• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: تشکل‌های دانشجویی
  • کد خبر: 1403052113806
  • خبرنگار : 71963

نامه بسیج دانشجویی دانشکده‌های اقتصاد دانشگاه تهران و شهید بهشتی به رئیس جمهور

نامه بسیج دانشجویی دانشکده‌های اقتصاد دانشگاه تهران و شهید بهشتی به رئیس جمهور

بسیج دانشجویی دانشکده‌های اقتصاد دانشگاه تهران و شهید بهشتی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار انتخاب وزیری شدند که توانایی حل مشکلات حساس اقتصادی را داشته و از فساد دوری کند.

به گزارش ایسنا، بسیج‌ دانشجویی دانشکده‌های اقتصاد دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی پیرامون انتخاب وزیر اقتصاد خطاب به رئیس جمهور نامه‌ای نوشتند.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«دولت سیزدهم از ظرفیت‌های کشور خوب استفاده کرد و اگر ادامه پیدا می‌کرد بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شد.»
مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)

جناب آقای دکتر پزشکیان
رییس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

ضمن عرض تبریک بابت انتخاب جنابعالی به‌عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران، امید است با نگاه به گذشته و شناسایی ضعف‌ها و قوت‌ها و انتخاب‌های درست و غلط، موفق به درک موقعیت خطیر کنونی و خصوصا اهمیت و جایگاه حوزه اقتصاد در اداره امور کشور شده و از فرصت پیش‌رو در جهت پیشرفت و اعتلای ایران اسلامی در صحنه معادلات جهانی به نحو احسن استفاده بفرمائید.

گذر از دهه ۹۰ که ویرانی‌ها و کاستی‌های بسیاری را بر زیرساخت‌های اقتصادی کشور تحمیل کرد و آثار زیانباری بر سفره‌ها و معیشت مردم داشت، موجب شد که اقتصاد به‌عنوان اهم مشکلات و مسائل جامعه در راس مطالبات مردمی و هم‌چنین کارشناسان و دغدغه‌مندان قرار گیرد و به فرمان مقام معظم رهبری، مسئله معیشت مردم مهم‌ترین وظیفه دولت در میان فعالیت‌هایش به شمار رود. اکنون که در ایام معرفی تیم کابینه دولت  به مجلس هستیم، بسیج دانشجویی وظیفه خود می‌داند تا در راستای ادامه راه رئیس جمهور فقید، در جهت پیشرفت زیرساخت‌های اقتصادی و در ادامه آن گشایش سفره‌های مردم، ملاحظاتی را خدمت جنابعالی پیرامون انتخاب وزیر اقتصاد و امور دارایی مطرح کند:

طی  سه سال گذشته بسیاری از مشکلات و بحران‌های اقتصادی و معیشتی با تلاش و دغدغه‌مندی رئیس جمهور شهید، مرتفع شده و یا تا حد زیادی به درمان نزدیک شدند. کاهش نرخ بیکاری و رسیدن به کم‌ترین سطح تاریخی کشور، کاهش ضریب جینی و اختلاف طبقاتی به کم‌ترین سطح خود در کشور، کاهش ۱۵ درصدی رشد اسمی نقدینگی نسبت به دولت قبل و بازگشت به روند نزولی، کاهش بیش از ۵۰ درصدی نرخ تورم تولیدکننده و بیش از ۱۰ درصدی نرخ تورم مصرف‌کننده، کاهش حدود ۱۰ درصدی نسبت بدهی دولت و شروع روند نزولی، افزایش سطح سرمایه‌گذاری خارجی و سهم تجارت از تولید ناخالص داخلی از مهم‌ترین مواردی هستند که دولت سیزدهم موفق به انجام‌شان شد و قطعا ادامه این راه برعهده جنابعالی و تیم اقتصادی‌تان خواهد بود تا از عقب‌گرد اقتصادی و بازگشت مشکلات زیان‌بار سال‌های قبل جلوگیری شود.

وزیر اقتصاد  در دولت چهاردهم می‌بایست دارای سنجه‌های خاصی باشد تا شایستگی سپرده شدن این مسئولیت مهم و توان اجرای این وظیفه را دارا باشد. داشتن دانش علمی و نظری بالا و دید اقتصادی مسلط نسبت به مسائل جامعه، آشنایی با تجربیات سایر کشورها و هم‌چنین تجربیات دولت‌های مختلف داخلی از طرح‌ها و تصمیمات، توان و اقتدار اجرایی در جهت تصمیم‌گیری در برهه‌ها و مواضع حساس، پاک دستی و فساد ستیزی، الزام و اعتقاد به عدالت اقتصادی، درک ملموس فضای کشور و دغدغه‌ها و نیازهای مردم و قدرت همراهی و اقناع ایشان در طرح‌ها و برنامه‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که شخص وزیر اقتصاد می‌بایست از آن‌ها برخوردار باشد. اعتبار و سرشناسی در جهت فرماندهی و رهبری اقتصادی خصوصا درجهت تعامل‌گری با دو نهاد بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه که همراهی و هماهنگی با آن‌ها عامل مهمی در پیشبرد موفق اهداف اقتصادی است نیز از موضوعات مهم دیگری است که عدم توجه به آن می‌تواند ناهماهنگی و اختلافات بسیاری را در فضای اداری اقتصادی کشور ایجاد کند.

بحران انرژی که امروزه از اهم چالش‌های اقتصادی مورد نزاع کارشناسان و نخبگان است از چالش‌های مهمی است که عدم پردازش به آن یا پیشبردهای در سایه، چنان‌که در گذشته رایج بوده است موجب افزایش هرچه بیش‌تر خطرات بروز این بحران شده و باتوجه به وابسته بودن بسیاری از مسائل روزمره و معیشتی مردم به این مورد، خطر شکل‌گیری اتفاقات و مشکلات اجتماعی را آن‌طور که سابقه داشته است قوت می‌بخشد؛ آنچه که انتظار می‌رود از تیم اقتصادی دولت جدید و خصوصا وزارت اقتصاد این است که با درنظر گرفتن تمام مناسبات و اقتضائات اجتماعی و همراه با همکاری و تعامل مناسب با سایر نهادها و وزارت‌خانه‌ها، با اهتمام جدی به حل این معضل به صورت دائمی وبلندمدت -و نه راهکارهای کوتاه‌مدت و دفعی- بپردازد و در این راه با اقتدار به برداشتن و حذف مفاسد و موانع اداری و اجتماعی که سال‌هاست مانع حل اصولی این مشکل می‌شوند اقدام کند.

افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه نیز از دیگر تلاش‌های اصولی بود که دولت سیزدهم موفق به انجام آن شد. ادامه این راه و برنامه‌ریزی برای تامین مالی برنامه‌های زیربنایی و هزینه‌های اجرایی از مالیات نکته‌ای است که انتظار می‌رود دولت جدید در اجرای آن دقت نظر و اهتمام جدی داشته باشد.

توجه به آثار و پیامدهای اجرایی تصمیمات و درنظر گرفتن جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی طرح‌ها و سیاست‌ها از اقتضائات مهمی است که دولت  باید با درنظر گرفتن آن‌ها و اتخاذ راهبردهای متناسب -که به برهم ریختن آرامش اجتماعی و اداری جامعه نیانجامد- اقدام به حل مشکلات و سیاست‌گذاری‌ها کند تا جامعه به تجربیات نامناسب گذشته همچون افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸ دچار نشود.

جناب آقای دکتر پزشکیان، همانطور که شما در رقابت‌های انتخاباتی خود را بدون وابستگی به هرگونه حزبی معرفی کردید، انتظار می‌رود در انتخاب و معرفی شخص وزیر از افرادی که حساب خود را در مناصب گذشته پس داده‌اند و توان لازم برای رفع مشکلات خطیر و حساس اقتصادی را نداشته‌اند اجتناب کنید تا ملت ایران مجبور به مواجهه با فشارهای سخت و چالش‌های اقتصادی سهمگین نباشند و بر این مهم اهتمام داشته باشید که دولت و کابینه شما عملکردی نداشته باشد که آینده را فدای امروز خود کرده و دولت‌های بعد را وارث تصمیمات غلط و کوتاه مدت خود قرار دهد؛ و السلام علی من التبع الهدی

بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha