• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403052113723
  • خبرنگار : 50228

پیشنهاد به هیات فوتبال برای کشف استعدادهای درخشان داوری 

پیشنهاد به هیات فوتبال برای کشف استعدادهای درخشان داوری 

ایسنا/خوزستان یک پیشکسوت داوری به هیات فوتبال خوزستان پیشنهاد داد طرح آموزش داوری برای افراد زیر ۱۵ سال به صورت آزمایشی برگزار شود.

منوچهر بیات در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: رکن اصلی هر بازی داور است و تا زمانی که نگرش به جامعه داوری تغییر نکند متاسفانه مشکلات فعلی پابرجاست و البته به این قشر زحمتکش آن طور که شایسته است، توجه نمی‌شود.

او ادامه داد: از مشکلاتی که پیکره جامعه داوری را آزار می‌دهد عدم امنیت کافی بر داوران به ویژه در مسابقات شهرستانی است. متاسفانه در برخی از بازی‌ها شاهد حمله شدید بازیکنان، مربیان و حتی تماشاگران به داور بوده ایم که اگر لطف خدا نبود، نمی‌دانم سرنوشت آن داروان چه می‌شد. از دیگر مشکلات داوران، مساله مالی و حق داوری است که قابل قیاس با مبلغ قراردادهای بازیکنان و مربیان نیست.

این پیشکسوت داوری گفت: داوران استان باید در کشور جایگاه به مراتب بالاتر از امروز داشته باشند و بعضا دیده می‌شود داوری به ناحق از قضاوت در میدان‌های متوالی محروم می‌شود و کسی نیست از حقانیت آن دفاع کند، البته در چند سال اخیر بارها داوران استان زیر چتر حمایت مسوولان ورزشی قرار داشته‌اند ولی کافی نیست. 

او ادامه داد: داوران جوان در فوتبال خوزستان باید در اولویت باشند و آن ها باید همچون فصول گذشته باور شده و حمایت شوند تا آینده داوری تامین شود. آن‌چه بیشتر توجه جامعه فوتبال استان را به خود جلب می‌کند، کار ارزشمند داوران جوانی است که تا همین سه چهار سال گذشته نامی از آن‌ها در میان بزرگان داوری فوتبال استان برده نمی‌شد. با توجه به وضعیت سنی داوران جوان که بیشتر آن‌ها زیر ۳۰ سال هستند، حداقل تا چهار سال آتی لیگ‌برتر فوتبال استان از وجود این داوران شایسته و تحصیل‌کرده بهره‌مند خواهد شد.

بیات گفت: داوری خیلی سخت‌تر از کمک‌داوری است؛ داور باید مدیریت به خرج دهد ولی کمک داور به تمرکز کافی نیاز دارد. فشار روحی روی داور وسط خیلی زیاد است و نقد داوری برای داوران  خیلی تاثیرگذار است و کارشناسان چون فضا و فرصت بیشتری برای دیدن دارند، قطعا می‌توانند نقدهای قابل استفاده‌ای داشته باشند به شرط آن که خدای ناکرده غرض‌ورزی در میان نباشد.
 
او عنوان کرد: ضمن این که نباید فراموش کرد که در کنار این داوران، جوانان دیگری قرار دارند که در لیگ‌های یک و دو استان قضاوت‌های عالی از خود نشان داده اند و بعضا در همین فصل اخیر تعدادی از آن‌ها در لیگ‌برتر مورد استفاده قرار گرفته و توانستند حقانیت خود را به اثبات برسانند. داوران فوتبال باید از گذرگاه‌های سختی عبور کنند، همانگونه که داوران نسل‌های گذشته از این گذرگاه عبور و به موفقیت‌هایی نیز رسیدند. هم‌اکنون داوران دیگری از استان در جایگاه رفیع داوری فوتبال کشور حضور دارند که توانستند نظرها را به خود جلب کنند، هر چند که در کنار آنها فرصت عبور از این گذرگاه به خیلی از افراد  دیگر داده شد که متاسفانه درجا زدند و مانع پیشرفت جوانترهای پشت سر خود شدند اما از زمانی که فرصت به داوران جوان داده شد خیلی سریع این افراد با تکیه بر دانش، تلاش، عشق و... توانستند نه تنها در مسابقات استانی موفق باشند، بلکه به لیگ‌های کشوری راه یافته و ارزش‌های فنی و فردی خود را به همگان نشان دادند.

این پیشکسوت داوری خاطرنشان کرد: باتوجه به افتخاراتی که داورات خوزستان به دست آورده اند، مسئو ل جدید کمیته داوران هیات فوتبال خوزستان (مرداس جابری) باید راه را برای این جوانان هموارتر کرده و اجازه ندهند داورانی که سال‌ها درجا زده و مانع پیشرفت و ارتقا این داوران جوان شده‌اند، بار دیگر با متوسل شدن به افراد با نفوذ سد راه آن‌ها شوند؛ رئیس کمیته داوران هیات فوتبال باید کلاس‌های آموزشی و استفاده از صاحب‌نظران و کارشناسان داخلی در همه رده های سنی خصوصا نونهالان را برگزار کند، چراکه این چنین کلاس‌ها می‌تواند داوری استان را تضمین کند.

او بیان کرد: می توان طرح آموزش داوری برای افراد زیر ۱۵ سال را به صورت آزمایشی برگزار شود و طی این دوره‌های بلند مدت که افراد علاقه‌مند دوره‌هایی را برای داور شدن می‌بینند، در صورت موفقیت می توان این طرح را نیز در دیگر نقاط استان نیز مورد اجرا گذاشت. امیدوارم این پیشنهاد مورد توجه هیات فوتبال  قرار بگیرد تا با کشف نفرات جدید انقلابی در داوری خوزستان ایجاد شود و تاکید دارم با این گونه طرح‌ها مشکل داوری در سال‌های آینده مرتفع شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha