• چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403051711399
  • خبرنگار : 50646

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان عنوان کرد

ضرورت مطالعات جامع توان سنجی رودخانه‌ها به منظور ساماندهی برداشت ها در گیلان

ضرورت مطالعات جامع توان سنجی رودخانه‌ها به منظور ساماندهی برداشت ها در گیلان

ایسنا/گیلان معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: مهمترین پیشنهاد این اداره کل در راستای ساماندهی برداشت از بستر رودخانه‌ها انجام مطالعات جامع در خصوص توان سنجی رودخانه‌ها است.

تورج صادقی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بررسی و آسیب شناسی عوامل موثر در برداشت بی‌رویه شن و ماسه از رودخانه‌های گیلان، اظهار کرد: تخریب زیستگاه‌های جانوری و گیاهی، آلودگی محیط زیست رودخانه ( کاهش کیفیت آب از طریق ایجاد کدورت و سایر آلودگی‌های فیزیکی و شیمیایی)، ایجاد آشفتگی بصری و مخدوش کردن زیبایی رودخانه و تغییرات در رقوم ساحل، بستر و کف رودخانه اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به حمایت‌های دادگستری گیلان، افزود: دادگستری استان با پشتیبانی و حمایت الزم از دستگاه‌های اجرایی از طریق بازدیدهای میدانی و مشترک به همراه کارشناسان دستگاه‌های اجرائی، برگزاری جلسات متعدد و تدوین مصوبات و پیگیری اجرائی آنها، مکاتبات ارشادی و پیشگیری به ذینفعان حقیقی و حقوقی و اعمال موارد جزائی برای متخلفین و سایر اقدامات، موجبات کاهش بهره‌برداری غیرمجاز و کاهش برداشت‌های بدون ضابطه از رودخانه‌ها را فراهم کرده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: رودخانه‌ها برای جوامع محلی و بومی دارای ارزش فرهنگی و سنتی هستند و همچنین منبع مهمی برای تامین معاش آنهاست، برداشت مصالح از بستر و حرائم رودخانه‌ها و استقرار کارگاه‌های مربوطه که اغلب نزدیک به رودخانه‌ها است در کاهش کیفیت زندگی روستائیان اثرگذار است.

صادقی افزود: آلودگی حاصل از انتشار ذرات ریز مصالح در محیط زندگی آنها، ایجاد ارتعاش و مشکلات ترافیکی و گاها تحت الشعاع قرار دادن فرصت‌های شغلی و سنتی روستائیان در زمینه‌های کشاورزی و شیلات، قایقرانی و بوم گردی از جمله مشکلات حاصل از برداشت‌های بی‌رویه رودخانه‌ای برای ساکنین محلی است.

وی با بیان اینکه عموما مصالح رودخانه‌ای از بسترها و کناره‌های رودخانه‌ها برداشت می‌شود که این اراضی متعلق به دولت است و وزارت نیرو و به تبع آنها شرکت آب منطقه‌ای در استان مدیریت این اراضی را به نمایندگی از دولت برعهده دارد، تصریح کرد: برداشت از اراضی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی منوط به کسب اجازه از آنها و یا منوط به درخواست آنها و با تایید مراجع ذیربط انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد نوع مالکیت اراضی در کاهش تقاضاهای واصله برای برداشت مصالح تاثیرگذار نباشد، خاطرنشان کرد: هرجا که پتانسیلی برای برداشت مصالح وجود دارد دیر یا زود تقاضا برای برداشت آن هم می‌رسد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان درباره رویکرد این اداره کل برای کاهش و به حداقل رساندن برداشت مصالح از رودخانه‌ها، گفت: مهمترین پیشنهاد این اداره کل در راستای ساماندهی برداشت از بستر رودخانه‌ها انجام مطالعات جامع در خصوص توان سنجی رودخانه‌ها است.

صادقی افزود: در این مطالعات که آمار آوردهای حداقل ۲۰ ساله ، پیش بینی تقاضاها، اشتغال‌های وابسته، عوامل فرهنگی و اجتماعی، مهندسی رودخانه، اهمیت اکوسیستمی رودخانه ( فون و فلور ) و سایر عوامل باید مدنظر قرار گیرد و در نتیجه آن ظرفیت و توان رودخانه‌ها برای برداشت مصالح بررسی و محاسبه شود و اساس تصمیمات دستگاه‌های بهره‌بردار قرار گیرد و تا قبل از انجام مطالعات می توان از ظرفیت رسوبات جمع شده در مخزن سد سفید رود برای اجرای پروژه های عمرانی استفاده کرد و آموزش جوامع محلی و ذینفعان حقوقی و حقیقی نیز تاثیرگذار است.

وی انجام مطالعات جامع در خصوص توان سنجی رودخانه های استان برای برداشت مصالح توسط شرکت آب منطقه ای گیلان، هدایت و سوق دادن متقاضیان شن و ماسه و مجریان پروژه های عمرانی به ظرفیت های معادن کوهی توسط اداره کل صنعت معدن و تجارت و حمایت و پشتیبانی دستگاههای قضایی و نظارتی از محیط زیست آسیب دیده ی رودخانه ها را از موارد بسیار مهمی برای حفاظت از محیط زیست حساس استان دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha