• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403052114257
  • منبع : سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری

لزوم احیای سالانه ۴ میلیون هکتار از مراتع بر اساس برنامه هفتم توسعه

لزوم احیای سالانه ۴ میلیون هکتار از مراتع بر اساس برنامه هفتم توسعه

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: این سازمان در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه مبنی بر احیای ۲۰ میلیون هکتار از مراتع کشور برای تامین ۱۴۰۰ تن کسری بذر مرتعی مورد نیاز برنامه دارد.

به گزارش ایسنا حسن وحید صبح امروزدر سیزدهمین جلسه تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های معاونت آبخیزداری، مراتع و امور بیابان که با حضور مدیران ستادی و مدیران کل منابع طبیعی استان‌ها به‌صورت ویدِیو کنفرانس برگزار شد، افزود: بر اساس برنامه هفتم توسعه، سازمان منابع طبیعی مکلف است سالانه ۴ میلیون هکتار احیای مراتع در کشور انجام دهد و ایستگاه‌های تولید نهال و بذر از پروژه‌های مهم در بخش جنگل، مرتع و بیابان است.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های تولید بذر مرتعی باید به بخش خصوصی احاله مدیریت شود،‌ بر اقتصادی کردن این ایستگاه‌ها تاکید کرد و افزود: طرح‌هایی همچون گیاهان دارویی و زراعت چوب از جمله طرح‌هایی هستند که می‌توانند جنبه های اقتصادی داشته باشند.

وحید از وجود ۲۴ ایستگاه تولید بذر مرتعی به مساحت ۷۰۰۰ هکتار در ۲۰ استان کشور خبر داد و افزود: تنوع در تولید بذر برای سازمان بسیار مهم است و استان‌هایی که ایستگاه تولید بذر ندارند باید در نهالستان‌ها موضوع تولید بذر مرتعی و بیابانی را مورد توجه قرار دهند.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه مدیریت چرای دام درمراتع را یکی از طرح‌های مهم و اصلی سازمان برشمرد و یادآور شد: تا پایان فصل ییلاق کد ملی تمامی دامداران مناطق ییلاقی باید توسط یگان حفاظت و کارشناسان امور مراتع استان‌ها در سامانه «سمطا» ثبت و گزارش آن نیز به ستاد سازمان ارسال شود.

به گفته وحید اعتبارات منابع طبیعی استان‌ها امسال بیش از دو برابرمافزایش داشته و استان‌ها باید از این ظرفیت برای ارتقای سطح نهالستان‌ها و تولید و جمع‌آوری بذورمرتعی اقدام کنند تا بتوانیم در برنامه هفتم توسعه به تعهدات خود به خوبی عمل کنیم.

وی با ببان اینکه تنوع در تولید بذر برای سازمان مهم است خبر از کشت گیاهان دارویی در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان استان پایلوت درمنطقه زاگرسی خبر داد و افزود: این استان باید هرچه سریعتر نسبت به تهیه طرح در خصوص تولید بذر گیاهان دارویی اقدام و به ستاد سازمان ارسال کند.

وحید اضافه کرد: تولید بذرمرتعی از تنوع بالایی برخوردار است و با تحقیقات انجام شده  ۸۶ گونه متنوع وجود دارد که تنها به ۲۰ نوع آن در ایستگاه‌های تولید بذر پرداخته شده است اما هدفگذاری ما باید به سمت تولید ۸۶ گونه بذر باشد.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین اعلام کرد: تاکنون برای ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از مراتع کشور طرح مرتعداری تهیه شده که ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار آن مربوط به طرح بهره برداری از گیاهان دارویی است.

وحید با بیان اینکه سال گذشته در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت منابع طبیعی استان‌ها توانستند به تولید ۲۳۴ میلیون اصله نهال دست پیدا کنند، خاطر نشان کرد: در بخش تولید و جمع‌آوری بذور مرتعی نیز باید اقدامات سریعی را انجام دهیم تا به احیا و اصلاح مراتع کمک کنیم.

در ادامه ترحم بهزاد- مدیر کل دفتر مرتع سازمان منابع طبیعی - در گزارشی به بررسی ایستگاه‌های تولید و تکثیر بذر مرتعی پرداخت و یاد آور شد: اقدامات در مراتع کشور به سه روش بیولوژیک، بیومکانیک و مدیریتی در حال انجام است.

بهزاد افزود: تاکنون در سطح کشور بالغ بر ۲۵ میلیون هکتار از طرح‌های مرتعداری به بهره‌برداران احاله مدیریت شده است و قریب به ۶ میلیون هکتار اجرای عملیات اصلاح و احیای مراتع صورت گرفته است.

وی افزود: برای احیا و اصلاح مراتع کشورسالانه  به طور تقریبی ۵۰۰۰ تن بذور مرتعی مورد نیاز است این در حالیست که ایستگاه‌های تولید بذر مرتعی در بهترین شرایط سالانه  پتانسیل تولید بالای ۱۱۰۰ تن بذر را دارند و این چالش برنامه‌های اصلاح و احیای مراتع را با مشکل مواجه خواهد کرد.

بهزاد از دورخارج شدن برخی ایستگاه‌های تولید بذر مرتعی در برخی استان ها به دلیل مشکلات اعتباری خبر داد و افزود:این ایستگاه‌ها باید شناسایی و راه اندازی شود.

مدیر کل دفتر مرتع سازمان منابع طبیعی همچنین گفت: سیاست دفتر امور مراتع احاله مدیریت ایستگاه‌های تولید بذر به بخش خصوصی است و رویکرد سازمان و دفترامور مراتع تولید بذرهای استاندارد و مرغوب است تا باعث هدر رفت سرمایه نشود.

بهزاد در ادامه به تغییر ردیف اعتباری ایستگاه‌های تولید بذراز طرح ملی مرتعداری و تولید علوفه به طرح استانی بهبود و اصلاح مراتع در سال  ۱۳۸۰اشاره کرد و افزود: کاهش میزان اعتبارات و توزیع نامناسب آن همواره  یکی از چالش‌های مستمرایستگاه‌های تولید بذر بوده و نگاه منطقه‌ای و محلی به ایستگاه‌های تولید بذر با اهداف سازمانی مانع از دستیابی استان‌ها به تولید و جمع آوری بذرمطلوب شده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مدیران کل منابع طبیعی استان های فارس، سمنان، کردستان، خراسان رضوی، تهران و مرکزی گزارشی از وضعیت ایستگاه‌های تولید و جمع آوری بذور مرتعی ارائه کردند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha