• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403052013334
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

رونمایی از کتاب تاریخ عدلیه سیستان و بلوچستان

رونمایی از کتاب تاریخ عدلیه سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان طی مراسمی با حضور رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان، مدیرکل صدا و سیما، معاون فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی رسانه استان از کتاب تاریخ عدلیه سیستان و بلوچستان اثر استاد قاسم سیاسر رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، کتاب تاریخ عدلیه سیستان و بلوچستان مشتمل بر شش فصل و ضمائم، در ۶۷۰ صفحه ، در قطع وزیری است.در این کتاب پیشینه نظام قضایی و شیوه های حل و فصل دعاوی و اختلافات در سیستان و بلوچستان  به طور کلی به دو دوره تقسیم شده است: ۱_دوره طولانی و درازدامنی که از گذشته های بسیار دور آغاز می شود و در سیستان و بلوچستان به طور مشخص تا ۱۴ تیر ۱۳۰۶ش که دادگستری  جدید تاسیس شد، ادامه می یابد. ۲_دوره دوم از ۱۴ تیر ۱۳۰۶ ش تا سال ۱۴۰۰ ش را در بر می گیرد. این دوره را می‌توان به دو مقطع پهلوی و جمهوری اسلامی تقسیم کرد.

فصل های اول و دوم این پژوهش به شیوه ای اجمالی به تبیین رویه ها و روندهای حقوقی حاکم بر سیستان و بلوچستان از گذشته های دور تا تاسیس دادگستری جدید استان در ۱۴ تیر ۱۳۰۶ ش اختصاص یافته است. در این دوره طولانی سیستان از نظر تقسیمات کشوری با بلوچستان وضعیت متفاوتی داشته، از این رو به طور مجزا در فصل اول به سیستان و فصل دوم به بلوچستان پرداخته شده است. در فصل های سوم و چهارم تحولات دادگستری جدید در سیستان و بلوچستان در روزگار پهلوی اول و دوم مورد بررسی قرار گرفته است.

برای نگارش این دو فصل از انبوه اسناد و مدارک موجود در مراکز اسناد به ویژه مدیریت اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان، آرشیو ملی ایران(تهران)، بایگانی راکد دادگستری ،برخی از خاطرات و منابع تاریخی نشر یافته، مصاحبه های آرشیو شفاهی و ... بهره گرفته شده است.

در فصل های پنجم و ششم نیز نظام قضایی استان از اواخر سال ۱۳۵۷ش تا سال ۱۴۰۰ ش با تکیه بر اسناد و مدارک ،مصاحبه های شفاهی و...مورد بررسی قرار گرفته است.

نظر به اهمیت انقلاب شکوهمند اسلامی، تلاش شده به شیوه ای اجمالی تحولات استان در پیوند با نهضت حضرت امام خمینی(ره) از اوایل دهه چهل خورشیدی مورد بررسی قرار گیرد و تغییر روندهای قضایی در ارتباط تنگاتنگ با انقلاب اسلامی تبیین شود.

برخی آگاهی های مرتبط با استان به ویژه اطلاعات مربوط به انقلاب و دفاع مقدس هم در ضمائم کتاب گنجانده شده است. این اثر در چارچوب طرح مستند سازی نقش و عملکرد قوه قضائیه در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت انجام گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha