• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۲:۲۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403052013322
  • خبرنگار : 71661

سیاست آمریکا در منطقه شکست خورده است

سیاست آمریکا در منطقه شکست خورده است
تظاهرات دانشجویان آمریکایی علیه حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی

مقامات وزارت خارجه آمریکا می‌دانند که سیاست این کشور در قبال جنگ غزه و منطقه غرب آسیا شکست خورده و برای منافع واشنگتن و شهروندان آمریکایی مضر است، اما همچنان به پیشبرد این سیاست ادامه می‌دهند.

به گزارش ایسنا، «هاله راریت» و «آنل شلین» ۲ مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که در اعتراض به هم‌دستی واشنگتن با جنایات صهیونیست‌ها در غزه از سمت خود کناره‌گیری کردند، در مقاله‌ای در «فارن پالسی» اظهار کردند که مقامات سیاست خارجه آمریکا از شکست رویکرد خود در منطقه آگاه هستند، اما تغییری در رفتار خود اعمال نمی‌کنند.

به گزارش فارن پالسی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌وضوح در سخنرانی خود در کنگره آمریکا نشان داد که به دنبال جنگ با ایران است. او سپس به اراضی اشغالی بازگشت و با اطمینان از حمایت آمریکا، دستور ترور شهید هنیه در ایران را صادر کرد.

پس از ترور شهید هنیه، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به‌سرعت اظهار داشت که واشنگتن از این عملیات بی‌اطلاع بوده و در آن دخالتی نداشته است. اما با توجه به سطح بالای اشتراک‌گذاری اطلاعات میان آمریکا و رژیم صهیونیستی، بسیاری بر این باورند که آمریکا یا در این عملیات نقش مستقیم داشته و یا دست‌کم آن را تأیید کرده است.

به گزارش رسانه آمریکایی، این تصویر که ایالات متحده در ترور شهید هنیه نقش داشته دست‌کم در غرب آسیا بسیار پررنگ است، زیرا کشورهای منطقه تنها چند روز قبل از شهادت هنیه، شاهد استقبال گرم کنگره ایالات متحده از نتانیاهو و دروغ‌های وی درباره آمار تلفات غیرنظامی جنگ غزه بودند.

در این گزارش آمده است: «صرفاً تصور دخالت ایالات متحده در این ترور نیز موجب تشدید وخامت اوضاع می‌شود. این مسئله به نفع آمریکا نیست و شهروندان ما را در خطر قرار می‌دهد.»

سیاست آمریکا در منطقه شکست خورده است
تظاهرات کشورهای منطقه علیه ترور شهید هنیه

تلاش آشکار برای شکست مذاکرات و چشم‌پوشی آمریکا

همچنین به گزارش فارن پالسی، ترور هنیه در تهران نه‌تنها تلاشی برای کشاندن ایران و آمریکا به جنگ است، بلکه در راستای خواست نتانیاهو برای لغو گفت‌وگوهای آتش‌بس عمل می‌کند؛ زیرا هنیه چهره‌ای بود که در اندیشه‌های مختلف در سازوکار حماس نفوذ داشت و می‌توانست به توافق دست پیدا کند.

نتانیاهو با راهکار ۲ دولتی مخالف بوده و ترجیح می‌دهد منطقه همواره درگیری ناآرامی باشد، زیرا در این وضعیت او می‌تواند به هدف خود برای پاک‌سازی قومی غزه و الحاق کامل کرانه باختری دست یابد. ایالات متحده نیز با این طرح صهیونیست‌ها همراه شده و اجازه می‌دهد ناآرامی در منطقه گسترش یابد.

بر اساس این گزارش، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به‌خوبی از خطراتی که نتانیاهو ایجاد می‌کند آگاه است، اما به جای اتخاذ مواضع محکم و استفاده از ابزارهای دیپلماتیک مانند کاهش حمایت تسلیحاتی برای کنترل تنش‌های فزاینده، عملکرد ضعیفی داشته و چهره‌ای افراطی مانند نتانیاهو اجازه داده آمریکا را در آستانه ورود به جنگی گسترده در منطقه قرار دهد.

سیاست آمریکا در منطقه شکست خورده است
دروغ‌پراکنی نتانیاهو در میان تشویق قانون‌گذاران آمریکایی

همه می‌دانند این سیاست شکست خورده است

ماه‌هاست که کارشناسان وزارت خارجه آمریکا هشدار داده‌اند حمایت بی قید و شرط از رژیم صهیونیستی هم از نظر اخلاقی اشتباه است و هم برخلاف منافع آمریکا در منطقه است. بااین‌وجود، افرادی که در وزارت خارجه با این سیاست مخالف بوده‌اند، به حاشیه رانده شدند و اکنون آمریکا در آستانه ورود به یک درگیری گسترده‌تر است که به نفع مردم این کشور نیست.

از زمانی که رژیم صهیونیستی پس از حمله حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حمله تمام‌عیار خود را آغاز کرد، این پرسش مطرح شده که آیا مقامات آمریکایی به‌طور کامل از آنچه در غزه می‌گذرد، آگاه هستند یا خیر، آن هم با این پیش‌فرض که اگر آن‌ها آگاه بودند، باید رژیم صهیونیستی را مجبور به تغییر رفتار می‌کردند یا دست‌کم حمایت تسلیحاتی خود از این رژیم را قطع می‌کردند. «هاله راریت» می‌گوید به‌عنوان سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه ایالات متحده، از آغاز جنگ غزه تا روزی که از مقام خود کناره‌گیری کرده، تصاویر جنایاتی را که صهیونیست‌ها با استفاده از سلاح‌های آمریکایی علیه غیرنظامیان فلسطینی انجام می‌دهند، برای مقامات آمریکایی ارسال کرده است.

او در اعتراض به سیاست‌های دولت بایدن در قبال غزه، در ماه آوریل از مأموریت خود در کنسولگری آمریکا در دبی استعفا داد. «آنل شلین» نیز به دلایل مشابه در ماه مارس از مقام خود در اداره دموکراسی، حقوق بشر و کار وزارت خارجه آمریکا کناره‌گیری کرد.

سیاست آمریکا در منطقه شکست خورده است
حمله صهیونیست‌ها به مدرسه‌ التابعین در غزه

به گفته این ۲ مقام سابق وزارت خارجه آمریکا، این وزارتخانه تغییرات بنیادین منطقه را که از حمایت بی قید و شرط واشنگتن از تل‌آویو ناشی شده، نادیده می‌گیرد. بسیاری از افراد در دولت آمریکا در واقع از سیاستی حمایت می‌کنند که می‌دانند اشتباه و غیرقانونی است، اما تصمیمی است که از رده‌های بالا ابلاغ شده و مقامات به کارکنان فشار می‌آورند تا به این سیاست‌ها تن دهند، وگرنه با عواقب سنگینی مواجه خواهند شد.

بی‌ثباتی در منطقه و خطر برای نظامیان و دیپلمات‌هایی آمریکایی

به گزارش رسانه آمریکایی، سیاست کنونی ایالات متحده در منطقه خسارات جبران‌ناپذیری به بار آورده و منطقه را در آستانه خشونت گسترده‌ای قرار داده است؛ اما به نظر می‌رسد بایدن، بلینکن، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا و «برت مک‌گورک» هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید باور دارند که آمریکا می‌تواند به سیاست فعلی خود ادامه دهد، بدون اینکه در درازمدت با پیامدهای جدی مواجه شود.

علاوه بر منافع کشورهای منطقه و مردم آمریکا، ایالات متحده با تداوم حمایت‌های خود از رژیم صهیونیستی، امنیت دیپلمات‌ها و پرسنل نظامی آمریکایی در منطقه را نیز به خطر انداخته است. سفارت آمریکا در بغداد ناچار شد به دلیل حملات مرتبط با درگیری‌های غزه، برخی از نیروهای خود را تخلیه کند. پرسنل نظامی آمریکایی در اردن، عراق و سوریه نیز در ماه‌های اخیر هدف چندین حمله قرار گرفته‌اند.

سیاست آمریکا در منطقه شکست خورده است
ویرانی در غزه

همچنین به گزارش فارن پالسی، مقامات اطلاعاتی آمریکایی از جمله «کریستوفر ری» مدیر اف‌بی‌آی و «آوریل هینز» مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده هشدار داده‌اند حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی می‌تواند به گسترش تروریسم در منطقه منجر شود.

علاوه بر این، به اذعان مقامات وزارت خارجه ایالات متحده، تا وقتی ایالات متحده در جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی هم‌دست باشد، واشنگتن نمی‌تواند از حقوق بشر دم بزند. کشورهای آفریقایی و جهان عرب به‌طور فزاینده‌ای از استانداردهای دوگانه ایالات متحده انتقاد می‌کنند و این امر پیشبرد سایر طرح‌های سیاست خارجی آمریکا را تقریباً غیرممکن کرده است. به گزارش فارن پالسی، اسناد داخلی وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد مقامات از مخرب بودن این سیاست‌ها اطلاع دارند، اما همچنان در برابر تغییر رویه مقاومت می‌کنند.

مقامات مستعفی وزارت خارجه ایالات متحده در انتهای این گزارش به «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توصیه کرده‌اند که در صورت پیروزی، به رژیم صهیونیستی هشدار دهد که تل‌آویو در جنگ با حماس و دیگر جنبش‌های مقاومت منطقه از حمایت بی قید و شرط آمریکا برخوردار نخواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha