• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403052013278
  • خبرنگار : 71070

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) اعلام کرد

برگزاری همایش درس‌آموخته‌های کرونا در مهر ماه / آمادگی تولید واکسن «نورا» با سوش‌های جدید کرونا

برگزاری همایش درس‌آموخته‌های کرونا در مهر ماه / آمادگی تولید واکسن «نورا» با سوش‌های جدید کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) ضمن تشریح اقدامات انجام شده جهت تولید واکسن نورا در دوران پاندمی کرونا به عنوان واکسنی کم عارضه و اثرگذاری بالا، در عین حال از برگزاری اولین همایش ملی درس آموخته‌های کرونا در مهر ماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن ابوالقاسمی در نشستی خبری ضمن تبریک روز خبرنگار و اهمیت حرفه خبرنگاری، در تشریح فعالیت‌ها و اقدامات دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) گفت: این دانشگاه مولود انقلاب است و حدود 30 سال از تولد آن می‌گذرد. در دوران دفاع مقدس تعدادی پزشک عمومی و پرستار از بدنه سپاه در جبهه‌های نبرد فعال بودند و با کمک مردم و اساتید توانستیم بهداری دفاع مقدس را شکل دهیم. در آن دوران پیش بینی کردند که نیازهای سپاه و نیروهای مسلح باید از یک دانشگاهی تامین شود و به این ترتیب بود که دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله تشکیل شد و همچنان هم دانشگاه در حال توسعه است.

وی با اشاره به اینکه اساتید این دانشگاه از اساتید بنام و برجسته هستند و مسوولیت‌های مهمی در ساحت‌های مختلف علمی بر عهده دارند، افزود: در این دانشگاه 22 مرکز تحقیقاتی فعال است؛ به طوری که در دوران کرونا و در بحث واکسن، دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله تنها دانشگاهی بود که به ساخت واکسن کرونا ورود کرد و آن را به ثمر رساند.

ابوالقاسمی همچنین درباره استانداردهای دانشگاه بقیة‌الله گفت: تمام استانداردهای وزارت بهداشت حتی با روش‌های سختگیرانه‌تر در این دانشگاه اجرا می‌شود؛ هم استانداردهای وزارت بهداشت و هم مقررات سپاه چه در جذب دانشجو و چه در جذب استاد و چه در تولیدات دانش‌بنیان در این دانشگاه رعایت می‌شود. در تربیت دانشجو نیز دانشجویانی را پذیرش و تربیت می‌کنیم که هم از نظر معنوی و هم از نظر پایبندی به اصول انقلاب اسلامی افراد ویژه‌ای هستند.

وی درباره دوره طرح نیروی انسانی در فارغ‌التحصیلان دانشگاه بقیة‌الله نیز گفت: فارغ‌التحصیلان این دانشگاه باید بخشی از خدمات و طرح خود را در مناطق مرزی، دریایی و ... بگذرانند.

ابوالقاسمی به دوران پاندمی کرونا اشاره کرد و افزود: بیمارستان بقیة‌الله بزرگ‌ترین بیمارستان کشور در زمینه ارایه خدمات به بیماران کرونا بود و تا 100درصد ظرفیت خود را در اختیار کسانی گذاشت که دچار کرونا شده بودند. در این دوران پروژه‌های تحقیقاتی متنوعی نیز اجرا کردیم که از جمله آن می‌توان به پلاسما درمانی اشاره کرد که از دانشگاه ما کلید خورد و بعدها در کشورهای دیگر نیز مورد اجرا گذاشته شد. بعدها نیز داروهای مختلفی به بازار آمد که مرکز مطالعات بالینی داروها نیز در دانشگاه فعال بود و حدود 800 مقاله از دانشگاه بقیة‌الله در ژورنال‌های معتبر خارجی چاپ شد.

وی به ورود دانشگاه بقیة‌الله به ساخت واکسن کرونا (واکسن نورا) نیز اشاره کرد و گفت: حدود یک میلیون نفر از آحاد جامعه از این واکسن استفاده کردند؛ واکسنی که نسبت به واکسن‌های دیگر کم عارضه و بی‌عارضه و کاملا موثر بود. در زمینه تولید دستگاه‌های اکسیژن ساز نیز با پیش بینی که در دانشگاه صورت گرفته بود، فعالیت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان توانست جایگاه خود را پیدا کند و در این زمینه مثمر ثمر باشد.

ابوالقاسمی به حدود 300 شهید مدافع سلامت در دوران کرونا و همچنین تجربیات دوران پاندمی اشاره کرد و افزود: لازم است از ظرفیتی که در کشور در آن دوران ایجاد شد، چه از کادر بهداشت و درمان و چه برپایی بیمارستان‌های صحرایی و ... تجربیات به دست آمده، ثبت شود و به اطلاع نسل جدید رسانده شود. شاید سوال بزرگ باقی‌مانده از دوران کرونا آن باشد که آیا مدارس باید تعطیل می‌شد یا خیر؟ فاصله‌گذاری اجتماعی لازم بود یا خیر؟ و چندین و چند سوال دیگر و اقداماتی که در آن دوران انجام شد. مجموعه تصمیماتی که در آن دوران گرفته شد باید مطالعه شود و با مقایسه با تجربیات سایر کشورهای دنیا، نهایتا به این نتیجه برسیم که آیا این اقدامات درست بوده یا خیر؟ و در اپیدمی‌های احتمالی آینده چطور باید پیشگیری و عمل کرد؟

وی به برگزاری اولین همایش ملی درس آموخته‌های  کرونا که 5 و 6 مهرماه در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد، اشاره کرد و گفت: انتظار آن است که مسوولان وقت در دوران پاندمی کرونا، در این همایش برنامه‌های آن زمان را در معرض گفتگو قرار دهند.

ابوالقاسمی در پاسخ به سوال ایسنا درباره واکسن نورا گفت: هدف آن بود که واکسنی خوب و بدون عارضه ساخت و تولید شود و به دلیل سختگیری‌هایی که در ساخت واکسن می‌شود، زمان زیادی را شامل شد تا واکسن آماده شود. در شرایط عادی حدود 8 تا 10 سال زمان برای ساخت یک واکسن زمان لازم است. اما در شرایط اضطرار کرونا جهان ثابت کرد که می‌توان طی یک تا دو سال واکسن آماده کرد. درباره صادرات واکسن‌ها نیز باید گفت که برای این امر لازم است واکسن در کشور مقصد ثبت شود؛ بنابراین مشخص است در شرایط اورژانس معمولا کشورهایی موفق به ثبت می‌شوند که سوابق بالایی در این عرصه داشته باشند.

وی با اشاره به کم عارضه بودن و اثرگذاری بالای واکسن نورا، افزود: به وزارت بهداشت اعلام آمادگی کرده‌ایم که اگر قرار است واکسیناسیون کرونا تکرار شود، بهترین واکسن، واکسن نورا است؛ واکسنی که نوترکیب است و اثرگذاری خوبی دارد. در مجموع با هر سوشی که اعلام کنند، آمادگی تولید واکسن را داریم و این امکان برای محققان ما فراهم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله با بیان اینکه 50 درصد مراجعان بیمارستان بقیة‌الله در دوران کرونا مراجعان عادی و 50 درصد نیز از نیروهای مسلح بودند، در عین حال گفت: به نظر می‌رسد لازم است بیمارستان بقیة‌الله شماره 2 و 3 نیز ساخته شود؛ چراکه اقبال از خدمات این بیمارستان بسیار زیاد است. در همین راستا در برنامه داریم که بیمارستان بقیة‌الله شماره 2 را به صورت مگاهاسپیتال داشته باشیم؛ مطالعات آن در یکی دو سال گذشته انجام شده و نیاز ضروری است.

وی همچنین گفت: بیمارستان بقیة‌الله در ارزیابی جدید وزارت بهداشت موفق به اخذ درجه یک عالی شد.

ابوالقاسمی همچنین به خدمات این دانشگاه در راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: همه ساله دانشگاه با ظرفیت بالایی در مراسم اربعین شرکت می‌کند و هم اساتید و هم دانشجویان داوطلب حضور در این مراسم هستند. در این راستا نیز با هلال احمر مذاکرات لازم صورت گرفته است و حدود 700 نفر از کادر پزشکی و پرستاری دانشگاه بقیة‌الله در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند.

وی همچنین در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شیوع بیماری سرخک در عراق و هشدار وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون زائران کمتر از 15 سال اربعین، نسبت به تبلیغات افراد ضد واکسن و تبعات آن هشدار داد.

در ادامه این نشست دکتر فرنوش - دبیر اجرایی اولین همایش ملی درس آموخته‌های کرونا نیز گفت: در کنار موضوعات علمی این همایش، جشنواره‌ای نیز جهت ارایه آثار فرهنگی و هنری نیز برگزار می‌شود. اقدامات مربوط به برگزاری این همایش از سال 1402 کلید خورد و این همایش به تمام ابعاد کرونا اعم از سلامت، سیاست، فرهنگ، اقتصاد و عوامل اجتماعی و ... نیز خواهد پرداخت.

وی گفت: تاکنون بیش از 400 مقابله به این دبیرخانه این همایش ارسال و 700 نفر نیز ثبت‌نام کرده‌اند.

دکتر ایمانی فولادی - معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) نیز درباره گروه هدف این همایش گفت: همه متخصصان و پزشکان فعال در حوزه کرونا از جمله متخصصان داخلی، اطفال، گوارش، عفونی، آزمایشگاه، رشته‌های علوم پایه و ... گروه هدف این همایش هستند و 10 امتیاز بازآموزی نیز برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha