• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403052013413
  • خبرنگار : 71129

رهبر دانشجویان بنگلادش خواستار محاکمه شیخ حسینه شد/ رئیس دادگستری استعفا داد

رهبر دانشجویان بنگلادش خواستار محاکمه شیخ حسینه شد/ رئیس دادگستری استعفا داد

یکی از رهبران دانشجویان بنگلادش که در برکناری نخست وزیر این کشور نقش اساسی داشت و اکنون بخشی از دولت موقت است، گفته که شیخ حسینه پس از بازگشت به کشور بابت اقداماتش در دوران نخست وزیری باید محاکمه شود.

به گزارش ایسنا، «ناهید اسلام» رهبر جنبش دانشجویی بنگلادش در نخستین مصاحبه خود از زمان پیوستن به دولت موقت به عنوان مشاور گفت: «کنجکاوم که چرا شیخ حسینه از کشور گریخت. ما بابت همه قتل‌هایی که در زمان او اتفاق افتاد، به دنبال عدالت خواهیم بود. حتی اگر او برنگردد، ما برای آن تلاش خواهیم کرد.»

به نقل از خبرگزاری رویترز، وی ادامه داد: «ما می‌خواهیم شیخ حسینه دستگیر شود تا در یک سیستم قضایی یا یک دادگاه ویژه محاکمه شود. ما درباره این مساله در حال گفت‌وگو هستیم.»

این درحالیست که «ساجیب وازد» پسر شیخ حسینه گفته که مادرش زمانی از هند به بنگلادش برمی‌گردد که انتخابات در کشور اعلام شود؛ مساله‌ای که اپوزیسیون در بنگلادش گفته‌اند باید ظرف سه ماه برگزار شود.

پسر شیخ حسینه همچنین گفت که مادرش پیش از فرار از کشور استعفا نداده بود.

وی افزود:‌ «مادرم هرگز به صورت رسمی استعفا نکرد. او زمانی نداشت. او قصد داشت بیانیه‌ای صادر و استعفایش را اعلام کند. اما وقتی معترضان به سمت محل اقامت نخست وزیری رفتند، به او این فرصت را ندادند. دیگر زمانی نمانده بود. مادرم حتی ساکش را نبست. بر اساس قانون اساسی بنگلادش او هنوز نخست وزیر است.»

پسر نخست وزیر برکنار شده بنگلادش همچنین گفت، اگرچه رئیس جمهور پس از رایزنی با روسای ارتش و سیاستمداران اپوزیسیون پارلمان را منحل کرد اما تشکیل دولت موقت بدون نخست وزیری که به صورت رسمی استعفا نداده را می‌توان در دادگاه به چالش کشید.

ساجیب وازد همچنین افزود: «مطمئنم که لیگ عوامی به قدرت می‌رسد. اگر چنین نشود، ما اپوزیسیون خواهیم شد. از بابت بیانیه خالده ضیاء، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون بنگلادش "ناسیونالیست بنگلادش" و دشمن اصلی مادرم خرسندم که گفت نباید هیچ انتقامی وجود داشته باشد.»

یکی دیگر از رهبران جنبش دانشجویی بنگلادش گفته که اپوزیسیون خواستار بازگشت نخست وزیر برکنار شده و دادگاهی او هستند.

ناهید اسلام همچنین گفت، بنگلادش به اصلاحات قانون اساسی و انتخابات نیاز دارد.

رسانه‌های بنگلادش امروز (شنبه) نیز گزارش دادند که «عبیدالحسن» رئیس دادگستری این کشور در میانه فشارها از سوی دانشجویان معترض استعفایش را به وزارت دادگستری ارائه کرده است.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که یکی از رهبران جنبش دانشجویی در اولتیماتومی خواستار برکناری حسینه شد. همچنین ۵ قاضی شعبه استیناف دیوان عالی کشور در کنار رئیس دادگستری بنگلادش استعفا می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha