• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403052114096
  • خبرنگار : 50294

رئیس شورای اسلامی استان کردستان:

‌ انحلال برخی شوراهای استان کردستان بە دلیل ضعف‌های قانونی و نظارتی است

‌ انحلال برخی شوراهای استان کردستان بە دلیل ضعف‌های قانونی و نظارتی است

ایسنا/کردستان رئیس شورای اسلامی استان کردستان یکی از دلایل ابطال و انحلال برخی شوراهای استان کردستان را ناشی از ضعف‌های قانونی و نظارتی دانست.

خلیل عزیزی امروز (۲۱مرداد) در نشست خبری با خبرنگاران استان اظهار کرد: شورای اسلامی کردستان بە عنوان یک شورای فرادست کار نظارت بر شورای شهرها و روستاها را برعهدە داد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ٦۰۰ شورای روستا، ۳۱ شورای بخش، ۳۳ شورای شهر و ۱۰ شورای شهرستان در استان کردستان فعالیت دارند.

عزیزی بیان کرد: متاسفانە دیدگاە ما نسبت بە شوراها فقط معطوف بە برگزاری مراسم‌ و انتخابات است و بسیاری از مسئولین نسبت بە جایگاە و نقش شوراها بی‌توجە هستند.

رئیس شورای اسلامی استان کردستان، دولت شهید رئیسی را دولتی مردمی و موفق عنوان کرد و گفت: شهید رئیسی سە بار بە استان کردستان سفر کردند اما آنچنان کە شاید و باید توجهی بە جایگاە شوراها نداشتند.

وی ادامە داد: مردم با انگیزەهای بسیاری بە نمایندگان شوراها رای می‌دهند، اما واقعیت امر این است کە مجموعە شوراها از بسیاری از تصمیمات استانی بی‌خبر هستند، لذا امیدواریم در دولت جدید جایگاە واقعی شوراها ارتقا پیدا کند.

خلیل عزیزی عزیزی در ادامە در خصوص انحلال برخی از شوراهای شهر و روستای استان کردستان بر ضرورت نظارت دستگاەهای نظارتی بر کار شورا و شهرداری‌ها تاکید کرد و گفت: طبق تصمیمات دیوان عالی، چهار نفر از هفت نفر اعضای شورای شهر کامیاران سلب عضویت شدند کە بە دلیل نبود اکثریت این شورا منحل شد.

وی از انحلال شورای سروآباد خبر داد و تصریح کرد: نکتە قابل تامل اینکە از دلایل انحلال شوراها بە شورای استان کردستان هیچگونە اطلاعاتی دادە نشدە است کە مشخص شود، دلیل ابطال این شوراها چە بودە است.

عزیزی ادامە داد: یکی از دلایل انحلال شورا عدم نظارت و عدم توجە مسئولین بە شوراها و قانون و مقرراتی است کە بر اساس آن باید نمایندگان را تایید صلاحیت کنند.

وی بیان کرد: اکثر شوراها بە وظایف خود عمل و پیگیر بسیاری از مسائل و مشکلات هستند، اما مسئولان نسبت بە پیگیری شوراها بی‌تفاوت بودە و جوابگوی درخواست آنان نیست.

خلیل عزیزی بە ساخت سازمان همیاری شهرداری‌ها در تهران گریزی زد و عنوان کرد: سازمان همیاری شهرداری‌های استان کردستان با بودجە شهرداری استان، یک ساختمان مسکونی را تحت عنوان مهمانسرا در تهران خریداری کردە، کە هنوز شفاف‌سازی نشدە است کە در اختیار چە کسانی قرار دارد و چە افرادی حق استفادە از آن را دارند.

رئیس شورای اسلامی استان کردستان افزود: در قانون اساسی نقص‌هایی برای جایگاە و وظایف شوراها وجود دارد کە نیازمند اصلاح و بازنگری است.

مراجع چهارگانە هیچ نظارت و سختگیری بر تایید صلاحیت نمایندگان شورا ندارد

دبیرشورای اسلامی استان کردستان گفت: متاسفانە مراجع چهارگانە هیچ نظارت و سختگیری بر تایید صلاحیت نمایندگان شورا ندارند.

محمدی عنوان کرد: یکی از مشکلات شوراها و یکی از دلایل ابطال شوراها ورود افراد غیرمتخصص و بی‌سواد بە شوراها است.

دبیر شورای اسلامی استان کردستان تصریح کرد: عدم نظارت بر کار شورای شهرها سبب ابطال برخی از شوراها شدە است.

محمدی افزود: واقعیت امر این است کە میزان انتظارات مردم از شوراها بسیار بالاست این در حالی است کە میزان اختیارات شورا در تصمیم‌گیری‌ها بسیار کم است.

وی عدم تعامل مسئولین با شوراها را یکی از مشکلات استان دانست و گفت: متاسفانە مسئولین ما اعتماد و باوری بە شوراها ندارند و تا زمانیکە این دیدگاە ادامە داشتە باشد، هیچ پیشرفت و توسعەای در استان اتفاق نخواهد افتاد.

محمدی اضافە کرد: قانون شوراها نیازمند یک بازنگری اساسی در تایید صلاحیت نمایندگان شوراها دارد و امیدواریم قانونی وضع شود کە افراد کم‌تر از ۳٥ سال و غیرمتخصص حق ورود بە شوراها را نداشتە باشند.

‌انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha