• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403052114201
  • خبرنگار : 71282

با ایجاد پایگاه اشتغال ایرانیان

امکان رصد مهارت‌های شغلی افراد فراهم شد

امکان رصد مهارت‌های شغلی افراد فراهم شد

راه‌اندازی پایگاه اشتغال ایرانیان، امکان نظارت لحظه‌ای در زمینه اشتغال جوانان و اطلاع از وضعیت بیکاری را فراهم کرده و موجب تجزیه و تحلیل شغلی ایرانیان و رصد مهارت‌های شغلی افراد می‌شود.

به گزارش ایسنا، یکی از اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طول سه سال گذشته ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار بود که تحت عنوان پایگاه اشتغال ایرانیان در هفته‌های اخیر رونمایی شد.

با استفاده از اطلاعات سامانه اشتغال ایرانیان،اطلاعات افرادی که به طور قطعی بیکار هستند از روی کد ملی و با تفکیک استانی و شهرستانی در اختیار قرار گرفته و در سیاست‌گذاری‌های اشتغال استفاده می‌شود.

راه‌اندازی این پایگاه یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم است که در راستای ارزیابی و پیش‌بینی وضعیت بازارکار، شاغلین و بیکاران و گردآوری نتایج حاصله در تصمیم‌گیری‌های مربوط به حوزه اشتغال به انجام رسید.

ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار چهارمین بند از سیاست‌های کلی اشتغال است که تیرماه سال ۱۳۹۰ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد ولی از آن زمان تاکنون اقدام موثری در جهت تحقق آن صورت نگرفته بود تا اینکه در آخرین روزهای فعالیت دولت سیزدهم عملیاتی شد.

به گفته محمود کریمی بیرانوند - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار این پایگاه برای شناسایی شاغلین، بیکاران، جمعیت غیر فعال و کارفرمایان رسمی و غیر رسمی راه اندازی شده است.

وی از جمله اهداف ایجاد این پایگاه اطلاعاتی را شناخت وضعیت بازار کار، دستیابی به تصویر جامع از پویایی بازار کار، پیش‌بینی تغییرات بازار کار،ساماندهی اطلاعات شغلی نیروی کار، پیش‌بینی مهارت‌های مورد نیاز بازار کار در سطوح ملی،منطقه‌ای و بخشی و افزایش کارایی و کاهش زمان جست وجوی فرصت‌های شغلی برشمرد.

در حال حاضر پایگاه اطلاعات مشاغل، پایگاه اطلاعات جمعیت و نیروی کار،‌پایگاه اطلاعات کسب و کارها، زیرسامانه آمار و اطلاعات بازار کار و زیرسامانه جست وجوی شغل از جمله زیرسامانه‌های پایگاه اشتغال ایرانیان به شمار می‌رود.

امکان رصد مهارت‌های شغلی افراد فراهم شد

یکی از دستاوردهای رونمایی از پایگاه اشتغال ایرانیان، نظارت لحظه‌ای در زمینه اشتغال جوانان و اطلاع از وضعیت بیکاری در کشور است و بر اساس کدملی آخرین وضعیت شغلی هر فرد مطابق داده‌های آماری موجود از حدود ۸۰ بانک اطلاعاتی دریافت و تامین می‌شود.

همچنین اطلاعات افرادی که به طور قطعی بیکار هستند از روی کد ملی و با تفکیک استانی و شهرستانی و حتی رشته‌ تحصیلی در اختیار قرار می‌گیرد و در سیاست‌گذاری‌های اشتغال استفاده می‌شود.

پایگاه اشتغال ایرانیان به استناد بند چهارم سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری،ماده ۲۶ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، سند تحول دولت مردمی و مصوبات هفتاد و سومین و هشتاد و یکمین جلسه شورای عالی اشتغال در دستور کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، از نگاه کارشناسان‌ ایجاد پایگاه ملی نظام جامع اطلاعات بازار کار (سامانه اشتغال ایرانیان) در استعلام نرخ بیکاری مخاطبان خاص دستگاه‌ها و استعلام شاعلان غیر رسمی کشور موثر است و موجب تجزیه و تحلیل شغلی ایرانیان و رصد مهارت‌های شغلی افراد می‌شود.استفاده از نتایج و اطلاعات این پایگاه در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های مربوط به حوزه اشتغال و بازار کار به خصوص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اثرگذار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha