• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403052012892
  • خبرنگار : 50622

یک فعال حوزه آموزش:

محتوای کتاب‌های درسی برای نسل فعلی جذاب نیست

محتوای کتاب‌های درسی برای نسل فعلی جذاب نیست

ایسنا/البرز یک فعال حوزه آموزش گفت: آموزش تبدیل به یک کالا شده و کسانی امکان خریداری این کالا را دارند که توان پرداخت هزینه‌های آن را داشته باشند.

حیدر سمیرکرم در گفت و گو با ایسنا درباره کاهش معدل و افت تحصیلی دانش آموزان گفت: عدم ارتباط متون درسی با واقعیت‌های زندگی دانش‌آموزان یکی از دلایل بی‌انگیزگی و افت کیفیت آموزشی است. این اعتقاد در خانواده‌ها وجود دارد که محتوای درسی غیرکاربردی است و با تغییرات نسل امروز هماهنگی ندارد. از طرف دیگر تغییر شرایط اقتصادی و دشواری تامین هزینه‌های تحصیلی برای بسیاری از خانواده‌های دهک پایین باعث شده که درس خواندن برای بسیاری از دانش آموزان بالاخص دانش آموزان پسر عملا به یک چالش تبدیل شود، به طوری که این دانش آموزان آینده‌ای را به واسطه ادامه تحصیل برای خود تصور نمی‌کنند و اگر موفق به اخذ مدرک تحصیلی شوند و یا اینکه بتوانند وارد دانشگاه شوند، این تفکر را دارند که سرانجام تمام این تلاش‌ها چیزی جز گذران عمر را در پی نخواهد داشت و آنچه می‌آموزند به درد آنها نمی‌خورد. این موارد باعث شده شاهد کاهش معدل و افت تحصیلی باشیم.

سمیر کرم ادامه داد: البته در سال‌های تحصیلی گذشته چون با همه‌گیری کرونا روبرو شدیم این موضوع باعث شد که تمام کلاس‌ها و آموزش‌ها به صورت مجازی برگزار شده و دانش آموزان از فرصت آموزش حضوری محروم شوند. به این ترتیب سال ۱۴۰۰ در زمانی که امتحانات ترم اول و آزمون‌ها حضوری شد، شاهد افت دانش آموزان از لحاظ آموزشی بودیم. همچنین در دو سال اخیر با حضوری شدن آموزش‌ها سطح کیفی و سوالات استاندارد شده و آموزش به سمت و سویی می‌رود که نمرات حقیقی‌تر و واقعی‌تر باشد. از طرفی چون دانش آموزان با پایه ضعیف به پایه‌های بالاتر آمده‌اند، به همین علت هم شاهد افت معدل و کیفیت آموزشی بوده‌ایم.

وی در مورد اینکه آیا نوع و ساختار سیستم آموزشی در این افت معدل تاثیر داشته یا خیر، گفت: این یک موضوع دوجانبه است و نمی‌توان آن را فقط به سیستم آموزشی تعمیم داد. اگر مدارس تیزهوشان، غیرانتفاعی و مدارس خاص را بررسی کنیم، شاهد بی‌علاقگی بین دانش آموزان این مدارس هم خواهیم بود. یک قسمت بعد اجتماعی است، در جامعه ما عملا در مورد درس خواندن و اثر آن یک نگاه منفی شکل گرفته است. دوم اینکه از سنوات گذشته تاکنون کیفیت آموزش هم به گونه‌ای تحت تاثیر شرایط اقتصادی قرار گرفت.

مدیر عامل مجمع خیرین حامی کودکان بازمانده از تحصیل بیان کرد: امروزه با افزایش هزینه‌ها، آموزش خواسته یا ناخواسته تبدیل به یک کالا شده و کسانی امکان خریداری این کالا را دارند که توان پرداخت هزینه‌های آن را داشته باشند. در یک مدرسه دولتی که با ظرفیت بالایی از دانش آموز مواجه است، همین که معلم بتواند رئوس مطالب را آموزش داده و کلاس را کنترل کند، خیلی کار بزرگی کرده است. از طرف دیگر از سال‌های گذشته شاهد کاهش تعداد آموزگاران و معلمان هستیم، به طوری که موضوع نیروی آموزشی ساختار آموزش و پرورش را در چند سال اخیر دچار چالش کرده است. چرا که تا نیروی جدیدی بخواهد جایگزین شود و بتواند تجربه کسب کند، زمانی را صرف خواهد کرد و این موارد خواهی نخواهی تاثیر گذار هستند.

وی درباره اینکه آیا افت تحصیلی در رغبت و افزایش ورود دانش آموزان به رشته‌های نظری و فنی تاثیرگذار بوده، ادامه داد: اگر بخواهیم در بخش نظری نگاه کنیم، اصولاً رشته‌های علوم انسانی بنا بر دلایلی که یک بخش آن ناشی از دلایل فرهنگی جامعه ما است متاسفانه مورد بی مهری و ظلم واقع شده و مغفول مانده است. متاسفانه این تصور وجود داشته و دارد که دانش آموزانی که در رشته‌های مختلف نمی‌توانند وارد شوند به رشته علوم انسانی روی می آورند. در این سال‌ها در بخش علوم تجربی شاهد استقبال دانش آموزان بوده‌ایم. یعنی بالاترین درصد درخواست هم به رشته علوم تجربی مربوط است. اصولا رشته ریاضی به نسبت تعداد دانش آموزان در سطح دانشگاه وضعیت بهتری دارد و شاید در آینده استقبال از رشته‌های ریاضی بهتر شود. بنابراین مجموعه این عوامل دست به دست هم داده تا بتواند بر کاهش معدل تاثیر بگذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha