• جمعه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403051912469
  • خبرنگار : 71658

تغییرات اقلیمی، عامل آتش‌سوزی‌های جنگلی در بزرگترین تالاب گرمسیری جهان در برزیل

تغییرات اقلیمی، عامل آتش‌سوزی‌های جنگلی در بزرگترین تالاب گرمسیری جهان در برزیل
عکس: رویترز

داده‌های یک مطالعه نشان می‌دهد آتش سوزی‌های ویرانگری که در ماه ژوئن بزرگترین تالاب گرمسیری جهان در برزیل را تحت تاثیر قرار داد، به دلیل اختلالات آب و هوایی ناشی از فعالیت های انسانی حداقل چهار برابر بیشتر و ۴۰ درصد شدیدتر بود.

به گزارش ایسنا، اکنون اجساد سوخته شده میمون‌ها و مارها پس از آتش‌سوزی که ۴۴۰ هزار هکتار را سوزاند و تصور می‌شود میلیون‌ها حیوان و تعداد بی‌شماری گیاه، حشرات و قارچ‌ها را از بین برده، باقی مانده است.

میزان تخریب بیش از ۷۰ درصد از رکورد قبلی ژوئن گذشته است. این ژوئن خشک ترین و گرم ترین ژوئن در «پانتانال» برزیل از زمان شروع مشاهدات بود.

به گفته یک تیم بین المللی از دانشمندان در World Weather Attribution، انتظار می رود چنین شرایطی هر ۳۵ سال یک بار در سطح فعلی ۱.۲ درجه سانتیگراد گرمایش جهانی بالاتر از سطوح پیش از صنعتی شدن رخ دهد. آن‌ها گفتند اگر انسان‌ها با سوزاندن درختان، گاز، نفت و زغال سنگ، آب و هوا را بی ثبات نمی کردند، چنین آب و هوای گرم و آتش سوزی بسیار نادرتر بود.

به گزارش روزنامه گاردین، این تحلیل نشان داد که باد، گرما و خشکی که زمانی غیرمعمول بود، شرایط آب و هوایی برای بروز آتش سوزی را ۴۰ درصد شدیدتر و چهار تا پنج برابر محتمل‌تر کرد.

در همین حال به گفته کارشناسان، به نظر نمی رسد الگوی آب و هوایی «ال نینو» که قبل از ماه ژوئن پایان یافته بود، سهم قابل توجهی در این زمینه داشته باشد.

میزان گرم شدن زمین در طولانی‌ مدت اکنون در مقایسه با دوران پیشاصنعتی زمین، پیش از انقلاب صنعتی و دورانی که بشر هنوز استفاده از سوخت‌ های فسیلی را شروع نکرده بود، حدود ۱.۱ تا ۱.۲ درجه سانتیگراد است.

هرچند جهان با وجود همه تلاش‌ها برای مهار گازهای گلخانه‌ای در مسیر رسیدن به میزان افزایش دمای حدود ۲.۵ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۱۰۰ است. سازمان ملل اعلام کرده است که حفظ حد ۱.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش دما به سرعت در حال ناممکن شدن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha