• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052013355
  • خبرنگار : 50081

تاثیر حضور حضرت رقیه در واقعه کربلا

تاثیر حضور حضرت رقیه در واقعه کربلا

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: تمامی مقاتل و کتب تاریخی شیعه و سنی، وجود دختر ۳ یا ۴ ساله امام حسین(ع) و حضور ایشان را در کربلا گواهی می‌دهند، چراکه گاهی در کتب تاریخی از این کودک ۳ یا ۴ ساله با نام رقیه(س) و گاهی با نام فاطمه صغیره یاد کرده‌اند و وجود این بزرگوار را همه‌ کتب معتبر تاریخی نیز اثبات می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد باقی ذاکر در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت شهادت حضرت رقیه (س) اظهار کرد: تعداد اسناد معتبر در رابطه با وجود حضرت رقیه(س) و حضور ایشان در کربلا بسیار زیاد است؛ این اسناد جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای را در رابطه با این مسئله باقی نمی‌گذارد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه تعدد اسامی و القاب، علتی جهت ایجاد برخی شبهات است، ادامه داد: یکی از عللی که برخی در رابطه با این‌گونه شخصیت‌ها دچار شبهه می‌شوند، تعدد القاب و اسامی است؛ در فرهنگ آن زمان گاهی یک شخص بیش از یک اسم و لقب داشته است، همچنان که در مورد حضرت رقیه(س)، نام‌هایی مانند فاطمه صغیره نیز در تاریخ به کار رفته است.

وی با بیان اینکه تمامی مقاتل و کتب تاریخی شیعه و سنی، وجود دختر ۳ یا ۴ ساله امام حسین(ع) و حضور ایشان را در کربلا گواهی می‎‌دهند، تصریح کرد: گاهی در کتب تاریخی از این کودک ۳ یا ۴ ساله با نام رقیه(س) و گاهی با نام فاطمه صغیره یاد کرده‌‎اند، اما وجود این بزرگوار را همه‌ کتب معتبر تاریخی اثبات می‌کنند.

باقی ذاکر با اشاره به اینکه قدمت یک کتاب تاریخی، عامل مهمی جهت اعتبار سخن آن است، خاطرنشان کرد: در کتاب «کامل بهایی» که یکی از کهن‌ترین کتب تاریخی به شمار می‌رود، تمامی ماجرای مربوط به حضور حضرت رقیه(س) در کربلا، داستان اسارت این کودک ۴ ساله و همچنین ماجرای خرابه شام و شهادت این بزرگوار را به طور مفصل‌ بیان کرده است.

وی در خصوص شخصیت حضرت رقیه(س) و تاثیر حضور ایشان در واقعه کربلا، اظهار کرد: کربلا صحنه تقابل ۲ نگاه و ۲ ایده دینی است. تقابل این ۲ نگاه دین‌داری در کربلا کاملا مشهود است و با توجه به حوادث واقعه عاشورا می‌توان این ۲ نگاه را تشخیص داد. به شکلی که مردم عوام در دیدگاه مقابل امام حسین(ع) معتقد بودند که امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) و یاران ایشان بی‌دین هستند، اما خواص این گروه، این‌گونه تصور نمی‌کردند. 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: جزئیات زندگی و تاریخی شخصیت حضرت رقیه(س) خیلی مطرح نشده است و اغلب اتفاقات زندگی ایشان در کربلا، مسیر کوفه و سپس شام بیان شده است، با این وجود به نظر می‌رسد حضرت رقیه(س) یکی از مصادیق این آگاهی است، به شکلی که پتانسیل‌های خطرناک دین‌داری بدون ولایت، آگاهی و همراه با جاهلیت در میان عوام و دین‌داری براساس منفعت و جاه‌طلبی میان خواص را به ما نشان می‌دهد که ممکن است منجربه ایجاد شرایطی بسیار آسیب‌زا شود.

وی عنوان کرد: اگر به شخصیت‌های واقعه کربلا به ویژه شخصیت حضرت رقیه(س) توجه شود زندگی کودکان و نوجوانان براساس سبک الهی نیز پایه‌ریزی می‌شود.

باقی ذاکر با اشاره به نگاه اهل بیت(ع) در تربیت فرزندان، تصریح کرد: اهل بیت(ع) برای تربیت فرزندان خود قبل از آنکه به فرزندان خویش بگویند فلان کار را انجام دهند، خود انجام می‌دادند؛ بنابراین بین گفتار و رفتارشان هم‌خوانی وجود داشت اما در جامعه‌ امروزی تربیت فرزندان براساس مسائل مادی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم خانواده‌ها که مادرها باید جدی بگیرند ابراز مهر و محبت به فرزندان خود است، تاکید کرد: کودکان و نوجوانان اگر در داخل خانه مورد مهر و محبت واقعی قرار گرفته و مورد تعریف و تمجید قرار بگیرند، از دیگران در خارج از خانه تمنای مهر و محبت نمی‌کنند. بنابراین یکی از آفات جامعه در شرایط فعلی این موضوع است که متاسفانه با پیشرفت فناوری و روی کار آمدن گوشی‌های هوشمند قضیه بحرانی‌تر شده است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه یکی از موثرترین روش تربیت فرزندان‏، رفتارهای درست والدین است، گفت: چشم و گوش کودکان و نوجوانان مانند دریچه‌ای باز است و به‌ خوبی می‌بینند و می‌شنوند و ذهن‌شان، چون آیینه‌ای است که هر چیزی در آن انعکاس می‌یابد، با این تفاوت که آیینه، تصویر اشیا را در خود نگه نمی‌دارد ولی ذهن آن‌ها، همه‌ اتفاقات و رفتارها را در خود نگه می‌دارد و سبک زندگی خود را این‌گونه قرار می‌دهند. بنابراین، والدین باید مراقب باشند تا بین گفتار و عمل‌شان تناقض به‌ وجود نیاید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha