• پنجشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۱۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403051812317
  • خبرنگار : 71935

«آینده دموکراسی در آمریکا»؛ نگرانی اصلی دو سوم آمریکایی‌ها

«آینده دموکراسی در آمریکا»؛ نگرانی اصلی دو سوم آمریکایی‌ها

طبق یک نظرسنجی، دغدغه اصلی دو سوم جامعه آمریکا، وضعیت دموکراسی و عواقب نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور، روی آینده دموکراسی در آمریکا است.

به گزارش ایسنا، بر اساس نظرسنجی برگزار شده توسط مرکز تحقیقات «آسوشیتدپرس - نورک» که روز پنجشنبه منتشر شد، بیش از دو سوم آمریکایی‌ها نگران وضعیت دموکراسی در بحبوحه انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی این کشور هستند.

طبق این نظرسنجی، ۵۹ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که «دموکراسی در ایالات متحده بسته به اینکه چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ پیروز می شود، ممکن است در خطر باشد» و ۱۸ درصد گفتند که «در حال حاضر دموکراسی آمریکایی به حدی درهم شکسته است که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، روی آن تاثیری نخواهد داشت.»

در نظرسنجی برگزار شده توسط آسوشیتدپرس- نورک، در مقایسه با جمهوری‌خواهان، دموکرات‌های بیشتری نگران نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تأثیرات آن روی دموکراسی در آمریکا داشتند. بطوریکه ۶۷ درصد دموکرات‌ها در مقابل ۵۸ درصد جمهوری‌خواهان، گفتند که «دموکراسی آمریکا در خطر است و نتیجه انتخابات روی آن موثر خواهد بود.»

از طرفی، خبرگزاری آسوشیتدپرس، ضمن نشر این نظرسنجی، با مصاحبه میدانی با شهروندان آمریکایی در دو طرف حزب سیاسی این کشور، گزارشی تهیه کرده است.

یک شهروند دموکرات ۶۷ ساله به این خبرگزاری آمریکایی گفت که «پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، دموکراسی کشور (آمریکا) را در خطر جدی‌ای قرار خواهد داد. این اظهارات، ترامپ را به پادشاه و یا دیکتاتوری خودکامه نزدیک کرده است و وی، از کنترل خارج شده است.»

اما، شهروندان جمهوری‌خواه و حامی ترامپ نیز، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و «کامالا هریس»، معاون رئیس‌جمهور و نامزد اصلی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را به دیدگاه‌های مشابه متهم کرده‌اند. بطوریکه یک شهروند جمهوری‌خواهبه آسوشیتدپرس گفت: «دولت جو بایدن و کامالا هریس، از قدرت اجرایی خود سوءاستفاده کرده‌اند. بایدن به دنبال حذف وام دانشجویی است. وی همچنین از اف بی آی برای حذف رقبای سیاسی خود استفاده کرده است.»

اظهارات این فرد درحالی مطرح می‌شود که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۲، درحالی که برای ورود در رقابت‌های انتخاباتی آماده می‌شد، در اظهاراتی گفت که در صورت بازگشت خود به کاخ سفید، از اف بی آی و وزارت دادگستری آمریکا برای تعقیب رقبای سیاسی خود استفاده خواهد کرد.

بطور کلی، یکی از نتایج بدست آمده از نظرسنجی آسوشیتدپرس- نورک، این است که هر دو طیف سیاسی آمریکا، طرف مقابل را تهدیدی جدی علیه دموکراسی این کشور می‌دانند.

هریس و ترامپ نیز هر دو از این مسئله آگاه‌اند. بطوریکه، ترامپ پس از جان سالم به در بردن از یک سوء قصد در ماه گذشته گفت که «من برای دموکراسی گلوله خوردم.»، وی همچنین خود را بعنوان «مدافع ارزش‌های آمریکایی» و بایدن و هریس را بعنوان «افرادی ویران کننده»، معرفی می‌کند.

هریس نیز در روزهای اول کارزار انتخاباتی خود، بیشتر بر مفهوم "آزادی" تمرکز کرده است. به گفته هریس، انتخاب مجدد ترامپ می‌تواند منجر به «از دست رفتن آزادی رای، آزادی در امان ماندن از خشونت با اسلحه و آزادی زنان برای تصمیم گیری درباره سلامت و بدن خود شود».

این نظرسنجی با شرکت ۱۱۴۳ بزرگسال در ۲۵ تا ۲۹ ژوئیه انجام شده و طبق گزارش آسوشیتدپرس، دارای حد خطای مثبت یا منفی ۴.۱ درصد است.

پیشتازی هریس در نظرسنجی‌ها و نگرانی فزاینده ترامپ

«آینده دموکراسی در آمریکا»؛ نگرانی اصلی دو سوم آمریکایی‌ها

از طرفی، محبوبیت فزاینده هریس در بین رای دهندگان آمریکایی، به یکی از نگرانی‌های فزاینده ترامپ انجامیده است.

اخیرا، یکی از افراد نزدیک به ترامپ، به روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به نقل از ترامپ گفت: «بی‌انصافی است که او [بایدن] را شکست دادم و اکنون باید هریس را هم شکست دهم.»

اوایل هفته، نظرسنجی مورنینگ‌کانسالت نشان داد که هریس برتری خود را نسبت به نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا به چهار درصد افزایش داده و بیشترین برتری را در میان نامزدهای دموکرات نسبت به ترامپ در نزدیک به یک سال گذشته به دست آورده است.

در ماه ژوئیه، بایدن کناره‌گیری خود را از رقابت‌های ریاست‌جمهوری اعلام کرد و از هریس به عنوان نامزد حزب دموکرات برای ریاست‌جمهوری آمریکا حمایت کرد. در همان زمان، ترامپ نامزدی حزب جمهوری‌خواه را تضمین کرد و سناتور جیمز دیوید ونس را به عنوان معاون خود انتخاب کرد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است پنجم نوامبر برگزار شود.

طبق تازه‌ترین نظرسنجی‌های صورت گرفته، کامالا هریس با اختلافی ۳ الی ۴ درصدی در انتخابات پیشتاز است. بطوریکه در همه پرسی امروز «ان پی آر» و «پی بی اس نیوز»،  هریس با کسب ۵۱ درصد آرا با اختلافی سه درصدی از ترامپ جلوتر است و طبق گزارش ان پی آر، این آمار در مقایسه با روزهای اولیه آغاز به کار کارزار انتخاباتی هریس چهار درصد رشد پیدا کرده است و طبق نمودار منتشر شده از سوی این شبکه خبری نیز، هریس با شیب صعودی تندتری درحال پیشی گرفتن از ترامپ است.

بطوریکه به باور ان پی آر، در صورت برگزاری فوری انتخابات آمریکا، هریس در انتخابات پیروز می‌شد.

پیشتازی فزاینده هریس در نظرسنجی‌ها نیز به سوژه شبکه خبری نیوزویک تبدیل شده است. این شبکه با بررسی پیشتازی هریس در گزارشی نوشت: «برای ماه‌های متعدد، ترامپ در مقابل بایدن پیروزمند بود و در اکثرنظرسنجی‌ها پیشتاز بود اما با خروج بایدن از رقابت‌ها و حمایت بایدن و حزب دموکرات از هریس، اشتیاق و حمایت فزاینده رای‌دهندگان جوان که پیشتر علاقه‌ای به مشارکت در انتخابات نداشتند، باعث شده تا معاون رئیس‌جمهور از ترامپ پیشی بگیرد و او در همه نظرسنجی‌ها، به‌طور متوسط ۲ الی سه درصد از رقیب جمهوری‌خواه خود جلوتر است.»

اما همان‌طور که تحلیلگر نیوزویک در گزارش‌ خود نوشته است،  با وجود از بین رفتن پیشتازی ترامپ در نظرسنجی‌ها، اعلام پیروزی هریس بسیار زود است و ممکن است در سه ماه باقی‌مانده تا روز رای‌گیری در پنجم نوامبر (۱۵ آبان ۱۴۰۳)، حزب جمهوری‌خواه نحوه مبارزه خود را تغییر دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha