• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403052013436
  • خبرنگار : 71604

/بسته اخبار علم و فناوری/

پیروزی ربات پینگ‌پنگ ‌باز گوگل بر انسان/خاموشی شکارچی سیارک ناسا پس از ۱۵ سال

پیروزی ربات پینگ‌پنگ ‌باز گوگل بر انسان/خاموشی شکارچی سیارک ناسا پس از ۱۵ سال

دنیای علم و فناوری امروز شنبه ۲۰ مرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

ربات پینگ‌پنگ ‌باز گوگل، انسان‌ها را شکست داد

انسان‌ها بیش از ۴۰ سال است که برتری خود را نسبت به ربات‌ها در بازی تنیس روی میز حفظ کرده‌اند، اما پیشرفت‌های اخیر در دیپ‌مایند گوگل نشان می‌دهد که روزهای تسلط ما ممکن است به شماره افتاده باشد. محققان اولین سیستم رباتیکی را طراحی کرده‌اند که قادر به عملکردی مشابه انسان در سطح تازه‌کار در پینگ پنگ است و ویدئوهایی نیز برای اثبات آن وجود دارد. مهندسان برای توسعه ربات بسیار پیشرفته خود، ابتدا مجموعه داده بزرگی از «حالت‌های اولیه توپ تنیس روی میز» شامل اطلاعات موقعیت، چرخش و سرعت را گردآوری کردند. آنها سپس سیستم هوش مصنوعی خود را با استفاده از این مجموعه داده در شبیه‌سازی‌های مجازی دقیق فیزیکی برای یادگیری مهارت‌هایی مانند سرویس‌های برگشتی و هدف‌گیری بک‌هند تمرین دادند. آنها هوش مصنوعی را با یک بازوی رباتیک که قادر به انجام حرکات پیچیده و سریع است، جفت کردند و آن را در برابر بازیکنان انسانی قرار دادند.

چهارمین سکاندار معاونت علمی ریاست‌جمهوری باز هم از دانشگاه شریف

سکانداری معاونت علمی ریاست‌جمهوری در دولت چهاردهم نیز برای چهارمین دوره متوالی به اساتید دانشگاه صنعتی شریف، محول و حسین افشین با حکم رئیس‌جمهور به این سمت منصوب شد. امروز با حکم رئیس جمهور دکتر حسین افشین استاد و رئیس پژوهشکده علوم و فناوری‌های انرژی، آب و محیط زیست و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف به سمت معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور انتخاب شد.

عرضه یک اسپری برای درمان و پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا در مراسم اربعین

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از جلبک دریایی قرمز نوعی اسپری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا و درمان آن به تولید رسانده‌اند که به گفته آنها این اسپری قابل استفاده در کودکان و بزرگسالان است. امیرحسین اسماعیلی از فناوران این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، اسپری بینی «کلدانیزپلاس» را یکی از محصولات تولیدی این شرکت دانست و افزود: این محصول یک اسپری برای رفع علائم سرماخوردگی، کرونا ویروس و همچنین رینیت آلرژی است.

بستنی شیر اسب سالم‌تر از بستنی شیر گاو است

دانشمندان می‌گویند تولید بستنی از شیر اسب ممکن است سالم‌تر از تولید رایج آن با شیر گاو باشد. ضمن اینکه به گفته ۶۰ داوطلبی که این بستنی را چشیدند، این بستنی خامه‌ای، از نظر بصری جذاب‌تر و با طعم و بافت خوب گزارش شد. گروهی از دانشمندان علوم غذایی در دانشگاه فناوری وست پومرانین(West Pomeranian) در لهستان دریافتند که تهیه بستنی با شیر اسب به جای شیر گاو یک انتخاب غذایی مناسب است. این گروه در مطالعه خود، چهار نوع بستنی با استفاده از شیر اسب و انواع مختلف باکتری ایجاد کردند.

تعیین عیارسنجی و شناسایی ناخالصی زعفران با دستگاه آنالیزور ایرانی

یک شرکت دانش‌بنیان با هدف تعیین دقیق عیار زعفران و بررسی تقلب و ناخالصی‌های زعفران، دستگاه آنالیزور زعفران را عرضه کرده که می‌تواند با دقت و سرعت بالا، نتایج مورد نظر را ارائه دهد. محمد جواد کارگر شورکی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: امروزه، صنایع غذایی برای تعیین کیفیت زعفران و تشخیص تقلب، به طور فزاینده‌ای به روش اسپکتروفتومتری روی آورده‌اند؛ از این رو سازمان بین‌المللی استاندارد و سازمان استاندارد ملی ایران روش اسپکتروفتومتری را به عنوان روشی برای ارزیابی کیفیت زعفران و تشخیص تقلب آن تعیین کرده است.

کسب ۱۷ مقام توسط کاروان رباتیک ایران در مسابقات فیرا ۲۰۲۴

۲۴ تیم ایرانی حاضر در مسابقات جهانی رباتیک و هوش مصنوعی فیرا ۲۰۲۴ در کشور برزیل موفق به کسب ۱۷ مقام شدند. بیست و نهمین دوره رقابت‌های جهانی رباتیک و هوش مصنوعی فیرا، از ۱۴ تا ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ و با حضور ۱۳۰۰ شرکت کننده در چهار دسته اصلی رقابت‌های فیرا و در قالب ۱۱ لیگ دانشجویی و ۱۰ لیگ دانش‌آموزی در دو بخش U14 و U19 برگزار شد. این رقابت با حضور ۱۸ کشور آمریکا، آلمان، کره جنوبی، کانادا، ازبکستان، هلند، ترکیه، اروگوئه، روسیه، مالزی، فلیپین، چین، هند، اندونزی، تایوان، کانادا، مکزیک و ایران در شهر سائولوئیس کشور برزیل بوده است.

«استارشیپ» برای پرواز پنجم آماده است

شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) اعلام کرد که موشک بزرگ «استارشیپ»(Starship) خود را پیش از پرواز آزمایشی آتی آن بررسی کرده است. استارشیپ بزرگ‌ترین و قوی‌ترین موشک ساخته‌ شده تا به امروز، از دو بخش کاملا قابل استفاده مجدد تشکیل شده است. مرحله بزرگ موشک با نام «سوپر هوی»(Super Heavy) و مرحله بالایی آن با نام استارشیپ شناخته می‌شود. استارشیپ تا به امروز چهار بار پرواز کرده است، اما اسپیس‌ایکس قصد دارد به زودی این آمار را افزایش دهد. این شرکت در حساب ایکس خود نوشت: استارشیپ و سوپر هوی آماده پرواز پنجم هستند و در انتظار تایید نظارتی به سر می‌برند. در زمان انتظار برای پرواز پنجم، آزمایش تقویت‌کننده برای پرواز ششم برنامه‌ریزی شده است.

برگزاری بخش رقابتی مسابقات جهانی فیرا در ایران

نایب رئیس فدراسیون جهانی فیرا از برگزاری بخش رقابتی دوازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی رباتیک و هوش مصنوعی فیرا در اسفند ماه سال جاری در ایران خبر داد. دکتر سروش صادق نژاد افزود: امسال توانستیم در راستای هم افزایی بیشتر کشورهای عضو منطقه، در جلسه هیات رئیسه فدراسیون جهانی رباتیک و هوش مصنوعی فیرا گزارشی از تعاملات بین‌المللی و همکاری‌های مشترک و همچنین مراحل آماده‌سازی امکانات مورد نیاز برگزاری اولین مسابقات بین‌المللی آسیا و اوراسیا سال ۲۰۲۴ را ارائه دهیم که کشور ترکیه پاییز امسال (آبان ماه ۱۴۰۳) میزبان برگزاری بزرگترین رویداد ورزشی ربات‌ها در منطقه آسیا اروپای فیرا (اوراسیا ۲۰۲۴) خواهد بود.

صدور گواهی عمق ساخت برای دو دستگاه حوزه سلامت

گواهی عمق ساخت برای دو دستگاه برونکوسکوپ و گاستروسکوپ تولید شده در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری صادر شد. این شرکت دانش‌بنیان انواع آندوسکوپ‌های انعطاف‌پذیر همچون برونکوسکوپ، گاستروسکوپ، کولونوسکوپ و سیستوسکوپ را تولید می‌کند. این شرکت اولین و تنها تولیدکننده آندوسکوپ‌های انعطاف‌پذیر در ایران و غرب آسیا و همچنین تولیدکننده دستگاه‌های هندپیس انسداد عروق است؛ محصولاتی که در قالب دو طرح ملی آندوسکوپ‌های انعطاف‌پذیر و دیگری طرح ملی هندپیس انسداد عروق تولید می‌شوند.

اولین تراشه هوش مصنوعی نوری چین تراشه انویدیا را شکست داد

اولین تراشه هوش مصنوعی مبتنی بر نور جهان که در چین توسعه یافته در بهره‌وری انرژی توانسته است تراشه H۱۰۰ شرکت مشهور انویدیا را شکست دهد. تراشه «تایچی ۲»(Taichi-II) تا هزار برابر بهبود در بهره‌وری انرژی را نشان می‌دهد و آموزش هوش مصنوعی را با فرآیندهای نوری پیشرفته سرعت می‌بخشد.

کشف ارتباط میان یک ماده شیمیایی با ابتلای نوزادان پسر به اوتیسم

پژوهشگران «دانشگاه ملبورن» در یک پژوهش جدید دریافتند که افزایش یک ماده شیمیایی در بدن مادران باردار، احتمال ابتلا به اوتیسم را در نوزدان پسر به بیش از سه برابر می‌رساند.

بزرگترین پروتئین طبیعت کشف شد

دانشمندان بزرگترین پروتئین شناخته شده در زیست‌شناسی را کشف کرده‌اند. این پروتئین که PKZILLA-1 نام گرفته، در سلول‌های یک جلبک یافت شد که به آن کمک می‌کند تا سمومی بسازد که مسئول کشتار دسته جمعی ماهی‌ها است. پروتئین PKZILLA-1 می‌تواند تا ۱۲۵۰ نانومتر طول داشته باشد و جرم آن نیز تا ۴۷۳۰ کیلو دالتون بالا می‌رود. این بدان معناست که به راحتی تاج پادشاهی را از رکورددار قبلی که یک پروتئین ماهیچه‌ای در انسان به نام تیتین(titin) است و اندازه آن تا ۱۰۰۰ نانومتر و جرم آن تا ۳۹۹۰ کیلو دالتون می‌رسد، بگیرد.

ناسا فرمان خاموشی را به شکارچی سیارک خود فرستاد

مهندسان ناسا روز پنجشنبه هشتم اوت فرمان نهایی را به «کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع» یا «نئووایز»(NEOWISE) فرستادند و به آن دستور دادند که فرستنده خود را پس از حدود ۱۵ سال کار کردن در مدار پایین زمین خاموش کند. افزایش اخیر فعالیت خورشیدی، پایان کار نئووایز را تسریع کرده است. گرمای خورشید جو زمین را گسترش و نیروی کششی فضاپیما را افزایش داده است. مقامات ناسا گفتند: نیروی کاوشگر به‌زودی برای انجام دادن عملیات علمی سودمند بسیار کم خواهد شد. نئووایز نمی‌تواند مدار خود را برای مقابله با این فشار رو به پایین تقویت کند. انتظار می‌رود این کاوشگر اواخر امسال در آسمان ما بسوزد.

حمایت ۱۰۰ همتی خطرپذیر برای توسعه ایده‌های استارت‌آپی

یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از ایده‌های شرکت‌های استارت‌آپی و نوپا سرمایه‌گذاری خطرپذیر کرده است. شرکای یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر آمادگی سرمایه‌گذاری در بازه ۷ تا ۱۰ ساله را دارند. نتیجه این سرمایه‌گذاری کمک به پوشش زیان‌های ناشی از شکست‌های متعدد سرمایه‌گذاری‌های پر ریسک است. در این راستا یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر از ایده‌های خلاقانه و افرادی که می‌خواهند به یک استارت‌آپ موفق تبدیل شوند، حمایت می‌کنند. حمایت‌های این شرکت به صورت سرمایه‌گذاری و همچنین ارائه دانش فنی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha