• چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۳:۲۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403051711880
  • خبرنگار : 50040

در نشست شورای شهرستان رشت مطرح شد؛

از بیمه اجباری زراعت برنج تا کاهش نیروی انسانی در شالیزارها

از بیمه اجباری زراعت برنج تا کاهش نیروی انسانی در شالیزارها

ایسنا/گیلان رئیس شورای شهرستان رشت گفت: باید عوامل عدم موفقیت بیمه کشاورزی احصا شود تا کشاورزان رغبت بیشتری برای بیمه محصولات خودشان داشته باشند.

مجید عزیزی عصر امروز، ۱۷ مردادماه در بیست و نهمین جلسه شورای شهرستان رشت، با بیان اینکه طبق آمارها بین ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات مرتبط با بخش کشاورزی از جمله دام و طیور و زراعت و باغبانی تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی هستند، اظهار کرد: در جریان حوادث و بلایای طبیعی و خشکسالی و سرمازدگی، شاهد از بین رفتن محصولات کشاورزی هستیم و لذا پوشش بیمه‌ای می‌تواند کمک کار کشاورزان باشد.

وی با تاکید بر لزوم نگاه حمایتی حاکمیت در بخش پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی، افزود: باید عوامل عدم موفقیت بیمه کشاورزی احصا شود تا کشاورزان رغبت بیشتری برای بیمه محصولات خودشان داشته باشند.

رئیس شورای شهرستان رشت یکی از عمده‌ترین دلایل عدم تمایل کشاورزان به بیمه گذاری را تاخیر در پرداخت خسارت و اعتراض نسبت به محاسبه میزان خسارت توسط بیمه دانست و گفت: گیلان استان کشاورزی است و نباید اجازه دهیم که کشاورزان آسیب ببینند.

پیمان عبدالهی فر، معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی گیلان نیز، با اشاره به اهمیت کشاورز و کشاورزی در استان، اظهار کرد: بیمه پناه کشاورزان خواهد بود.

وی با بیان اینکه صندوق بیمه کشاورزی وارد چهل و یکمین سال فعالیت خود شده و از پوشش بیمه ای دو محصول به ۸۵ محصول رسیده ایم، تصریح کرد: بیمه محصولات کشاورزی از اول مهرماه هر سال آغاز می شود و تا اردیبهشت ماه ادامه دارد.

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان با اشاره به تمدید فرصت بیمه برنج تا خردادماه و سپس ۲۸ تیرماه، ادامه داد: به دنبال افزایش بیمه گذاران برنج کار بودیم.

عبدالهی‌فر با بیان اینکه در شهرستان رشت ۷۴۹۷ شالیکار را با سطح ۶۲۳۶ هکتار تحت پوشش بیمه قرار دادیم، اضافه کرد: بیمه گذارانی که با خوابیدگی محصول مواجه شده‌اند، چهار روز قبل از برداشت جهت بررسی خسارت به نمایندگی بیمه کشاورزی مراجعه کنند.

وی از کشاورزان خواست با توجه به گزارش‌های هواشناسی، پوشش بیمه‌ای را جدی بگیرند و اضافه کرد: شهرستان رشت با ۵۳ هزار هکتار شالیزار بزرگترین شهرستان برنج خیز استان است.

معاون خدمات بیمه کشاورزی گیلان بخش کشاورزی را فعالیت پر مخاطره دانست و متذکر شد: با کاهش حق بیمه از سوی دولت، کشاورزان تمایل بیشتری به پوشش بیمه‌ای پیدا می کنند.

وی از نمایندگان مجلس خواست ساز و کار بیمه اجباری برنج را تبیین کنند و گفت: در قانون برنامه هفتم، بیمه اجباری زراعت برنج دیده شده است.

عبدالهی‌فر با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی بیمه محصولات کشاورزی از فرمانداران و بخشداران و دهیاران خواست در ترغیب کشاورزان اهتمام داشته باشند و تاکید کرد: کشاورزان برای پرداخت حق بیمه می توانند از شرایط تقسیط و تسهیلات بیمه ای استفاده کنند.

وی با اشاره به پرداخت غرامت ۱۹ میلیارد تومان در سال زراعی گذشته به حدود ۱۰ هزار شالیکار شهرستان رشت، خاطرنشان کرد: در کنار بیمه محصولات کشاورزی، بیمه دام باید جدی گرفته شود.

مسعود عباس نژاد، عضو شورای شهرستان رشت نیز در ادامه، ضمن ابراز گله‌مندی از عدم حضور مدیران متولی بخش کشاورزی در جلسه شورای شهرستان، اظهار کرد: از مدیران انتظار داریم صدای کشاورزان را بشنوند.

وی حمایت از کشاورزی گیلان را نیازمند مطالبه جدی در سطح ملی دانست و یادآور شد: واردات بی‌رویه برنج به ویژه در فصل برداشت و ورود برنج داخلی به بازار، به کشاورزان آسیب می‌زند.

این عضو شورای شهرستان رشت، از مدیران جهاد کشاورزی سه استان شمالی خواست برای خودکفایی در تولید برنج و جلوگیری از واردات تلاش کنند و گفت: برنج کیلویی ۷۰ هزار تومان جوابگوی هزینه های تولید کشاورز نیست.

عباس نژاد از دولت خواست به بخش حق بیمه محصولات کشاورزی نیز یارانه تخصیص دهد و تصریح کرد: باید پرداخت خسارت متناسب با خسارت باشد تا کشاورزان بیمه محصولات کشاورزی را جدی بگیرند.

وی خواستار تقویت صندوق بیمه کشاورزی شد و خاطرنشان کرد: کشاورزان باید از بیمه محصولات کشاورزی خود احساس امنیت کند.

این عضو شورای شهرستان رشت همچنین به معضل کاهش نیروی انسانی بخش کشاورزی اشاره و بیان کرد: حال کشاورزی در استان‌های شمالی خوب نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha