• پنجشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403051812290
  • خبرنگار : 50444

«اخلاق‌مداری» کسبه در خراسان شمالی و کمترین میزان «کم‌فروشی» در کشور

«اخلاق‌مداری» کسبه در خراسان شمالی و کمترین میزان «کم‌فروشی» در کشور

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل استاندارد خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی یکی از استان‌هایی است که کسبه آن کمترین کم فروشی را در کشور دارند و این نشان از حاکم بودن اخلاق مداری است.

محمد خوران با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا به مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد: با اجرای طرح پایش کمی پیش بسته بندی فرآورده‌ها، کالاهای مورد استفاده عموم، به ویژه کالاهای اساسی با هدف رعایت حقوق مردم تحت نظارت قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: رعایت دقیق کمیت محصولات بسته‌بندی، مهمترین مزیت این طرح بوده و طی آن، نمونه‌برداری فرآورده‌های غذایی و بهداشتی از سطح واحدهای تولیدی و مراکز عرضه انجام و از نظر کمیت پایش می‌شوند.

وی افزود: در سال نخست اجرای این طرح در کشور مشخص شد که ۴۱ درصد از محصولات بررسی شده کم فروشی داشتند اما سهم استان از آن مقدار صرفا ۱۹ درصد بود.

مدیرکل استاندارد خراسان شمالی ادامه داد: با گذشت بیش از یک سال از اجرای این طرح، میزان کم فروشی در بازار محصولات تولیدی کاهش پیدا کرد و در کشور به ۱۲ درصد و در استان به ۶ درصد رسیده است. 

وی اعداد به دست آمده از این طرح در کشور را یک فرهنگ دانست و تاکید کرد: این موضوع نشان دهنده این است که مردم و کسبه خراسان شمالی به رغم اینکه به لحاظ اقتصادی در رتبه‌های پایین کشوری قرار دارند اما اخلاق‌مدارانه‌تر رفتار کرده و قانون را رعایت و بسیاری از آن‌ها از کم‌فروشی خودداری می‌کنند.

خوران در ادامه به بازرسی‌های انجام شده توسط بازرسان اداره کل استاندارد استان از سطح بازار اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۴۶۰۰ مورد بازرسی از سطح بازار در استان انجام شد. 

به گفته وی طی امسال نیز تاکنون ۲۵۰۰ مورد بازرسی از بازار استان انجام شده است که در آن‌ها ۳۵۰ قلم کالا که مشمول استاندارد اجباری بودند، به دلیل نداشتن یا جعل علامت استاندارد ایران شناسایی شده و تحت پیگیری قرار گرفتند.

«اخلاق‌مداری» کسبه در خراسان شمالی و کمترین میزان «کم‌فروشی» در کشور

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha