• چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403051711404
  • خبرنگار : 71282

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران اعلام کرد

وجود بیش از ۱۱ هزار تعاونی فعال در استان تهران

وجود بیش از ۱۱ هزار تعاونی فعال در استان تهران

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران از وجود ۲۱ هزار تعاونی ثبت شده در استان تهران خبر داد و گفت: از این تعداد بیش از ۱۱ هزار تعاونی فعالند و بیش از ۵۱۸ هزار نفر در این تعاونی ها عضویت دارند.

به گزارش ایسنا، محمد آذرپناه در یک نشست خبری اظهار کرد:در سال ۱۳۸۴ بر اساس سیاستهای ابلاغی معظم رهبری سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی باید به ۲۵ درصد می‌رسید ولی از آن سال تاکنون که ۱۹ سال گذشته بخش تعاون به جز شاید ۲ درصد رشد خاصی نداشته است که باید دلیل و چرایی عدم تحقق این مسأله را پیدا کرد.

وی افزود: طبعاً بخشی از تحقق این هدف مستلزم اجرای کامل مقررات پیش بینی شده است و یک بخش دیگر نیز مردم و مشارکت آنها هستند که باید از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده کنند.

مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران در عین حال از ثبت ۲۱ هزار تعاونی در استان تهران خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۱ هزار و ۳۰۰ تعاونی فعالند و ۵۱۸ هزار نفر عضویت دارند.بیش از ۶۰۰ هزار نفر نیز در شرکت‌های توانی مشغول کار هستند.

آذرپناه با اشاره به پیش بینی مشوق‌ها برای فعالان تعاونی اظهار کرد: در قانون برای توانی‌ها ۲۵ درصد معافیت مالیاتی و مشوق‌های بیمه‌ای در نظر گرفته شده که در برنامه هفتم توسعه نیز دیده شده است.

وی تصریح کرد: در بخش تسهیلات بانکی هر سال شبکه بانکی هزاران میلیارد تومان وام و تسهیلات پرداخت می‌کند که سال گذشته در کل استان تهران ۲۵۰ میلیارد تومان وام به بخش تعاون پرداخت شد.خوشبختانه هیچ محدودیتی برای پرداخت تسهیلات نداریم و به هر تعاونی که طرح قابل توجیه داشته باشد وام تعلق می‌گیرد.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران همچنین از پیگیری حدود ۷۵ هزار دادخواست کارگری در سال با اولویت عدم پرداخت عیدی و حقوق و دستمزد خبر داد.

آذرپناه یکی از ماموریت‌های اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران را اعطای مجوز به فعالان حوزه کارآفرینی از جمله کانون‌های کارآفرینی، کافه‌های کارآفرینی و باشگاه کارآفرینان نوجوان ذکر کرد و گفت: در هفت سال گذشته حدود ۶۵ مجوز صادر شده بود ولی از زمان الکترونیکی شدن در عرض یک سال بیش از  ۲۰۰ درصد نسبت به کل ۷ سال مجوز صادر کردیم.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران، توسعه خانگی را از اولویت‌های این اداره کل ذکر کرد و گفت: در حوزه مشاغل خانگی اولویت ما این است که این جریان را به سمت خوابگاه‌های دانشجویی متاهلین ببریم. هر چند منابع آن محدود است، ولی اگر همین منابع ناچیز را به خوابگاه‌های دانشجویی تزریق کنیم دانشجویان و خانواده‌هایی که در خوابگاه‌ها مستقر هستند می‌توانند با بهره‌گیری از دانش و تجربه و در ارتباط با اساتید و اهل فن و استفاده از ظرفیت خوابگاه و دانشگاه، پشتیبانان مشاغل خانگی را ایجاد کنند. این جریان از نظر ما اشتغال‌زا خواهد بود و یک نهضت بزرگ در حوزه مشاغل خانگی اتفاق خواهد افتاد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ابلاغ مصوبه ایجاد منطقه نوآوری بین المللی در استان تهران خبر داد و گفت: در حوزه کارآفرینی اقدامات متعددی انجام شده، ولی این نوید را به جامعه کارآفرینی استان تهران می‌دهیم که اخیراً مصوبه منطقه نوآوری بین‌المللی ابلاغ شده و گفتمان توسعه مبتنی بر فناوری شکل گرفته است. البته در این زمینه در کشورهای همتراز خودمان چیزی ندیده ایم ولی در کشورهای عربی در حوزه هوش مصنوعی اقداماتی صورت گرفته است.

آذرپناه اضافه کرد: در استان تهران به دنبال ایجاد پارک‌های علم و فناوری برای کارآفرینان برتر بودیم و مکاتباتی هم در این زمینه انجام داده بودیم اما قبل از به نتیجه رساندن آن و در اختیار گرفتن زمین، دولت مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن پارک علم و فناوری پردیس به منطقه نوآوری بین‌المللی تبدیل شود که انتظار داریم در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان، گشایش بزرگی حاصل شود.

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در ادامه در پاسخ به ایسنا درباره روند اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در استان تهران به عنوان طرح معیشتی دولت سیزدهم، اظهار کرد: یکی از پروژه‌هایی که در حوزه رفاه در سراسر کشور و در راستای حمایت دولت سیزدهم اجرا شد، طرح کالابرگ الکترونیکی بود. دولت در یک سری از اقلام مصرفی مردم، مابه التفاوت قیمت تمام شده این اقلام را پرداخت کرد و آنها را به حالت یارانه و با تخفیف در اختیار مردم و دهک‌های اول تا هفتم قرار داد و به ازای مصرف هر فرد حدود ۲۰۰ هزار تومان یارانه تشویقی به سرپرست خانوار واریز شد.

آذرپناه متذکر شد: در طرح وسع سنجی خانوارها در استان تهران ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار خانوار داشتیم که مشمول این طرح بودند و در سطح استان حدود ۵۵ درصد خانوارها مشمول طرح حمایت دولت قرار گرفتند از مجموع ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار خانوار ۲۳۶ هزار خانوار از طرح استقبال کردند و در این طرح ۱۷ هزار فروشنده فعال بوده و مشارکت داشتند و حدود  هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تراکنش خرید انجام شده است.

به گفته وی دولت رقمی در حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان در استان تهران ما به التفاوت قیمت کالاها را پرداخت کرده و رقمی حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان هم مردم به قیمت سال قبل بابت کالاهای خریداری شده پرداخت کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha