• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403052012908
  • خبرنگار : 50455

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم:

۱۱۳ نفر بر اثر سوانح رانندگی در قم جان خود را از دست دادند

۱۱۳ نفر بر اثر سوانح رانندگی در قم جان خود را از دست دادند

ایسنا/قم بیشترین علل تصادفات با فراوانی ۳۹ درصد عدم توجه به جلو به دلیل استفاده از تلفن همراه حین رانندگی است و به گفته‌ی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان سال گذشته ۱۱۳ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در شهر قم جان خود را از دست دادند.

سرهنگ غلامرضا صدفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال گذشته ۱۱۳ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در شهر قم جان خود را از دست دادند، همچنین ۹ هزار و ۳۱۸ نفر مجروح شدند و حدود ۵۳ هزار فقره تصادف منجر به خسارت داشتیم؛ اگر چه نسبت به سال ۱۴۰۱ تصادفات مهار شده اما این آمار نیز بسیار نگران کننده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم ادامه داد: بیشترین علل تصادفات با فراوانی ۳۹ درصد عدم توجه به جلو به دلیل استفاده از تلفن همراه حین رانندگی است؛ طی سالیان گذشته با رصد تصادفات همواره عدم توجه به جلو در صدر علل تصادفات رانندگی قرار دارد.

وی اضافه کرد: کشته‌های تصافات رانندگی سال گذشته شامل؛ ۴۳ عابر پیاده، ۴۸ نفر موتورسوار، ۱۸ نفر راننده یا سرنشین خودرو و ۴ نفر دوچرخه سوار بودند.

صدفی با بیان اینکه عمده تصادفات(حدود ۸۰ درصد) مربوط به دو گروه عابرین پیاده و موتورسیکلت سواران است، اظهار کرد: عمده آسیب به موتورسواران در حوادث رانندگی به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی به سر و صورت بوده که منجر به فوت می‌شود.

وی عنوان کرد: تحلیل تصادف عابرین نشان می‌دهد دو گروه سالمندان ۶۰ سال به بالا و کودکان بیشتر در معرض خطر هستند، لذا باید این مسئله مورد توجه خانواده‌ها قرار بگیرد که این دو گروه نیازمند مراقبت و توجه بیشتری هستند.

صدفی با اشاره به اینکه بلوار غدیر طی سال‌های اخیر در رأس نقاط حادثه خیز شهر قم قرار داشت، افزود: با اقدامات فنی و مصوبات شورای ترافیک و پیگیری‌های پلیس راهنمایی و رانندگی این حوادث کنترل شد؛ لذا در قدم با ایجاد سرعت گیرها تا حدود زیادی تصادفات مهار شد.

وی یکی از مهم‌ترین علل تصادفات در بلوار غدیر را سرعت غیر مجاز دانست و گفت: با تعامل شهرداری تعداد ۴ دوربین در مسیر رفت و ۴ دوربین در مسیر برگشت در بلوار غدیر نصب شد لذا سرعت در این بلوار تا حدود بسیار زیادی مهار شده است.

صدفی گفت: رانندگانی که سرعت مجاز را رعایت نمی‌کنند توسط سامانه‌های هوشمند شناسایی و احضار می‌شوند و تحت آموزش قرار می‌گیرند؛ لذا هم از طریق اعمال قانون و هم آموزش به رانندگان پر خطر توانستیم بلوار غدیر را که تقریباً در یک سال ۲۴ کشته داشت به یک نفر برسانیم.

 وی بیان کرد: شهرداری در حوزه نصب دوربین‌ها تعامل خوبی با ما داشته است اما همچنان معابری مانند؛ بلوار شهید سلیمانی، بلوار عماریاسر، بلوار ۱۵ خرداد، بلوار کبیری، بلوار امام صادق(ع)، بلوار پیامبر اعظم در صدر نقاط حادثه خیز قرار دارند، هر چند اقداماتی صورت گرفته است اما کافی نبوده و امیدواریم در آینده نزدیک با نصب و بهره برداری دوربین‌ها حوادث رانندگی در این معابر نیز کاهش پیدا کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم، تاکید کرد: آشکارسازی نقاط حادثه خیز، نصب تابلوها و علائم ترافیکی و ال ای دی چشمک زن و فعال سازی دوربین‌ها در معابر یاد شده در دستور کار قرار گرفته است.

صدفی یادآور شد: بیشترین ساعات تصادفات معمولاً در شب به علت کمبود دید و روشنایی رخ می‌دهد؛ لذا پیگیر این مسئله هستیم که روشنایی کامل را در معابر حادثه خیز شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: سال گذشته سهم تقصیر ۴۸ سازمان در حوادث ترافیکی به آن‌ها اختصاص داده شد؛ در برابر ایمنی و جان مردم با هیچ سازمانی مماشات نداریم و لذا سازمان‌ها موظف هستند نسبت به اصلاح نقاط حادثه خیز اقدام کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم، اضافه کرد: در حوزه صدور گواهینامه رانندگی سال گذشته خدمات خوبی به مردم ارائه شد حدود ۱۱۰ هزار جلد گواهینامه صادر و تحویل داده شد؛ همچنین در حوزه رسیدگی به شکایات حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ خدمت به مردم ارائه کردیم.

صدفی با بیان اینکه در حوزه شماره گذاری و خدمات خودرویی سال گذشته حدود ۴۹۰ هزار خدمت ارائه کردیم، افزود: در خصوص برخورد با تخلفات رانندگی بیش از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار قبض جریمه برای رانندگان متخلف صادر شد و تقریبا ۵ هزار خودرو در پارکینگ‌ها متوقف شد.

وی ادامه داد: سال گذشته تقریبا ۲۴ هزار ترخیص وسیله نقلیه از پارکینگ‌های سطح شهر قم داشتیم که نشان می‌دهد پلیس راهنمایی و رانندگی یک نهاد مردمی است که روزانه خدمات زیادی در حوزه‌های ترافیک و شماره‌گذاری و صدور گواهینامه به مردم ارائه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha