• پنجشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403051812335
  • خبرنگار : 71935

وزیر اول پیشین اسکاتلند: اسلام‌ستیزی در انگلیس عادی‌ شده است

وزیر اول پیشین اسکاتلند: اسلام‌ستیزی در انگلیس عادی‌ شده است

وزیر اول پیشین اسکاتلند به شورش‌های اخیر در انگلیس پرداخت و گفت این مسئله، می‌تواند او و خانواده‌اش را وادار به خروج از بریتانیا کند.

به گزارش ایسنا، «حمزه یوسف» وزیر اول پیشین اسکاتلند و اولین رهبر مسلمان یک کشور غربی به ناآرامی‌ها اخیر در انگلیس پرداخت و گفت که با توجه به اسلام‌هراسی فزاینده در انگلیس، او و خانواده‌اش ممکن است از ترس شورش‌های راست افراطی، مجبور به ترک انگلیس شوند.

در حالی که اسکاتلند هنوز تحت تأثیر شورش‌های فزاینده در سراسر «انگلیس» و «ایرلند شمالی» قرار نگرفته است، یوسف هدف قرار گرفته شدن گروه‌های اقلیت را «وحشتناک» توصیف کرد و گفت که او و سایر شهروندان وابسته به گروه‌های اقلیت‌ احساس می‌کنند که «احساس تعلق آن‌ها به کشور زیر سوال رفته است.»

هفته گذشته یک پسر ۱۷ ساله به نام «اکسل روداکوبانا» متولد کاردیف، پرجمعیت‌ترین شهر ولز که والدینش روآندایی هستند، با چاقو به یک مدرسه تابستانی کودکان در ساوت‌پورت انگلیس حمله کرد و در جریان این اقدام خشونت‌آمیز سه دختر خردسال جان باختند و چند کودک و ۲ بزرگسال نیز زخمی شدند.

به‌رغم آنکه این نوجوان ۱۷ ساله مسلمان نیست،  در بریتانیا به‌ دنیا آمده و مقام‌های پلیس هم‌چنین اعلام کرده‌اند که این حمله «تروریستی» تلقی نشده زیرا مهاجم مذکور همدستی نداشته است. از طرف دیگر، پلیس اعلام کرده که این نوجوان هیچ ارتباطی با مسلمانان ندارد اما برخی معترضان از فضای ایجاد شده سوءاستفاده کرده‌اند و علاوه بر شعارهای مهاجرستیز، شعارهای ضداسلامی نیز سر دادند.

بدین ترتیب، تنش‌ها بین مهاجران مسلمان بریتانیایی و افراد بومی در شمال انگلیس بالا گرفته است و چندین شهر بریتانیا از جمله لندن، هارتل‌پول و منچستر به صحنه اعتراضات و درگیری میان معترضان مهاجرستیز و پلیس این کشور بدل شده است.

یوسف در مصاحبه با تلگراف افزود: «من به اندازه آن‌ها اسکاتلندی هستم. در اسکاتلند به دنیا آمده‌ام، در اسکاتلند بزرگ شدم، در اسکاتلند تحصیل کردم، به تازگی فرزند سوم من در اسکاتلند به دنیا آمد. من کمی بیش از یک سال رهبر دولت اسکاتلند بودم. حقیقت ماجرا این است که نمی‌دانم آینده من، همسرم و سه فرزندم اینجا در اسکاتلند یا انگلیس، یا در اروپا و غرب رقم خواهد خورد یا خیر. مدتی است که نگران افزایش اسلام هراسی هستم.»

یوسف در خانواده‌ای از مهاجران پاکستانی در گلاسکو زاده شده. پدر او اصالتاً اهل پاکستان است که در دهه ۱۹۶۰ به اسکاتلند مهاجرت کرد. مادر حمزه یوسف از یک خانواده با تبار شبه‌قاره هند در کنیاست. 

حمزه یوسف، نخستین رهبر مسلمان یکی از احزاب عمده انگلیس و جوانترین وزیر اول اسکاتلند بود. او پیش از این در کابینه «نیکولا استرجن» به عنوان وزیر دادگستری از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ و سپس به عنوان وزیر بهداشت از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ عضویت داشت. او از سال ۲۰۱۶ عضو پارلمان اسکاتلند (MSP) برای حوزه انتخابیه «گلاسکو پولوک» بوده و پیش از آن نیز از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ نماینده منطقه «گلاسکو» بوده است.

او گفت که لفاظی‌های اسلام ستیزانه و مهاجرستیزانه در انگلیس «عادی‌سازی» شده و اکنون «به وحشتناک‌ترین و خشن‌ترین شکل ممکن بروز کرده است.»

یوسف در ادامه افزود: «در دوران کودکی ام، پدرم برای خانواده شناسنامه پاکستانی دریافت کرد. به باور او، روزی ممکن بود مجبور شوند اسکاتلند را ترک کنند. در آن دوران، نگرانی های پدرم را مضحک می‌دانستم، اما اکنون من هم به همین موضوع فکر می‌کنم. اسلام هراسی در سیاست ما نهادینه شده است.»

یوسف از «نایجل فراژ» رهبر اصلاحات انگلیس، «لی اندرسون» نماینده اصلاح‌طلب و یک «وزیر کشور سابق» را به عنوان سه فردی که با اظهارات خود به نژادپرستی و اسلام‌ستیزی در انگلیس دامن زده‌اند، نام برد.

او همچنین در اظهاراتی، «کر استارمر» نخست‌وزیر جدید انگلیس را برای مقابله با شورش‌های راست افراطی ستود.

اما، اخیرا دولت انگلیس اعلام کرده است که شورش‌های روزهای اخیر پاسخی متناسب به نگرانی‌های مربوط به مهاجرت نبوده، بلکه خشونت‌هایی است که توسط اغتشاشگران راست افراطی و حمایت هولیگان‌های فوتبال و جوانان انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha