ابودیه» مدیر شبکه جامعه آمریکایی‌های فلسطینی می‌گوید: «ما انتظار هیچ تغییری نداریم. هنوز پیش‌بینی می‌کنیم که صدها هزار نفر به خیابان‌ها خواهند آمد. مگر این که او (هریس) اقدامی کند و بگوید این رویه درست نیست.»

حداقل یک گروه حامی رژیم صهیونیستی نیز به دنبال برگزاری تجمعات در این گردهم‌آیی به منظور نشان دادن هم‌بستگی خود با این رژیم است، اگرچه، انتظار می‌رود که بسیار کوچک‌تر از اعتراضات در حمایت از فلسطین باشد.

از زمان آغاز جنگ غزه در پی عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش حماس علیه اراضی اشغالی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، شهر غزه با هدف اعلامی این رژیم  مبنی بر «نابودی حماس» مورد حملات کورکورانه رژیم صهیونیستی قرار داشته است.

طی حملات رژیم صهیونیستی به غزه، نزدیک به ۴۰ هزار نفر از فلسطینیان به شهادت رسیده‌اند. طبق گزارش سازمان ملل، ۸۵ درصد از جمعیت غزه آواره شده‌اند.

نگرانی‌های بین‌المللی درباره بروز یک فاجعه انسانی در غزه به دلیل کمبود شدید مواد غذایی، دارو، آب سالم و تجهیزات پزشکی و کند بودن روند تحویل کمک‌های انسانی افزایش یافته است.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: بسیاری از فعالان حامی فلسطین معتقدند که رژیم صهیونیستی در حال نسل‌کشی در غزه است و آفریقای جنوبی در پرونده‌ای در دیوان بین‌المللی دادگستری این رژیم را به نسل‌کشی علیه فلسطینیان در غزه متهم کرده است.

رژیم صهیونیستی این اتهامات را رد کرده و گفته است که این جنگ در نتیجه عملیات جنبش حماس بوده و مدعی شده است که آمار بالای تلفات انسانی، پیامد گریزناپذیر استقرار نیروهای حماس در مناطق غیرنظامی است.

برنامه آمریکایی‌های فلسطینی‌تبار برای تظاهرات گسترده مصادف با گردهم‌آیی بزرگ دموکرات‌ها
میزگرد مسلمانان آمریکایی در شیکاگو

برخی دموکرات‌ها مطرح کرده‌اند که هریس خود را از بایدن متمایز کرده و به همان اندازه مسئولیت ندارد. آن‌ها همچنین گفته‌اند که بروز تظاهرات گسترده می‌تواند به توان حزب در نشان دادن اتحاد و شکست دادن «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه در ماه نوامبر لطمه بزند.

فلسطین کوچک، شهری با کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت در ۱۵ مایلی محل برگزاری گردهم‌آیی کنوانسیون ملی دموکرات‌ها واقع شده است. بسیاری از کسب‌وکارهای این شهر متعلق به آمریکایی‌های فلسطینی تبار است که نمادها و شعارهایی به نشانه هم‌بستگی با مردم فلسطین در میان آن‌ها دیده می‌شود.

بسیاری از ساکنان فلسطین کوچک پس از تشکیل رژیم آپارتاید صهیونیستی در اراضی اشغالی در سال ۱۹۴۸ و گروهی دیگر نیز در دهه ۶۰ و ۷۰ به آمریکا مهاجرت کردند. به طور کلی، شیکاگو بیشترین شمار آمریکایی‌های فلسطینی را در آمریکا دارد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بسیاری از ساکنان این شهر در گفت‌وگوها بیان کرده‌اند که از قادر بودن به انجام دادن فعالیت‌های روزمره خود در حالی که بستگانشان در غزه در حال رنج کشیدن هستند، احساس گناه می‌کنند. بنابراین، آن‌ها این گردهم‌آیی دموکرات‌ها را فرصتی برای نشان دادن خشم و اندوه خود به افرادی می‌دانند که به گفته آن‌ها، می‌توانند جنگ را متوقف کنند، یعنی بایدن، هریس و دیگر رهبران دموکرات.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha